کد خبر: 93589

بررسی احتمالات رویارویی‌های مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا؛

کره‌جنوبی از رویارویی با ژاپن و ایران فرار می‌کند؟

در دو دور نخست جام ملت‌های آسیا 2023 قطر، تنها نتیجه‌ای که باعث شد تا معادلات و احتمالا سرنوشت جام ملت‌ها تغییر کند به دیدار تیم ملی ژاپن در برابر عراق مربوط شده، جایی که سامورایی‌ها با نتیجه و عملکرد دور از انتظار خود با شکست برابر شاگردان خسوس کاساس اسپانیایی باعث شدند در ادامه رقابت‌ها احتمالا اتفاقاتی بیفتد که برخلاف پیش‌بینی‌های گذشته این دوره از رقابت‌ها را با تغییراتی مواجه سازد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: دور دوم مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2023 قطر شب گذشته با برگزاری دو دیدار بین تیم‌های تایلند-عمان و عربستان-قرقیزستان به پایان رسید. این در حالی است که در دو دور نخست این رقابت‌ها تنها نتیجه‌ای که باعث شد تا معادلات و احتمالا سرنوشت جام ملت‌ها تغییر کند به دیدار تیم ملی ژاپن در برابر عراق مربوط شده، جایی که سامورایی‌ها با نتیجه و عملکرد دور از انتظار خود با شکست برابر شاگردان خسوس کاساس اسپانیایی باعث شدند در ادامه رقابت‌ها احتمالا اتفاقاتی بیفتد که برخلاف پیش‌بینی‌های گذشته، سرنوشت این دوره از رقابت‌ها را با تغییراتی مواجه سازد. البته عمانی‌ها نیز در همین مسیر و خیلی زودتر از عراقی می‌توانستند همه چیز را تغییر بدهند که با گل دقیقه 96 البلیهی، شاگردان برانکو امتیازات این دیدار را به عربستان تقدیم کردند تا با توجه به وضعیت سایر رقبا و نتایجی که رقم خواهد خورد، در پایان رقابت‌های مرحله گروهی در این دور، احتمالا این عربستانی‌ها باشند که به عنوان صدرنشین راهی دور بعد رقابت‌ها شوند.

حریف احتمالی ایران در یک‌هشتم نهایی
تا به این جای رقابت‌ها و تا پایان مرحله دوم گروهی در حال حاضر فقط تکلیف قطر و عراق به عنوان تیم صعود‌کننده به عنوان صدرنشین قطعی از گروه‌های اول و چهارم مشخص شده. این در حالی است که تیم‌های استرالیا از گروه دوم و ایران از گروه سوم صعود خود را به مرحله بعدی رقابت‌ها قطعی کرده (این گزارش تا قبل از دیدارهای گروه ششم رقابت‌ها تنظیم شده است) و علاوه بر تعیین‌تکلیف تیم‌های صعود‌کننده از این گروه، در سایر گروه‌ها نیز باید تکلیف تیم‌های صدرنشین تا سوم (در صورت صعود به مرحله بعدی) مشخص شود.
نکته قابل توجه اینکه با توجه به شرایط فوق و نتایجی که در روز پایانی رقابت‌ها به وقوع خواهد پیوست احتمالا تیم ملی ایران به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی رقابت‌ها در دور یک‌هشتم نهایی شود و باید در این دور با یکی از تیم‌های سوم گروه‌های اول، دوم یا ششم مصاف بدهد. در این خصوص و برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که درباره وضعیت تیم‌های سوم صعود‌کننده مطرح می‌شود و برخی از بابت پیچیدگی جدول تیم‌های صعود‌کننده و احتمالات برگزاری دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی اطلاعات درستی را ارائه نمی‌کنند، اتفاقا این جدول در چند دوره اخیر جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان باعث شده تا لحظه آخر مرحله گروهی با هیجان و جذابیت دنبال شود و به سادگی هر چه تمام‌تر موارد و احتمالات مختلف را برای هر صدرنشین در 15 حالت پیش‌بینی به نمایش در آورده است.
بر همین اساس تیم‌های صدرنشین به جز صدرنشینان گروه‌های پنجم و ششم که با تیم‌های دوم گروه‌های چهارم و پنجم دیدار خواهند کرد، سایر صدرنشینان باید تا روز پایانی برگزاری دیدارهای مرحله گروهی صبر کنند تا حریفان‌شان از بین بهترین تیم‌های سوم صعود‌کننده مشخص شود. با این تفاسیر تیم ملی ایران در مرحله اول حذفی این رقابت‌ها از 9 حالت ممکن از 15 حالت باید با تیم سوم گروه دوم و در سه حالت با تیم سوم گروه اول و به همین میزان حالت باید با تیم سوم گروه ششم دیدار کند. این در حالی است که طبق جدول ترکیب احتمالی تیم‌های سوم گروه‌های مختلف در صورتی که در 8 حالت از 9 حالت ممکن از صعود تیم سوم گروه دوم، همین تیم به مرحله بعدی صعود کند این تیم حریف ایران خواهد شد و این یعنی اینکه شاگردان قلعه‌نویی در این مرحله بیشتر از 50 درصد شانس رقابت با ازبکستان یا سوریه را خواهند داشت. گفتنی است فعلا تیم ملی استرالیا با 6 امتیاز صعود خود را از این مرحله قطعی کرده و تیم‌های ازبکستان و سوریه با 4 و یک امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند، ضمن اینکه هندی‌ها بدون امتیاز از دو مسابقه به عنوان اولین تیم حذف‌شده رقابت‌ها نام خود را به ثبت رساندند.
همچنین تیم ملی استرالیا در دیدار پایانی مرحله گروهی به مصاف ازبکستان خواهد رفت و سوریه با هند دیدار می‌کند و هیجان و جذابیت این دیدارها از این لحاظ خواهد بود که احتمالا رقیب ایران را تعیین خواهند کرد. نکته دیگر اینکه در جدول ترکیب احتمالی تیم‌های سوم در تنها حالتی که تیم سوم گروه دوم به مرحله بعدی صعود کند اما رقیب ایران نشود آن است که بهترین تیم‌های صعود‌کننده از گروه‌های اول تا چهارم راهی مرحله یک‌هشتم شده و بهترین تیم‌های سوم گروه‌های پنجم و ششم حذف شوند.

