کد خبر: 92851

وقتی دموکراسی آمریکایی شکست می خورد؛

اخراج و استعفا؛ بهای حمایت از فلسطین

بسیاری از دانشجویان آمریکایی با شعار از نهر تا بحر و فلسطین آزاد خواهد شد، آرزوی آزادی فلسطین را دارند. شعاری که برای برخی از آنها بهای اخراج از دانشگاه را به همراه داشته و برای روسای دانشگاه استعفای اجباری.

مائده زمان فشمی؛ خبرنگار: همه چیز از تجمعات حمایت از مردم فلسطین و محکومیت نسل کشی صهیونیست ها در غزه در دانشگاه‌های آمریکا شروع شد.
همان روزهای ابتدایی حملات صهیونیست ها به غزه، دانشجویان دانشگاه هاروارد طوماری از نام شهدای غزه را در حیاط دانشگاه نوشتند‌. در ام آی تی و پنسیلوانیا و دیگر دانشگاه ها هم خواستار توقف نسل کشی و آتش بس فوری بودند.
همان روزها بود که «ران دسانتیس» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار اخراج دانشجویان حامی فلسطین از دانشگاه‌های ایالات‌ مختلف این کشور شد. 
دانشگاه کلمبیا هم اعلام کرد که دو سازمان دانشجویی که تظاهراتی را برای برقراری آتش‌ بس در غزه رهبری کرده بودند، تعلیق کرده.
ماجرا اما به همین اخراج ها و تعلیق ها ختم نشد. یک ماه قبل، کنگره آمریکا جلسه استماعی را ترتیب داد و در آن از روسای سه دانشگاه هاروارد، پنسیلوانیا و ام آی تی درباره برگزاری تحمعات حمایتی و آنچه خودشان آن را یهودی سیتزی خوانده بودند توضیح خواست؛ جلسه استماعی که بیشتر به دادگاه شبیه بود. آمریکایی ها شعار آزادی فلسطین از نهر تا بحر را مصداق یهودستیزی عنوان کرده بودند و روسای دانشگاه هایی که در آنها این شعار گفته شده بود، تحت فشار قرار داده بودند.
فشارها روی روسای دانشگاه ها آنقدر زیاد بود که همان روزها الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا مجبور به استعفا شد.
پس از یک ماه و تداوم فشارها از سوی کنگره و مقامات آمریکایی؛ کلودین گی، اولین رئیس سیاه پوست هاروارد و دومین زنی که رئیس این دانشگاه شده بود، پس از شش ماه انتصاب در این سمت، مجبور به استعفا از ریاست دانشگاه شد.
فشار برای استعفا و اخراج اجباری در آمریکا فقط محدود به دانشگاه ها نبوده است.رشیده طلیب، نماینده فلسطینی تبار کنگره آمریکا شعار از نهر تا بحر را در صفحه مجازی اش منتشر کرد، برای او هم جلسه ای در مجلس نمایندگان تشکیل شد و او را به دلیل حمایتش از فلسطینی ها و درخواست برای آتش بس توبیخ کردند.
ردپای ایپک، یکی از پر قدرت‌ترین گروه‌های لابی صهیونیستی در واشنگتن را می توان در این استعفاها یا توبیخات نمایندگان دید. این لابی تصمیم دارد ۱۰۰ میلیون دلار خرج تبلیغات انتخاباتی در رقابت‌های درون حزبی و سراسری برای کنگره آمریکا کند و هدف اصلی‌اش هم شکست دادن تعداد انگشت شماری از نمایندگان دموکرات مجلس که منتقد صهیونیست ها هستند، است.

حمایت از فلسطین نه فقط بین مردم و دانشجویان که بین مقامات این کشور هم وجود دارد. کسانی هستند که در اعتراض به حمایت علنی و همه جانبه آمریکا از صهیونیست‌ها، شغل خودشان را رها می کنند. جاش پل یکی از این افراد است. او به مدت ۱۱ سال در دفتر «امور سیاسی-نظامی» وزارت خارجه آمریکا فعالیت داشت. وظیفه اصلی این دفتر، امور مربوط به ارسال تسلیحات به شرکا و متحدان آمریکا است. پل در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به کمک‌های تسلیحاتی برای کشتار فلسطینیان از سمت خودش کنار رفت.
او در نامه ای دو صفحه ای دلیل استعفایش را این موضوع بیان کرد: امروز از سمتم کناره‌گیری می‌کنم، چرا که باور دارم با روند فعلی در عرضه مداوم، گسترش‌یافته و سرعت‌گرفته تسلیحات مرگ‌بار به اسرائیل، به آخر خط رسیده‌ام. حمایت آمریکا از اسرائیل و وضعیت موجود اشغال غزه تنها منجر به رنج بیشتر و عمیق‌تر مردم اسراییل و فلسطین خواهد شد و در راستای منافع بلندمدت آمریکا نیست.

«طارق حبش» مسئول ارشد وزارت آموزش و پرورش آمریکا یکی دیگر از مقامات ارشد این کشور است که در اعتراض به موضع آمریکا در مورد جنگ غزه و حمایت از نسل‌ کشی‌ صهیونیست ها در غزه از سمتش استعفا کرد. او در نامه استعفایش اعلام کرد: نمی‌توانم در برابر چشم‌ پوشی دولت آمریکا نسبت به جنایت‌های اسرائیل علیه مردم بی‌ گناه فلسطین به سکوت خود ادامه دهم. جنایت‌هایی که کارشناسان برجسته حقوق بشری آن را نسل‌کشی توصیف کردند، بنابراین از سمت خود استعفا می‌کنم.

حمایت مردم آمریکا از فلسطینیان، درخواست ها برای آتش بس، برگزاری تجمعات آزادی فلسطین و حمایت مقامات آمریکایی از مردم غزه را می توان دلیلی بر شکست هیمنه و هژمونی آمریکا چه در کشورش چه در دیگر کشورها دانست. حالا بدنه آمریکا و کابینه خود بایدن هم به سیاست خارجی او و مدیریتش در جنگ غزه و صهیونیست ها انتقاد دارند. مدیریتی که حتی روی نظرسنجی های پیش از انتخابات هم اثر گذاشته و بایدن را از رقیبش ترامپ عقب انداخته است.

مرتبط ها