کد خبر: 93516

همه‌چیز درباره طرح سینما کارت که در شورای عالی سینما تصویب شده است

بفرمایید! بلیت حساب شده است

سینما-کارت که مبلغ یارانه آن قرار است بین سه همت الی چهار همت باشد، می‌تواند تحولی عظیم در وضعیت مالی و حتی محتوایی سینمای ایران به وجود بیاورد و اثر انگشت دائمی این دولت را بر ساختار کلی سینمای ایران به جای بگذارد. البته با اینکه چنین طرحی مصوب شده هنوز اخبار موثقی از تخصیص بودجه آن در سال پیش‌رو اعلام نشده و سینماگران ایرانی را در آستانه آزمودن معاون اول رئیس‌جمهور در جدی بودن اولین وعده‌اش به آنها قرار داده است.

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: بیست‌وسوم تیرماه سال ۱۳۹۳ بود که حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی وزارت ارشاد برای اولین بار وعده اعطای خدمات «سینما-کارت» را به سینماگران و کارمندان بخشی از نهادها و سازمان‌های دولتی داد. سینما-کارت یک کارت بانکی بود که با آن صرفا امکان خریداری بلیت از گیشه سینما وجود داشت و دارنده کارت باید آن را شارژ می‌کرد تا بلیت‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف از گیشه‌ها خریداری کند. به عبارتی یک کارمند که از طرف نهاد یا سازمان مربوطه‌اش سینما-کارت را دریافت کرده بود، با شارژ ۸۰ هزار تومانی آن کارت می‌توانست به اندازه ۱۰۰ هزار تومان از گیشه سینما بلیت بخرد. درحالی‌که قیمت بلیت سینما در روزهای سه‌شنبه نیم‌بها بود، این طرح نمی‌توانست جذابیت چندانی داشته باشد و اضافه شدن این تخفیف به تخفیف ۵۰ درصدی سه‌شنبه‌ها هم چشمگیر به نظر نمی‌رسید. به علاوه تمام سینماها به این سیستم مجهز نبودند و ادارات و سازمان‌های دولتی هم در توزیع سینما-کارت فعالیت جدی و قابل‌توجهی انجام ندادند.

به‌طور کلی سیاست‌های اعلامیه دولت قبل دوری هرچه بیشتر از پرداخت یارانه در هر موضوعی و سپردن قیمت‌ها به بازار آزاد بود و طرحی مثل سینما-کارت با سیاستگذاری‌ها و مشی کلی دولتمردان قبل همخوانی نداشت. به جز اینها عوامل دیگری هم دست در دست هم گذاشتند تا طرح سینما-کارت در زمان ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی شکست بخورد. پس از ایوبی دو چهره دیگر هم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ریاست سازمان سینمایی را عهده‌دار شدند و در زمان تصدی آنها بر این منصب نه‌تنها طرحی مثل سینما-کارت به اجرا در نیامد، بلکه جلسات شورای عالی سینما هم که رئیس‌جمهور ریاست آن را برعهده داشت برگزار نشد.

شورای عالی سینما هشت سال به‌طور غیررسمی تعطیل بود و پنج سال هم از انحلال رسمی آن می‌گذشت که بالاخره قرار شد دوباره در دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی جلسات آن برگزار شود و حتی در ابتدا اعلام شد که شخص رئیس‌جمهور قرار است در آن شرکت کند. سرانجام این شورا فعالیت مجددش را با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور آغاز کرد و در جلسه دوم آن که یک روز قبل از روز ملی سینما در سال ۱۴۰۲ برگزار شد، بندهایی مصوب شد که می‌توانست روی روند فعالیت و گردش مالی سینمای ایران تاثیر قابل توجهی بگذارد. مخبر در این جلسه که با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، رئیس فرهنگستان هنر و اعضای حقیقی شورای عالی سینما برگزار شد، گفت: «جلسات شورای عالی سینما در بین سایر شوراها و نهادهای فرهنگی اهمیتی اساسی دارد که باید تمامی اعضا برای برگزاری منظم جلسات حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.» او اضافه کرد که «باید هماهنگی و همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساخت فیلم‌های مختص کودک و نوجوان و تعیین محتوای مناسب با سنین آنان افزایش یابد» مخبر همچنین بر تقویت جریان سینمایی در استان‌ها و بهره‌گیری از نخبگان هنری و فرهنگی به‌ویژه در شهرستان‌های محروم کشور تاکید کرد و از شورای عالی سینما خواست تا با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه وزارت خارجه زمینه را برای صادرات آثار سینمایی ایران در حوزه کشورهای همسایه و منطقه و همچنین تولید آثار مشترک سینمایی و هنری با کشورهای حوزه تمدن اسلامی و ادبیات مقاومت فراهم کند. برای نیل به چنین چشم‌اندازهایی فراهم کردن یک‌سری زیرساخت‌ها لازم بود و از همین رو علاوه‌بر وعده ساخت دو هزار واحد مسکونی برای سینماگران اختصاص اعتبارات لازم برای تولید مشترک فیلم با کشورهای حوزه تمدنی و محور مقاومت و طرح کمک به تجهیز و روزآمدسازی ۱۰۰ شعبه و نمایندگی دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور تا سقف ۱۸۰ میلیارد تومان، تصویب احداث سالن سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از محل منابع سفرهای استانی رئیس‌جمهور، تصویب طرح تاسیس شهرک سینمایی دیجیتالی، تصویب بودجه ارزی برای تولیدات ‌مشترک بین‌المللی، طرح اکران صبحگاهی فیلم برای دانش‌آموزان و راه‌اندازی طرح «سینما-کارت» برای تضمین ‌‌دائمی مخاطبان سینما هم به‌عنوان خروجی‌های جلسه اعلام شد.

در بند 4 مصوبات جلسه شورای‌عالی سینما مورخ 20/6/1402 در مورد طرح سینما-کارت آمده است: «با هدف گسترش عدالت فرهنگی، عمومی‌سازی و تقویت فرهنگ سینما رفتن، تداوم تولید آثار سینمایی ارزشمند، رونق اقتصاد سینما، افزایش و گسترش طیف مخاطبان سینمای کشور، حمایت از اکران فیلم‌های سینمایی ارزشمند و مروج اولویت‌های فرهنگی بر‌شمرده‌شده در سند تحول دولت سیزدهم و برنامه تحول سازمان امور سینمایی، مقرر گردید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست مکتوب تهیه و صدور سینماکارت برای کارمندان دولت و بازنشستگان را برای بررسی و اخذ مصوبه دولت، جهت استحضار معاون اول محترم رئیس‌جمهور ارسال نمایند.» این توضیحات می‌تواند امیدواری‌هایی را درخصوص استفاده هوشمندانه از فرصت به‌وجود‌آمده توسط طرح سینما-کارت و سپرده نشدن ظرفیت ۴ همتی آن در اختیار مهندسان فعلی اکران تقویت کند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها