کد خبر: 92632

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم؛

دروس مهارتی وارد کارشناسی می‌شود

در راستای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی، معاونت آموزشی و دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم به تدوین برنامه دروس مهارتی پرداخته‌اند.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: در برنامه توسعه هفتم سهم آموزش‌های مهارتی در کلیه زیرنظام‌های آموزش عالی 40 درصد ذکر شده است. در حالی که به گفته کارشناسان آموزش عالی الان سهم آموزش‌های مهارتی تنها 12 درصد است. در راستای افزایش سهم آموزش‌های مهارتی، معاونت آموزشی و دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم به تدوین برنامه دروس مهارتی پرداخته‌اند. در ادامه گفت‌وگویی با مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم داشته‌ایم که می‌خوانید.
رضا نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم درباره دروس مهارتی که قرار است در برنامه آموزشی دانشگاه‌ها قرار گیرد، گفت: «دروس مهارتی اشتغال‌پذیری به این صورت است که از حالا هر برنامه درسی جدیدی که تدوین شود و یا محتوای آن بازنگری شود، لازم است تا در برنامه‌ ارائه شود. دانشگاه‌ها برای کلیه ورودی‌هایی که از این به بعد وارد دانشگاه می‌شوند، باید آن را اجرایی کنند. برای برنامه‌های درسی قدیمی که هنوز بازنگری برای آنها صورت نگرفته، در این شیوه‌نامه پیش‌بینی شده است می‌توانند یکی از دروس مهارت نرم شغلی یا کارآفرینی و یا درس کارآفرینی را جانشین سه واحد اختیاری کنند. یعنی الان دانشگاه‌ها در همین نقطه می‌توانند تا پنج واحد درسی از آن 15 واحد را به صورت کامل ارائه کنند.»
او درباره اجرای این برنامه عنوان کرد: «دانشگاه‌ها تقریبا اجرای آن را شروع کرده‌اند. برای مثال دانشگاه تهران بخشی از این کار را آغاز و حتی اداره کل مهارتی برای آن تاسیس کرده است. مابقی دانشگاه‌ها نیز در حال کار روی آن هستند تا به امید خدا شیوه‌نامه برای تمام دانشجویان فراگیر شود. برنامه دروس مهارتی اشتغال‌پذیری مانند سایر دروس پایه و اختصاصی، تخصصی و عمومی است. زمانی که در برنامه درسی ذکر می‌شود، برای دانشگاه لازم‌الاجرا است و تمامی دانشگاه‌ها باید آن را داشته باشند وگرنه آن دوره قابل پذیرش نیست. این ویژگی اصلی شیوه‌نامه مذکور است که دروس را الزامی کرده است.» نقی‌زاده افزود: «همچنین دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی موظف است مطابق این آیین‌نامه، هر دو سال یک‌بار بازنگری و ارزیابی دانشگاه‌ها در اجرای دروس را داشته باشد.»
مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره بودجه مورد نیاز اجرای این برنامه عنوان کرد: «پیش‌بینی ما این است که مبلغی بین 2 تا 3 هزار میلیارد تومان برای اجرا و به‌روزرسانی کارگاه‌های آموزشی نیاز داشته باشیم که امیدواریم بازسازی در زیرساخت‌های مهارتی دانشگاه انجام شود. همچنین از سمت دیگر پیش‌بینی ما این است که اگر 500 هزار نفر از سه میلیون دانشجوی آموزش عالی، در کشور تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و آموزش‌های مهارت‌پذیری و اشتغال‌پذیری به خوبی به آنها ارائه شود، اتفاق خوبی می‌افتد. اگر بتوانیم دوره‌ای که دانشجویان دانش‌آموخته می‌شوند و سپس جذب صنعت می‌شوند -که صنعت‌پذیری و جامعه‌پذیری اتفاق می‌افتد و بهره‌وری نیروی انسانی به نقطه کامل خودش می‌رسد- را حداقل سه ماه کاهش دهیم، حدودا بیش از 15هزار میلیارد تومان بهره‌وری خواهیم داشت. البته اگر 500 هزار نفر به صورت کامل اجرایی شود، این عدد حتی به 30 هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد. من فکر می‌کنم این طرح برای دوره کارشناسی در بازه‌ای دوساله در دانشگاه پوشش داده شود. همچنین نتیجه آن را تا چهار سال آینده ‌خواهیم دید.»
او ‌با تاکید بر اینکه کارورزی برای رشته‌هایی مانند کشاورزی است، افزود: «پنج واحد اصلی که شامل کاربینی، کارآموزی و مهارت نرم و کارآفرینی می‌شود، الزامی است که از نظر ما به صورت 100 درصد قابلیت اجرایی دارد. با توجه به اینکه یکی از نقاط ضعف ما، عدم توجه به این دروس بوده، ما فکر می‌کنیم که اجرای مناسب آن می‌تواند مسیر را اصلاح کند. ضمن اینکه برنامه و شیوه‌نامه مذکور در شورای عالی اشتغال و در هفت مرداد امسال ارائه شد. برای اینکه اجرای این برنامه تسهیل شود و چالش‌های پیش‌روی اجرایی‌سازی آن کم شود، مقرر شد آیین‌نامه‌ای توسط وزارت علوم و با همکاری وزارت سمت و سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار تدوین شود و به تصویب هیات وزیران برسد، که دو یا سه هفته دیگر به دست هیات می‌رسد.»

مرتبط ها