کد خبر: 92918

مسئول گروه جهادی شهید حججی؛

برای غربالگری مردم مناطق روستایی تلاش می‌کنیم

217 محله حاشیه نشین میزبان گروه‌های جهادی و دانشجویان بود. بیشترین گروه‌ها از دانشگاه‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که حوزه فعالیت این گروه‌ها آموزشی، سلامت، عمرانی و فرهنگی اقدام به خدمت رسانی می‌کنند.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: طرحی با نام لبخند ایران برای دومین بار در بین گروه‌های جهادی دانشگاهی و دانشجویی کشور برگزار شد. طرحی که یک قرار دلی دانشجویی برای شاد کردن مردم محلات نشین ایران است. این طرح از میلاد پیامبر تا روز دانشجو طراحی شده(22 مهر تا 16 آذر) و امسال شاهد حضور300 دانشگاه کشور بود. هدایت این طرح را جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) بر عهده دارد. سال گذشته این طرح برای کاهش محرومیت در کشور انجام شد، اما امسال از اهداف سال پیش خود فراتر رفت و تقویت همبستگی بین دانشجویان، استمرار فعالیت بدنه تشکل دانشجویی در محلات حاشیه‌ای، خدمت رسانی اجتماعی و معنوی را در لیست خود قرار دارد. در این طرح جمعا 285 گروه جهادی و دانشجویی حضور داشتند که 4هزار و 275 دانشجو در طرح لبخند فعالیت کردند. همچنین جمعا 217 محله حاشیه نشین میزبان گروه‌های جهادی و دانشجویان بود. بیشترین گروه‌ها از دانشگاه‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که حوزه فعالیت این گروه‌ها آموزشی، سلامت، عمرانی و فرهنگی اقدام به خدمت رسانی می‌کنند. در ادامه این گزارش به سراغ چهارمین گروه برتر طرح رفته‌ایم، گروه شهید حججی دانشگاه علوم پزشکی مراغه، در این طرح نه تنها به فعالیت‌های پزشکی بلکه به فعالیت‌های فرهنگی و پرورش دانشجویان جهادی توجه ویژه‌ای داشته است. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مسئول گروه جهادی شهید حججی را می‌خوانید.

خدمت‌رسانی به بیش از 600 نفر در اردوی جهادی طرح لبخند
مهدی محمدی، مسئول بسیج و گروه جهادی شهید حججی درباره آغار فعالیت این گروه بیان کرد: «از 7 سال پیش گروه ما آغاز به کار کرد. هدف اصلی این گروه با توجه به این که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مراغه است، ارائه خدمات درمانی و فرهنگی و آموزشی است. من از ابتدای سال 1402 وارد گروه شدم و تقریبا از مهرماه، مسئولیت گروه را برعهده گرفتم. اصلی‌ترین فعالیت ما تا به این جا نیز به بهانه پویش طرح لبخند ایران کلید خورد.»
محمدی درباره برگزاری این اردو گفت: «اردوی جهادی این طرح مستقل بود که در منطقه حاشیه شهر، شهرستان مراغه صورت گرفت. آنجا نیز حدودا بالغ بر 40 نفر دانشجو شرکت داشتند که 15 نفر آنها عضو ثابت گروه هستند و مابقی از اعضای متغیر بودند. در این اردو تقریبا ما به بیش از 400 نفر از مردم این منطقه خدمت‌رسانی کردیم. خدماتی که ارائه دادیم، شامل ویزیت رایگان پزشک و دندان‌پزشک، کارشناس مامایی و بینایی‌سنج، مشاور خانواده و بحث‌های فرهنگی و غیره بود که اگر به‌صورت کلی بخواهم بگویم، با رویکرد تغییری و تحولی آمدیم تا فقط بحث درمانی و... را اولویت قرار ندهیم.»
مسئول گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی مراغه درباره رویکرد این اردو افزود: «مخاطب اول ما این بار و در طرح لبخند ایران دانشجویانی بودند که در اردو حضور داشت و رسالت اردو را همین موضوع قرار دادیم. حتی در بحث فرهنگی نیز سعی کردیم تا در ابتدا دانشجویان را تقویت کنیم و بسیجی و جهادگری را تربیت کنیم که بعد از دوره تحصیل نیز این روحیه را برای خود نگه دارد.» محمدی درباره هزینه‌های اردوی طرح لبخند عنوان کرد: «در این اردو بالای 40 میلیون تومان هزینه کردیم که تقریبا 20 میلیون تومان آن مربوط به دارو می‌شد و اقلام فرهنگی و وسایل دندانپزشکی و... نیز برای ما هزینه داشتند. همچنین به حدود 400 نفر خدمات درمانی و بالای 600 نفر خدمات فرهنگی ارائه دادیم.»

