کد خبر: 93062

اعتراف صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها: حماس از بین نمی‌رود

شکست یک ادعا!

روزهای ابتدایی حمله صهیونیست ها به غزه بود که مقامات آمریکایی و صهیونیست ها روی خط تلویزیون ها می آمدند یا در نشست های خبری از نابودی حماس می گفتند. ادعایی که پس از سه ماه حالا اعتراف کرده اند که شدنی نیست.

مائده زمان فشمی، خبرنگار: نیروهای مقاومت و جنبش حماس توانستند در عملیات طوفان الاقصی به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کنند. عملیاتی که به گفته غربی‌ها و خود صهیونیست‌ها شکستی نظامی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی بود.

صهیونیست ها و غرب بعد از پذیرش شکست در این عملیات و دادن تلفات انسانی و تجهیزاتی، شروع به حمله به غزه کردند. حمله‌ای که حالا صد روز از آن گذشته و در آن حدود 24 هزار نفر مرد، زن و کودک فلسطینی شهید شده‌اند و صدها هزار نفر هم آواره یا در زیر آوارها مفقود شده اند.

 بنیامین نتانیاهو در دیدار با ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، گفته بود که ما می‌خواهیم جنبش حماس را از بین ببریم و باید برنده شویم. یا ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم‌صهیونیستی در فضای مجازی نوشته بود که ما باید با تمام قدرت خود غزه را درهم بشکنیم، حماس را نابود کنیم و به نوار غزه بازگردیم. باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا با حمایت از متحدشان یعنی صهیونیست‌ها باز هم همان حرف نابودی حماس را تکرار کرده بود. گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصاویری از کشته شدگان صهیونیست را جلوی دوربین ها آورد، از هفتم اکتبر به عنوان یازده سپتامبر اسرائیل یاد کرد و گفت که حماس را نابود خواهیم کرد. یا گادی شمنی، فرمانده سابق بخش مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود که ایالات متحده از ما انتظار دارد حماس را نابود کنیم.

همه این حرف ها اما با ناکامی صهیونیست‌ها در جنگ زمینی و دادن تلفات نظامیان و تجهیزات، پیروزی‌های پی‌درپی حماس و صحبت‌های اسرای آزاد شده صهیونیست از دست نیروهای حماس حالا رنگ دیگری به خود گرفته است. صهیونیست ها و غربی ها از ادعای نابودی حماس عقب کشیده‌اند و می‌گویند شکست دادن حماس نشدنی است.

عاموس هرئیل، تحلیلگر و کارشناس نظامی روزنامه هاآرتص گفته بود: بسیار دشوار است که ارتش بتواند اهداف و خواسته های مسئولان سیاسی در غزه را در زمان باقیمانده عملی کند. به رغم خسارت ها و تلفات زیاد ارتش، نشانه‌ای از نزدیکی فروپاشی یا شکست حماس وجود ندارد. ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده که اسرائیل باید انتظار روزهای سخت آتی را داشته باشد. شکست حماس همچنان دور از دسترس است. از زمانی که بنیامین نتانیاهو نابودی حماس را هدف اصلی جنگ اعلام کرد، احتمال نابودی حماس صفر بود. حتی در آن زمان، برای افرادی که به این موضوع فکر می‌کردند، کاملا روشن بود که نابودی کامل حماس صرفا یک خیال واهی است که حتی در شرایطی غیر از شرایط نوار غزه از نظر نظامی قابل اجرا نیست. شکست حماس آسان نیست. نتانیاهو از ابتدا می‌دانست که لفاظی‌های او بی اساس است و در نهایت در برابر واقعیت های نظامی دچار فروپاشی می‌شود.

این امر اسرائیل را مجبور می‌کند تا به نقطه پایانی در کارزار کنونی برسد. پل راجرز، استاد مطالعات صلح دانشگاه برادفورد با انتشار مقاله ای در روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که اسرائیل جنگ مقابل حماس را باخته است. اما بنیامین نتانیاهو و کابینه او به این موضوع اعتراف نمی‌کنند. راجرز با انتقاد از سران ارتش صهیونیستی نوشته که علی‌رغم فشارهای زیادی که روی مقامات ارتش برای موفقیت در جنگ وجود دارد اما بسیاری از آنها به اندازه‌ای باهوش هستند که بدانند نمی توان حماس را با قدرت نظامی شکست داد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از ۷ اکتبر سال میلادی گذشته آغاز شده، نوشت که طبق گفته‌های منابع امنیتی و اخبار میدانی، هدف این رژیم برای نابودی گروه حماس همچنان دور از دسترس است. روزنامه دیراشپیگل آلمان به نقل از یک تحلیلگر نظامی صهیونیست نوشته که نابودی حماس غیرممکن است، چون حماس صرفا یک سازمان نیست، بلکه قدرتی است که در جامعه ریشه دارد و افکار و اندیشه‌های آن در قلب و ذهن مردم جای گرفته و تعامل با این مسئله با پاکسازی آلمان پس از جنگ قابل مقایسه است، یعنی اینکه چنین عملیاتی دهه‌ها زمان خواهد برد.

جاستین کرامپ،کارشناس تروریسم هم درباره شکست صهیونیست‌ها در ادعای شکست حماس گفته: ارتش اسراییل می تواند بهترین کاری را که می تواند انجام دهد. آنها می‌توانند رهبری حماس را از بین ببرند. آنها می‌توانند تاسیسات پرتاب موشک آن را نابود کنند. اما آنها قادر نخواهند بود ایدئولوژی حماس را از بین ببرند.

یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم گفته چون جنگ سخت و مهمی در غزه جریان دارد، ممکن است حماس پیروز شود و اگرچنین شود ما جایی برای زندگی کردن نخواهیم داشت. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم گفته بود ارتش اسرائیل می تواند نیروی نظامی حماس را از بین ببرد. حماس هنوز هم در نوار غزه توانمندی های قابل اجرایی دارد. ما معتقد نیستیم که حمله نظامی. تفکر حماس را از بین می برد و این ایده را می پذیریم که حماس به حیات خود ادامه خواهد داد.

یاسمین الجمل، یکی از مقامات سابق پنتاگون هم در گفتگویی گفته بود که اظهارات جان کربی، نشانه شکست ناپذیری حماس است. صحبت های این روزهای مقامات غربی، اعتراضات مردم به مقامات کشورهای شان برای قطع حمایت از صهیونیست، طرح دعوی آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها در دادگاه لاهه و حمایت‌های میلیونی از فلسطین در کشورها نشان از یک شکست دیگر برای رژیم صهیونیستی است. شکستی که هیمنه این رژیم جعلی را نه تنها در غرب آسیا بلکه در جهان از بین برده است.

مرتبط ها