کد خبر: 92922

حمید استیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

حتی مقابل ژاپن هم شانس برد داریم

: کار تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های 2023 قطر از امشب رسما در حالی آغاز می‌شود که براساس پیش‌بینی‌ها شاگردان قلعه‌نویی شانس دوم یا سوم قهرمانی در این رقابت‌ها به شمار می‌روند و بیشتر سایت‌ها و اهالی فوتبال از همین حالا سامورایی‌ها را قهرمان این تورنمنت می‌دانند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: کار تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های 2023 قطر از امشب رسما در حالی آغاز می‌شود که براساس پیش‌بینی‌ها شاگردان قلعه‌نویی شانس دوم یا سوم قهرمانی در این رقابت‌ها به شمار می‌روند و بیشتر سایت‌ها و اهالی فوتبال از همین حالا سامورایی‌ها را قهرمان این تورنمنت می‌دانند. این در صورتی است که حمید استیلی با رعایت یک‌سری پیش‌شرط‌ها اعتقاد دارد می‌توان حتی از پس این تیم گردن کلفت و قدرتمند هم برآمد. بر همین اساس گفت‌و‌گوی «فرهیختگان» با استیلی را درباره جام ملت‌ها، وضعیت تیم ملی و حریفانش در ادامه می‌خوانید.

گویا در سفر اخیر به کشور امارات، دیداری را هم با حشمت مهاجرانی داشتید. در این دیدار چه گذشت؟
ما هر موقع امارات می‌رویم حشمت خان را می‌بینیم. در هر صورت او چندین سال در کنار ما در تیم‌های استیل‌آذین و شاهین بوشهر به عنوان مدیرفنی حضور داشت و بنده همیشه به عنوان یک استاد به او نگاه می‌کنم و حضور در محافلی که ایشان هستند برای من مثل یک کلاس درس می‌ماند. معتقدم کشور باید قدر اینطور آدم‌ها را بداند. واقعا ایشان بزرگ فوتبال ایران است و باز هم تاکید می‌کنم که خیلی مهم است بزرگان فوتبال کشور از جمله همین حشمت خان یا علی پروین، حسن روشن، حسین فرکی، حسن حبیبی یا محمد دادکان را باید خود فدراسیون فوتبال دعوت کند. جای این چهره‌های قدیمی امروز در فوتبال ما خالی هست و باید به آنها بیشتر از این صحبت‌ها توسط کشور و فدراسیون فوتبال احترام کرد. امروز می‌بینیم که اسطوره‌های همه کشورها راهی مراسم‌های ویژه می‌شوند اما اینجا از این خبرها نیست. باز هم خدا پدر AFC را بیامرزد که نفراتی مانند مهدوی‌کیا و دایی را در کنار حشمت خان دعوت کردند، این در حالی است که فدراسیون خودمان باید برای این نفرات بلیت و جا گرفته و خود فدراسیون باید این چهره‌ها را اعزام کند. این یک بحث بسیار مهم است.
نظر حشمت خان درباره تیم ملی ایران چه بود؟
ایشان همیشه حامی تیم ملی بوده و هستند به خصوص الان که کادرفنی ایرانی بالای سر تیم ملی حضور دارد و این موضوع برای ما ایرانی‌ها یک افتخار است که کادرفنی وطنی داریم و مشتاق این هستیم که با این کادر، تیم ملی در جام ملت‌ها نتیجه بگیرد. امیدوارم با تجربه‌ای که بازیکنان از درون دروازه تا خط حمله دارند بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. البته تجربه، تاکتیک تیمی و تکنیک بازیکنان یک سوی ماجراست اما مساله مهم آمادگی جسمانی بازیکنان است که در یک تورنمنت می‌تواند موثر و راهگشا باشد. در هر صورت اولین بازی نیز برای ما بسیار مهم است به خصوص که باید مقابل فلسطین بازی ‌‌کنیم و نباید این تیم را دست‌کم بگیریم. این تیم تا وقتی که گل نخورده‌اند حالت دفاعی خوبی دارند اما به محض خوردن گل اول، می‌توانیم گل‌های بعدی را هم بزنیم به خصوص اینکه گل اول را بتوانیم هر چه زودتر بزنیم. در مجموع معتقدم که سه بازی مقدماتی می‌تواند ما را برای دیدارهای حذفی بیش از پیش آماده کرده و حکم دیدارهای تدارکاتی برای بازی‌های مهم‌تر مراحل بالاتر را داشته باشد. در هر صورت کار اصلی ما در قطر از مرحله حذفی تازه آغاز می‌شود.

ادامه گفت‌و‌گو را می‌توانید اینجا بخوانید.

مرتبط ها