کد خبر: 93279

رئیس سابق میز ایران در موساد مطرح کرد؛

حمله غیرمعمول در عراق و سوریه و پیامدهای آن

رئیس سابق میز ایران در موساد طی تحلیل درباره حمله ایران به اربیل نوشت: حمله ایران اولین بار در نوع خود نیست و یادآور واکنش‌های قبلی ایران به حملات داعش در خاک خود است.

سیما شاین، رئیس سابق میز ایران در موساد طی تحلیل درباره حمله ایران به اربیل نوشت: «ایران در شب دوشنبه و سه‌شنبه با موشک‌های بالستیک به منطقه اربیل در اقلیم کردستان در شمال عراق و اهداف تروریستی مورد استفاده عناصر اسلام‌گرا در منطقه حلب در سوریه حمله کرد. این اقدام در واکنش به حمله تروریستی کرمان که در کنار مزار قاسم سلیمانی رخ داد، بود.

سپاه پاسداران بلافاصله مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را پذیرفت و مدعی شد که این اقدام «پاسخی به جنایات ارتکابی علیه ایران و همچنین اقدامی علیه تأسیسات جاسوسی و تروریستی در حال نبرد در ایران» بوده است. ایرانی‌ها مدعی هستند که در این عملیات به مقر موساد در اقلیم کردستان و همچنین یک تاجر که ایرانی‌ها ادعا می‌کنند با اسرائیل در تماس بوده مورد حمله قرار گرفته است.

این حملات در خدمت اهداف استراتژیک ایران است:

تصویری از قدرت نظامی تهران در داخل و خارج و پیامی به دشمنانش (عمدتاً ایالات متحده آمریکا و  اسرائیل) در مورد توانایی ایران برای حمله به هر نقطه از خاورمیانه در صورت تمایل.

پاسخی تلویحی به فعالیت  اسرائیل علیه حضور ایران در سوریه که در راس آن ترور اخیر سید رضی، هماهنگ‌کننده انتقال‌های نظامی سپاه قدس به حزب‌الله بود.

سیگنالی به دولت مرکزی عراق در بغداد در خصوص نارضایتی تهران از ادامه فعالیت عناصر مخالف ضد ایرانی تحت حمایت اقلیم کردستان.

حمله امشب ایران اولین بار در نوع خود نیست و یادآور واکنش‌های قبلی ایران به حملات داعش در خاک خود است. با این حال، این حمله حداقل دو ویژگی منحصر به فرد دارد، اول از همه برد شلیک به سوریه (حدود ۱۲۰۰ کیلومتر) و این واقعیت که شلیک همزمان به اهداف در عراق و اهداف در سوریه انجام شده است.

پاسخ ایران در واقع اهداف متعددی را دنبال می‌کند، اما به مبارزه ایران با داعش کمکی نمی‌کند. بنابراین، استفاده از موشک‌ها نشان دهنده توانایی‌های نظامی ایران است.

منبع: کانال اخ فی الله

مرتبط ها