جلسه‌ای در دانشگاه برای هم‌افزایی گروه جهادی
مسئول گروه جهادی شهید حججی با تاکید بر اینکه این بار اولویت ما در اردو بحث فرهنگی بود، گفت: «چرا‌که بیشتر مردم حاشیه شهر، هر طور که باشد می‌توانند دسترسی به مراکز درمانی پیدا کنند اما جنبه فرهنگی در حاشیه‌های شهر اهمیت دارد که متاسفانه از آن غافل شده‌ایم. رسالت اصلی گروه ما این است تا در مباحث فرهنگی و جهاد تبیین و خواسته‌های رهبری فعالیت داشته باشیم. اما از بحث درمانی نیز غافل نماندیم و سعی کردیم تا فعالیت‌های نوآورانه‌ای داشته باشیم. یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها که در بحث راه‌اندازی اردوهای جهادی در‌نظر گرفتیم، نظرخواهی بود. بر خلاف سال‌های قبلی ما آمدیم و از تمام دانشجویان و افرادی که در گروه عضو هستند یا کسانی که در گروه ما نیستند، نظرخواهی کردیم و با نماینده گروه‌ها جلسه‌ای گذاشتیم. درواقع سعی کردیم جلسه هم‌افزایی کلی و عمومی در دانشکده در رابطه با اردوها داشته باشیم تا از هر نظر استفاده کنیم.» او درباره مهم‌ترین چالش خود در گروه‌های جهادی گفت: «در مدت کمی که من مسئولیت گروه جهادی را برعهده گرفتم، چالش چندان زیادی نداشتیم و باید بگویم از کمک دانشگاه و بسیج دانشجویی توانستیم به‌خوبی استفاده کنیم. اما به‌رغم این کمک‌ها، باز هم در جذب دانشجو به فعالیت‌های جهادی مشکل داریم. درواقع بعد از جذب، مهم‌ترین موضوع برای ما نگه‌داشتن این دانشجویان است. دانشجویان بسیاری هستند با دید ذهنی به‌سمت اردوهای جهادی جذب می‌شوند، اما برای ما ماندن دانشجویان شرط است. سعی داریم دید واقعی دانشجویان را به دید آرمانی‌ای که در ذهن خود دارند، نزدیک کنیم.»
محمدی درباره برنامه‌ای که برای آینده گروه دارد، بیان کرد: «اولین برنامه ما با حاشیه شهر بود اما قطعا قصد داریم در اردوهای دیگر جهادی به‌سمت مناطق روستایی محروم برویم و همچنین تمرکز بیش از پیش بر موضوع فرهنگی داشته باشیم. قرار است به بحث غربالگری و پیشگیری نیز ورود کنیم و در بحث درمان ما بیشتر می‌خواهیم برای آسیب‌شناسی، غربالگری و پیشگیری مردم منطقه تلاش کنیم. مثلا در هر منطقه یا روستا، آسیب‌شناسی برای آب و خاک و هوای منطقه داشته باشیم و ایمنی و واکسیناسیون مردم منطقه را نیز در‌نظر بگیریم.»

مرتبط ها