کد خبر: 93017

کابینه اضطراری و وسیع به کابینه کوچک رسید؛

فروکاست دولت در رژیم‌صهیونیستی

دولت در رژیم‌صهیونیستی دیگر معنا و کارکرد گذشته را ندارد. این بی‌شباهتی به دولت گذشته اگر با توسعه ابعاد دولت جدید شکل می‌گرفت شاید مثبت تلقی می‌شد اما دولت جدید نسبت به آنچه قبلا وجود داشت مزایای زیادی را از دست داده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: دولت در رژیم‌صهیونیستی دیگر معنا و کارکرد گذشته را ندارد. این بی‌شباهتی به دولت گذشته اگر با توسعه ابعاد دولت جدید شکل می‌گرفت شاید مثبت تلقی می‌شد اما دولت جدید نسبت به آنچه قبلا وجود داشت مزایای زیادی را از دست داده است. دولت رژیم با محوریت‌یافتن کابینه کوچک شبیه دولت‌های گذشته شده که از وزارتخانه‌هایی محدود بهره می‌گرفتند. همچنین در این کابینه، به کثرت نظرات و دیگر احزاب شریک در دولت بی‌توجهی شده است و تنها چند نفر از سران احزاب بزرگ، دولت را اداره می‌کنند.

کابینه اضطراری و وسیع به کابینه کوچک رسید
با وقوع جنگ در فلسطین اشغالی، رژیم‌صهیونیستی با افزوده شدن پنج وزیر از اپوزیسیون کابینه اضطراری تشکیل داد. وزرای افزوده شده وزیر مشاور به حساب می‌آیند. وزیر مشاور به عضوی از کابینه گفته می‌شود که وزارتخانه‌ای در اختیار ندارد اما معمولا دفتری یا سازمانی با کارمندانی معدود دارد. درخصوص وزرای جدید اما وضعیت تا حدودی متفاوت‌تر است زیرا آنها مسئولیت خاصی نیز ندارند. تشکیل دولت اضطراری برای گسترش دولت صورت می‌گرفت زیرا سهم کرسی‌های دولت در پارلمان را افزایش می‌داد و باعث افزایش وحدت داخلی برای جنگ می‌شد. اما به دلیل شرایط جنگی، تصمیم‌گیری‌های مهم و کلان در اختیار کابینه کوچک یا کابینه امنیتی قرار گرفت. علاوه‌بر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآف گالانت وزیر دفاع و ران درمر وزیر امور استراتژیک، بنی‌گانتز و گادی آیزنکوت که پیشتر روسای ستاد مشترک ارتش بودند و هم‌اکنون از رهبران اپوزیسیون هستند، در کابینه کوچک حضور دارند. مهم آنکه تمام سه عضو کوچک از ائتلاف پیشین دولتی به حزب لیکود تعلق دارند. در جبهه مخالفان نیز گانتز و آیزنکوت چنین وضعیتی دارند و از یک جبهه‌اند.
محدود شدن تصمیم‌گیری‌ها به کابینه کوچک به بروز اختلافات سیاسی در رژیم دامن زده است درحالی‌که شکل‌گیری کابینه اضطراری و حضور اپوزیسیون در این کابینه و کابینه کوچک، برای کاهش اختلافات صورت گرفتند. یکی از نمودهای برجسته این اختلافات، اعتراض شدید ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی به اظهارات یوآف گالانت درخصوص جنگ با لبنان بود. گالانت دوشنبه هفته گذشته (18 دی، 8 ژانویه) در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نیروهای مقاومت لبنان هشدار داده بود اگر حملات خود علیه رژیم را افزایش دهند، تل‌آویو نیز عملیات‌های خود را پنج برابر شدت خواهد بخشید. این مواضع در چهارچوب شدت بخشیدن به درگیری‌های کنترل شده در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی بود اما بن گویر بلافاصله از احتمال وقوع جنگ و «فرسایشی» بودن آن صحبت کرد و گالانت را برای این اظهارات شماتت کرد. بن‌گویر ضمن تاکید بر این موضوع که کابینه کوچک حق اظهارنظر درخصوص چنین مساله‌ای را ندارد پیش‌بینی کرد در صورت بروز چنین جنگی رژیم پیروز میدان نخواهد بود. گالانت دیروز نیز با شخص نتانیاهو یک درگیری را تجربه کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی یکشنبه از قهر کردن گالانت، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی و شرکت نکردن در جلسه کابینه جنگ این رژیم خبر داد. طبق گزارش این شبکه، دلیل این قهر، جلوگیری محافظان امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم از ورود مدیر ستاد وزارت جنگ این رژیم به جلسه کابینه جنگ بوده است. گفته می‌شود گالانت پس از این اتفاق خطاب به نتانیاهو گفته «تو در حال دخالت در کار من هستی» و جلسه کابینه جنگ رژیم‌صهیونیستی را ترک کرده است. گالانت از مدت‌ها قبل با راستگرایان افراطی حاضر در کابینه دچار مشکل بوده و یک بار به همین دلیل توسط نتانیاهو از کابینه به صورت اولیه اخراج شد. همزمان با این درگیری میان اعضای ائتلاف نتانیاهو، بنی‌گانتز نیز که به دنبال جنگ با پیوستن به کابینه اضطراری تلاش کرده بود در مسیر همگرایی و تقویت وحدت گام بردارد، بار دیگر در میان معترضان حضور یافته است. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی که از شکاف و چنددستگی در بین سران تل‌آویو و توده صهیونیست‌ها احساس نگرانی کرده است، دیروز در یکصدمین روز جنگ تجاوزگرانه گفت: «ما باید فراتر از کمپین‌های انتخاباتی و سیاست‌های تنگ‌نظرانه و لفاظی‌های سمی که تفرقه ایجاد می‌کند، عمل کنیم.» ابراز نگرانی سران رژیم در کنار تحولات جاری نشان می‌دهد تل‌آویو دچار بحران فروکاست دولت شده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها