کد خبر: 92731

مصطفی زارعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

استقلال مجوز نگیرد براساس معیارهای AFC برخورد می‌شود

درحالی برخی اخبار حکایت از سقوط استقلال به یک رده پایین‌تر درصورت عدم کسب مجوز حرفه‌ای برای سومین فصل پیاپی دارند که مصطفی زارعی، رئیس کمیته توسعه و صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در این خصوص اعتقاد دارد جرایم دیگری هم در کار هستند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: درحالی برخی اخبار حکایت از سقوط استقلال به یک رده پایین‌تر درصورت عدم کسب مجوز حرفه‌ای برای سومین فصل پیاپی دارند که مصطفی زارعی، رئیس کمیته توسعه و صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در این خصوص اعتقاد دارد که «چنین جریمه‌ای به همراه جرایم دیگر در آیین‌نامه منطبق با کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش‌بینی شده و اگر این اتفاق نیفتد این کمیته انضباطی فدراسیون کشورمان هست که باید درخصوص آن رای لازم را بدهد» و این یعنی جرایم دیگری هم در کار هستند که بحث سقوط به لیگ پایین‌تر در سختگیرانه‌ترین حالت اتفاق خواهد افتاد. درخصوص این مساله و سایر موارد دیگر مرتبط با پروسه صدور مجوز حرفه‌ای دقایقی با زارعی هم‌کلام شدیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

از آخرین روند پروسه صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها صحبت را آغاز کنیم.
فرآیند بارگذاری مدارک و مستندات باشگاه‌هایی که متقاضی دریافت مجوز هستند از حدود دو ماه پیش آغاز شده است. آیین‌نامه مربوطه نیز در همان زمان در AFC مصوب شده و این مرجع آن را ابلاغ کرده و ما هم براساس روال قانونی باید آن در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز مصوب می‌کردیم که این مهم محقق شد. در واقع امروز مباحث مربوط به مجوز حرفه‌ای دیگر شامل لیگ برتر نشده و از این پس رقابت‌های زیرگروه و لیگ بانوان و همچنین فوتسال نیز مستلزم دریافت مجوزهای مربوطه هستند؛ چراکه معتقدیم اگر قرار است اتفاقی درخصوص استاندارد‌سازی در فوتبال بیفتد باید سراغ لیگ‌های پایین‌تر هم برویم. به این ترتیب که پارسال رقابت‌های لیگ دسته اول اختیاری بودند اما امسال تیم لیگ دسته دوم هم برای گرفتن مجوز ملزم هستند و مجوزهای مربوط به هر لیگ مانند لیگ برتر عمل خواهد شد. در واقع معیارها متفاوت هستند اما اقدام تیم‌ها برای گرفتن مجوز در هر سطح الزامی هست و اگر به هر دلیلی این امر محقق نشود جرایم انضباطی برای این تیم‌ها نیز درنظر گرفته خواهد شد.

درباره این روند در فصل جاری صحبت می‌کنید؟
با توجه به فرصت خوبی که امسال در اختیار داشتیم درحال دریافت دسته‌ای مدارک هستیم که بر این اساس مهلت بارگذاری اولین بخش مدارک که مدارک پرسنلی هستند روز سه‌شنبه به پایان رسید. بیشترین حجم مدارک نیز برای این مرحله است که خوشبختانه تمامی باشگاه‌های لیگ برتری به جز یکی دو تیم، سایر تیم‌ها از این موضوع استقبال خوبی داشته‌اند و تاکنون پای کار بوده و مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند. در هر صورت تجربه چندین ساله‌ای در این خصوص هم برای باشگاه‌ها و هم برای ما که تیم اجرا‌کننده در فدراسیون هستیم وجود دارد و نه ما دل‌مان می‌خواهد که باشگاه‌ها مجوز نگیرند و نه خود باشگاه‌ها دوست دارند این اتفاق بیفتد. ما قرار است به باشگاه‌ها کمک کنیم تا آنها به یک استانداردی رسیده تا بتوانند آن حداقل‌های لازم برای اخذ مجوز را داشته باشند. در این بین چالش‌ها را هم شناسایی کردیم و آنها را می‌دانیم. به همین دلیل الان دو سال هست که به‌صورت جدی وارد بحث مجوز شده‌ایم. باشگاه‌هایی که طرفداران بیشتری دارند و حساسیت‌ها روی آنها بیشتر است مثل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سعی کردیم در این مدت با آنها جلسات اختصاصی را به‌طور متناوب برگزار کنیم؛ به‌طوری که در جلسه اخیر به‌طور مفصل چالش‌هایی که شناسایی کرده بودیم را با مدیران این دو باشگاه درمیان گذاشتیم و به آنها هشدار دادیم که این باشگاه‌ها برای حل این چالش‌ها برنامه‌ای داشته باشد که خدای‌نکرده ماجرای حذف نمایندگان ما دوباره تکرار نشود. در تمامی بخش‌های زیرساخت‌ها، مالی، ورزشی و... چالش‌ها را با این دوستان مطرح کرده و جلسه خیلی خوبی داشتیم. این دو باشگاه در تلاش هستند تا خود را به الزامی که نیاز هستند برسانند و مدارک لازم را فراهم کنند. البته برخی از این مدارک و مستندات مانند بحث مالکیت به فراتر از باشگاه‌ها مربوط می‌شود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها