کد خبر: 93434

دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

صداوسیما به دنبال درآمدزایی از انتخابات نیست

برای دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، صدا‌و‌سیما بستری را برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی فراهم کرده است تا بتوانند دیدگاه‌هایشان را از طریق کانال‌هایی که راه اندازی می‌شود به اطلاع هم‌استانی‌های خود برسانند. بنا به شواهد، نامزدهای انتخاباتی برای استفاده از این امکان رسانه‌ای، باید مبلغی را به حساب سامانه تبلیغاتی مجلس دوازدهم واریز کنند.

فرهیختگان: برای دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، صدا‌و‌سیما بستری را برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی فراهم کرده است تا بتوانند دیدگاه‌هایشان را از طریق کانال‌هایی که راه اندازی می‌شود به اطلاع هم‌استانی‌های خود برسانند. بنا به شواهد، نامزدهای انتخاباتی برای استفاده از این امکان رسانه‌ای، باید مبلغی را به حساب سامانه تبلیغاتی مجلس دوازدهم واریز کنند. این اقدام البته از جانب برخی از نامزدها مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته است و برخی مدعی شدند که صداوسیما به دنبال درآمدزایی از انتخابات مجلس است. با محمد‌صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در این باره گفت‌وگو کردیم و او با تاکید بر اینکه صداوسیما به دنبال درآمدزایی نیست، یکی از دلایل دریافت پول از نامزدها را به ماده قانونی 74 انتخابات مرتبط دانست.

*برنامه «جریان» در شبکه یک، دو روز در هفته برنامه مناظره انجام می‌دهد. همچنین برنامه «جهان‌آرا» که موضوع انتخابات را پیگیری می‌کند و برنامه‌های زیاد دیگری که تدارک دیده شده است. در رادیو نیز برنامه‌های مختلفی در حال ضبط و پخش است که مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند. از جمله آنها برنامه «۶ در ۲» است که به مناظره چهره‌های سیاسی می‌پردازد که چند هفته‌ای است از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. 

*هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه و برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است. 

*یکی از ظرفیت‌هایی که ما پیش‌بینی کردیم، فضای مجازی است که احتمالا راهکار عادی‌تری بوده و ما هم تمهیداتی برای آن اندیشیده‌ایم. «ایران‌صدا» و «تلوبیون» یکی از ظرفیت‌های اساسی است که ما در خدمت نامزدها قرار دادیم تا به صورت رایگان برای همه نامزدها صفحه ایجاد کنند و تا 10 ساعت می‌توانند برنامه بگذارند و چیزی شبیه کانال تلویزیونی اینترنتی به آنها اختصاص می‌دهند و نامزدها می‌توانند در این صفحه اخبار و محصولات تبلیغاتی خود را قرار دهند که ان‌شاءالله در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. همچنین در برنامه «‌ایران‌صدا‌» افراد می‌توانند محتوای خود را در قالب صوت منتشر کنند. این برنامه‌ها به صورت کاملا رایگان و برای همه امکان‌پذیر است. 

*قبل از این در ماده‌ ۵۹، کلا استفاده از امکانات عمومی از جمله صداوسیما برای تبلیغات ممنوع بود و زیرساختی هم برایش وجود نداشت. بر مبنای سیاست‌های انتخابات پیش‌رو که از سمت رهبری اعلام شد، قانون جدیدی آمده که مبتنی بر در اختیار گرفتن امکانات عمومی برای تبلیغات است که خب صداوسیما هم در این مسیر است. این را هم بگویم که از نظر فنی، یک جهش و یک انقلاب است. تا قبل از این سابقه نداشت که در فرصت کوتاه چندماهه این کار انجام گیرد. از مرداد ماه که قانون به ما این اجازه را داد تا الان، هر روز چند تا از این کانال‌ها افتتاح شده است. در دنیا بی‌‌سابقه است که ۲۰۰ کانال در این مدت کوتاه راه‌اندازی شود. 

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها