کد خبر: 92720

اساتید دانشگاه در بیستمین نشست خانه گفت‌وگو چه گفتند؟؛

جهان پساصهیونیسم

بیستمین جلسه از نشست‌های دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو را به موضوع «صهیونیسم‌شناسی متکی بر جهان پسا‌صهیونیسم» اختصاص داده‌ایم زیرا باور داریم رژیم غاصب اشغالگر کودک‌کش قطعا رفتنی است.

مطهره‌‌سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: بیستمین نشست از سلسله‌نشست‌های «دانشگاه، خانه گفت‌وگو» دوشنبه هفته گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با موضوع «صهیونیسم‌شناسی متکی بر جهان پسا‌صهیونیسم» برگزار شد. در این جلسه ابوالفضل یداللهی‌اصلان مدیرکل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد، مجتبی ابطحی دبیر کل حمایت از انتفاضه فلسطین و تعدادی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد حضور داشتند که گزیده‌ای از این نشست را در ادامه می‌خوانید.

ابوالفضل یداللهی‌اصلان مدیرکل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد: در دهه بصیرت و مقاومت و در آستانه سالروز شهادت سردار پرافتخار جهان اسلام شهید حاج‌قاسم سلیمانی هستیم که یاد نام ایشان را در کنار دیگر شهدا و امام راحل گرامی می‌داریم. بیستمین جلسه از نشست‌های دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو را به موضوع «صهیونیسم‌شناسی متکی بر جهان پسا‌صهیونیسم» اختصاص داده‌ایم زیرا باور داریم رژیم غاصب اشغالگر کودک‌کش قطعا رفتنی است.

واقعه کربلا و امام حسین(ع) الگوی فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل است
عباسعلی رستمی‌ثامن، هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال:
در فلسطین سه گروه اصلی فتح، حماس و جهاد اسلامی حضور دارند. قاعدتا این گروه‌ها نگاه‌های مختلفی نسبت به مسائل دارند. در دوره هفتم که ما در مجلس بودیم نماینده حماس در جلسه‌ای غیرعلنی برای نمایندگان مساله‌ای را مطرح کردند اگر مردان، پیرمردها و بزرگان ما با قوم یهود جنایتکار مبارزه می‌کنند، الگوی‌شان آقا اباعبدالله حسین(ع) است؛ یا اگر جوانان ما مبارزه می‌کنند و در این راه شهید می‌شوند الگوی‌ ما قمر‌بنی‌هاشم و فرزندان امام حسین(ع) است. اگر زنان ما مقاومت می‌کنند و در ارتباط با شهادت فرزندان، برادران و شوهران‌شان صبورند، الگوی ما حضرت زینب(س) است و اگر کودکان و شیرخوارگان ما به شهادت می‌رسد درواقع الگوی ما حضرت علی اصغر(ع) است. در یک جمله آنان مطرح می‌کردند در یک کلمه الگو و اسوه ما کربلا و آقا اباعبدالله حسین است. می‌بینیم این سخنان الان به‌صورت میدانی و عملیاتی در ارتباط با ستمگران و حزب صهیونیسم مبارزه می‌کنند.

نتیجه تحول در جنگ اعلام خبر دست اول توسط حماس است
اسدالله طبیب‌زاده، هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی:
نگاه و برخوردی که با مبارزات فلسطینیان در چند دهه گذشته وجود داشته، شاید خیلی با چیزی که بعد از 7 اکتبر اتفاق افتاد، متفاوت باشد. البته تجربه‌ای که از طریق سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و سایر کارشناسان نظامی به برادران‌مان رسیده و اینکه به فرمایش مبارک مقام‌معظم‌رهبری ایران توانسته که دست آنان را پر کند و از توانمندی بزرگی برخوردار شدند و دیگر آن نبرد سنگ نیست، امروز نبرد موشک است. اما یک اتفاق دیگر هم در جوار این تکامل رخ ‌داده که من قصد دارم بیشتر به آن بخش قضیه بپردازم. می‌بینم این مبارزه با مبارزات قبلی در دنیا یک تفاوت عمده دارد. بسیاری از کشورهایی که سران‌شان وابستگی تام و تمام به رژیم‌صهیونیستی دارند، ولی مردم و روشن‌فکران‌شان به‌شدت از طوفان الاقصی حمایت می‌کنند. دانشگاه‌هایی که بنیانگذاران آنها همان طیف صهیونیسم جهانی است ولی امروز دانشجویان و حتی مدیران از غزه حمایت می‌کنند و همان‌طور که در جریان هستید سه تن از مدیران سه دانشگاه اصلی دنیا بابت حمایت از فلسطین از کار برکنار شدند. من می‌خواهم همین را بررسی کنم، چه اتفاقی افتاده که روشنفکران جامعه، نه فقط آحاد مردم و دانشجویان، قشری که در هر حرکت گذشته بدون هیچ کم و کاست همگی از صهیونیسم حمایت می‌کردند، امروز با وجود هزینه‌های زیادی که برایشان دارد، به خیابان آمدند و از غزه حمایت می‌کنند. این چرخش به‌نظر من مربوط به نگاهی است که آقای یحیی سنوار به جنگ شناختی دارد. به‌دلیل آن 20 سالی که در حبس اسرائیلی‌ها بوده و توانسته خودش را به یک تکامل بزرگی برساند، به زبان عبری تسلط داشته باشد و با جنگ شناختی کاملا آشنایی پیدا کند. نتیجه این تحول اعلام خبر اول است. اینکه حماس اخبار دست اول را ابتدا خودش منتشر می‌کند. این مساله مربوط به یک تغییر ساختاری است که اتفاق افتاده، همراه هر سلاح و رزمنده‌ای که می‌خواهد وارد رزم شود، شاهد یک دوربین هستیم. در نتیجه جریان رسانه‌ای هم به‌دلیل دست پری که از ماجرا داشتند، بهتر توانستند این اتفاق را پوشش دهند. این عمل تا جایی پیش رفته که حتی تاثیر عنصر گرافیک به‌عنوان یک زبان، شاهد هستیم. وقتی می‌خواهد هدفی را مورد حمله قرار دهد، به‌وسیله رنگ و فرم اشاره‌ای به آن هدف می‌کند و بعد حمله را انجام می‌دهد. این به‌کارگیری ابزار و زبان رسانه باعث شد که نه فقط این قیام به‌عنوان یکی از مقتدرترین قیام فلسطینیان مطرح شود، بلکه این امید را دارم با توجه به تحولی که در دنیا رخ داده، در هر زمان که صلحی رخ دهد قطعا دست بالای فلسطینی‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها