کد خبر: 92834

سرخابی‌ها برای باز شدن پنجره و کسب مجوز مشکل بزرگی ندارند؛

پرونده سانتاکلارا؛ ابهام پنجره استقلال

با تعطیلی موقت رقابت‌‌های لیگ برتر فوتبال ایران، درحال‌حاضر تمامی توجهات به نقل‌و‌انتقالات زمستانی باشگاه‌ها در این پنجره معطوف شده است.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: با تعطیلی موقت رقابت‌‌های لیگ برتر فوتبال ایران، درحال‌حاضر تمامی توجهات به نقل‌و‌انتقالات زمستانی باشگاه‌ها در این پنجره معطوف شده است. بر همین اساس نیز زمزمه تقویت سرخابی‌ها در‌حالی از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسد که درحال‌حاضر با ایجاد یک سامانه جدید از سوی فیفا و مشخص شدن بسته بودن پنجره استقلال و پرسپولیس، به‌نظر می‌رسد این دو باشگاه با چالش بزرگی مواجه شده‌ باشند.
در همین راستا از چندی پیش سایت رسمی فیفا سامانه‌‌ای را راه‌‌اندازی کرده که براساس آن، نام تمامی تیم‌های فوتبال جهان که از جذب بازیکن ممنوع شده و اصطلاحا پنجره نقل‌و‌انتقالاتی آنها بسته است، به نمایش گذاشته می‌‌شود تا بازیکنان و مربیان در سراسر دنیا پیش از عقد قرارداد با باشگاه جدید، نسبت به مقصد مورد نظر خود آگاه باشند. در‌واقع این سامانه با هدف شفافیت نقل‌و‌انتقالاتی و بدون پرداختن به جزئیات راه‌اندازی شده است. این در‌حالی است که جست‌وجوی باشگاه‌های ایرانی در این سامانه مشخص می‌شود برخی از باشگاه‌های فوتبال ایران حتی تیم‌های زیرگروه لیگ برتر نیز با این مشکل مواجه هستند. اما نکته مهم اینکه تیم‌های استقلال و پرسپولیس با بسته بودن پنجره نقل‌و‌انتقالاتی خود درحالی مواجه شده‌اند که همچنان پرونده بدهی‌‌های بین‌المللی به بازیکنان یا مربیان خارجی برای این دو باشگاه باز بوده و تا زمان پرداخت نشدن این مطالبات، آنها قادر به جذب بازیکن نیستند.
امیر خسروی، کارشناس حقوق ورزش و عضو سابق کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «از آن جایی که رسیدگی به پرونده‌ها در محافل قضایی از جنبه محرمانگی برخوردار هستند بنابراین در این سامانه ‌فقط به‌صورت کلی به بسته بودن پنجره باشگاه‌ها و مقدار زمان محکومیت اشاره شده و فیفا از اعلام جزئیات معذور است. این لیست نیز از جهت ارتقای سطح شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کلی در فوتبال در دنیا راه‌اندازی شده است تا همگان به‌راحتی از آخرین وضعیت نقل‌و‌انتقالاتی تیم‌ها باخبر شوند و ارتباطی با نحوه محکومیت و جزئیات پرونده‌ها ندارد.»
نکته قابل توجه اینکه در این سامانه درج شده است باشگاه استقلال‌تهران تا سه پنجره نقل‌و‌انتقالاتی از جذب بازیکن محروم است. تاریخ بسته شدن پنجره آبی‌پوشان نیز 27 و 28 نوامبر قید شده است، یعنی شش و هفت آذر‌ماه که به‌نظر می‌‌رسد این موضوع به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات دستیاران ریکاردو ساپینتو است. البته استقلالی‌ها پنجشنبه‌شب در این مورد با ارسال بیانیه‌ای برای رسانه‌ها مدعی شدند «خلاف آنچه ادعا شده بسته شدن موقت پنجره نقل‌و‌انتقالات استقلال هیچ ربطی به مطالبات ساپینتو، سیلوا و اومانوف ندارد و تنها به‌واسطه شکایت دستیاران ریکاردو ساپینتو، پنجره نقل‌و‌انتقالات باشگاه استقلال بسته شده است. البته باشگاه استقلال مطالبات این دستیاران را از طریق فیفا پرداخت کرده و حتی جریمه دیرکرد هم پرداخت شده و به‌زودی با تایید مدارک ارسالی باشگاه استقلال‌ به فیفا و اعلام رضایت وکلای دستیاران ساپینتو، پنجره نقل‌و‌انتقالات استقلال قبل از آغاز رسمی نقل‌و‌انتقالات نیم‌فصل لیگ برتر بیست‌و‌سوم باز می‌شود.» گفتنی است تنها پرونده مورد ابهام استقلالی‌ها در محافل قضایی بین‌الملل به مطالبات باشگاه سانتاکلارای پرتغال مربوط می‌شود که در‌باره آن روایات متفاوتی وجود دارد.
پرسپولیس هم از این موضوع در امان نمانده و پنجره نقل‌و‌انتقالات سرخ‌پوشان نیز در تاریخ شش آذر‌ماه بسته شده است. همان‌طور که اشاره شد جزئیاتی درخصوص علت بسته شدن پنجره‌های نقل‌و‌انتقالاتی در سایت فیفا درج نشده ولی این موضوع هم به‌‌خاطر عدم‌پرداخت مطالبات رادوشویچ است.
خسروی که دارای دکتری حقوق بین‌الملل است در این مورد و درباره تفاوت نوع محرومیت سرخابی‌ها و اینکه چرا برای استقلال محرومیت سه پنجره‌ای لحاظ شده اما برای پرسپولیس این موضوع متفاوت است، گفت: «باشگاه استقلال براساس ماده 24 آیین‌نامه مقررات تعیین وضعیت بازیکنان محروم شده که در‌صورت عدم پرداخت مطالبات این محرومیت تا سه دوره ادامه داشته و به محض پرداخت این محرومیت لغو خواهد شد. درواقع رای اصلی کمیته انضباطی بعد از این سه دوره در‌صورت عدم پرداخت مطالبات شاکیان لحاظ خواهد شد و این‌طور نیست که به‌خاطر این سه پرونده، استقلالی‌ها از حالا سه پنجره نقل‌و‌انتقالاتی محروم باشند. اما باشگاه پرسپولیس براساس براساس ماده 21 آیین‌نامه انضباطی فیفا از آن جایی که مطالبات رادوشویچ پرداخت نشده است پرونده از کمیته تعیین وضعیت به کمیته انضباطی ارسال شده و این کمیته برای پرسپولیسی‌ها رای داده است. درواقع تفاوت دو باشگاه در این است که رای استقلال را کمیته تعیین وضعیت صادر کرده و در‌صورت عدم اجرا تازه به کمیته انضباطی خواهد رفت، اما برای پرسپولیس به‌خاطر عدم تسویه حساب با دروازه‌بان کروات این رای توسط کمیته انضباطی فیفا ارسال شده است. این در‌صورتی است که این محرومیت هم به محض پرداخت از باشگاه پرسپولیس برداشته می‌شود.

مرتبط ها