از بین 5 مدعی فقط ۲ تیم به نیمه‌نهایی می‌رسد!
همانطور که نوشتیم عراق معادلات و سرنوشت این جام را با برتری در برابر ژاپنی‌ها بر هم زده تا جایی که این احتمال وجود دارد که در صورت صدرنشینی کره‌جنوبی در گروه پنجم رقابت‌ها شاهد تقابل دو غول شرق آسیا در مرحله یک‌هشتم نهایی و حذف یکی از این دو تیم در همین ابتدای مرحله حذفی رقابت‌ها باشیم؛ اتفاقی کاملا برخلاف تصوراتی است که در ابتدای رقابت‌ها پیش‌بینی می‌شد. این در حالی است که برنده این دیدار در صورت صدرنشینی ایران در گروه خود و از سوی دیگر صعود به مرحله یک‌چهارم، باید به مصاف شاگردان قلعه‌نویی برود. همین مسیر شاید باعث شود با توجه به صعود ژاپنی‌ها به عنوان صعود‌کننده قطعی به عنوان تیم دوم گروه، کره‌ از مسیری که در پیش رو دارد منصرف شود و باعث شود این تیم با کسب نتیجه لازم در بازی آخر خود به سمت دیگر جدول برود. در این صورت در سمت ایران، احتمالا اردن(یا شاید بحرین) به عنوان صدرنشین رقیب ژاپن خواهد شد و کره جنوبی در سمت دیگر جدول به عنوان تیم دوم گروه پنجم رقیب تیم اول گروه ششم که احتمالا عربستان خواهد بود می‌شود. با این اوصاف و در صورتی که کره جنوبی مسیر مقابل را انتخاب کند، به جای دیدار با کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی که بسیاری از اهالی فوتبال این دیدار را پیش‌بینی می‌کردند، حالا باید منتظر دیدار با ژاپن در این مرحله از رقابت‌ها باشیم. به این ترتیب در صورت تحقق این امر، تیم ملی نیز از شر برگزاری دیدار سنتی مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی خلاصی پیدا کرده، هرچند گیر رقیبی سرسخت‌تر خواهد افتاد.
با این حال جالب اینکه اگر کره جنوبی بخواهد از رقبایی مانند ایران و ژاپن فرار کرده و به سمت دیگر جدول برود در این صورت احتمالا در همان مرحله نخست حذفی یعنی مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف عربستان برود و در مرحله یک‌چهارم رقیب استرالیا خواهد شد. این در صورتی است که با توجه به وضعیت جدول حذفی، از بین تیم‌های مدعی عربستان، کره جنوبی، استرالیا، ژاپن و ایران فقط دو تیم راهی نیمه‌نهایی شده که این اتفاق حاکی از آن است که تیم‌های عراق و قطر که از حالا صعود خود به عنوان تیم‌های صدرنشین را قطعی کرده‌اند در مواجهه با رقبایی نه چندان مطرح کار راحت‌تری برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی خواهند داشت.

مرتبط ها