کد خبر: 93413

گزارش همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ؛

امثال هوش مصنوعی ما را از تاریخ منقطع می‌کند؟

همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ شانزدهم و هفدهم دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. علیرضا منجمی و غلامحسین حیدری‌مقدم در آغاز برنامه به ارائه گزارش پرداختند.

همایش ملی تکنولوژی و فرهنگ شانزدهم و هفدهم دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. علیرضا منجمی و غلامحسین حیدری‌مقدم در آغاز برنامه به ارائه گزارش پرداختند. منجمی، رئیس پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم با اشاره به اینکه پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه از قطب‌های اصلی مطالعات فلسفی و تاریخی تکنولوژی است، برگزاری این همایش را در راستای همین پروژه دانست و گفت: «ترکیب سخنرانان همایش نشان می‌دهد رشته‌های فلسفه و تکنولوژی، فلسفه غرب، علوم سیاسی، علوم تربیتی و آموزشی، علوم ارتباطات، جامعه‌شناسی، اخلاق و شهرسازی حضور دارند که نشان از رویکرد چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای این همایش دارد.» وی افزود می‌کوشیم با حفظ این گروه دانشور و بحث و تبادل‌نظر برای تدوین سند سیاستی و راهکارهای عملی در این حوزه هم دستاوردی فراهم کنیم.

مقدم‌حیدری، دبیر علمی این همایش ملی گفت این پژوهشکده هم از منظر قاره‌ای و هم تحلیلی به مسائل فلسفی و تاریخی مرتبط با تکنولوژی می‌پردازد و تلاش برای فهم بومی مسائل تکنولوژیک و ربط و نسبت آنها با جامعه، تمایز اصلی این پژوهشکده از سایر گروه‌های مرتبط است که با توجه به محورهای همایش، به‌جای پرداختن به انتزاعیات و تاملات نظری صرف، رویکرد آن فهم نسبت مسائل روزمره با تکنولوژی و از منظر تاریخ و فلسفه تکنولوژی است؛ معمولا در جامعه ما، تکنولوژی را به‌مثابه ابزاری خنثی فهم می‌کنند، درصورتی‌که این همایش درپی آن است تکنولوژی به‌مثابه قواعد و سیستم اجتماعی- تکنیکی را برجسته کند. 
در این همایش 10 سخنران اصلی حضور داشتند و چهار پنل تخصصی برگزار شد. پنل «زیست دینی و اخلاق تکنولوژی» با دبیری سیدمحمدتقی موحدابطحی و «علوم اجتماعی و ارتباطات» با دبیری مالک شجاعی‌جشوقانی 16 دی و «تاریخ تکنولوژی دوره اسلامی» با دبیری حنیف قلندری و پنل «طبی‌سازی» با دبیری حمیدرضا نمازی 17 دی برگزار شد. متن حاضر چهار سخنرانی ارائه‌شده در روز دوم این همایش است. 

*علیرضا منجمی: انتقال تکنولوژی روش‌شناسی درستی برای انتقال تکنولوژی نداریم

*مهدی معین‌زاده: اومانیسم و تکنولوژی هایدگر تکنولوژی را نه خیر می‌دانست و نه شر

*علیرضا منصوری: نهاد به مثابه ‌مصنوع اجتماعی فلسفه باید در نقد تکنولوژی‌‌‌ها استفاده شود

*مرتضی هادی جابری‌مقدم: نسبت هوش مصنوعی با شهرسازی معاصر هوش مصنوعی انقطاع از گذشته معاصر را رقم نمی‌زند

برای خواندن متن گزارش اینجا را بخوانید.

مرتبط ها