کد خبر: 92631

جیب مردم را خالی نکنید؛

تکذیبیه کذب وزارت ارتباطات

روز گذشته و پیرو انتشار گزارش‌های مردمی از حذف بسته‌های بلندمدت و حجم بیشتر از 15 گیگ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، بار دیگر «فرهیختگان» را متهم به انتشار اخبار کذب کرد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: روز گذشته و پیرو انتشار گزارش‌های مردمی از حذف بسته‌های بلندمدت و حجم بیشتر از 15 گیگ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات، بار دیگر «فرهیختگان» را متهم به انتشار اخبار کذب کرد. اما واقعا آقای خرامید، چه چیزی را تکذیب می‌کنید؟ اینکه این بسته‌ها در لیست ارائه شده بودند یا نبودند؟ کدام را تکذیب کرده‌اید؟ یا اینکه در چند روز گذشته حذف شده‌اند و می‌گویید حذف نشده‌اند؟ کدام سمت ماجرا ایستاده‌اید که هر بار و با هر گزارش «فرهیختگان» به دنبال دفاع از منافع اپراتورها اظهارنظر کرده‌اید و هر بار که گزارشی از وضعیت اینترنت، گرانی و حذف بسته‌ها منتشر کرده‌ایم، شما جلودار دفاع از حقوق اپراتورها شده‌اید؟ چرا کلی‌گویی می‌کنید؟ به چشم‌های خودتان هم اعتماد ندارید؟ بسته‌هایی که بوده و حالا نیست. اسم این شعبده بازی چه می‌تواند باشد؟ اگر گزارش‌های ما از وضعیت اینترنت، گرانی، حذف بسته‌‌ها و فیلترینگ دروغ است؛ پیشنهاد می‌دهیم که از اپلیکیشن محبوب‌تان ویراستی خارج شوید و سری به پارک، مسجد، دانشگاه، بازار و... بزنید تا ببینید اظهارات مردم، موافق گفته‌‌های شماست یا گزارش‌های ما. اگر بسته‌های مذکور حذف نشده‌اند پس شما بفرمایید که چرا بسته‌های حجم زیاد دیگر در دسترس مردم نیستند؟ با کدام چوب جادویی، مردم می‌توانند آنها را ظاهر و بعد خریداری کنند؟ اینکه شما این روزها و پس از گرانی بسته‌ها، به مقام مسئول تکذیب وزارت ارتباطات تبدیل شده‌اید، مشکلی نیست. ما حتی فشارها و مناسبات اداری میان شما و مدیر مافوق‌تان را هم درک می‌کنیم. اما دیگر به فهم مردم احترام بگذارید و امری که برای مردم ملموس است و یک‌سر ماجرا مردم قرار دارند را این‌گونه علنی حاشا نکنید. مهم نیست که کدام گزارش را تکذیب کنید. حتی مهم نیست که چندبار هم تکذیب می‌کنید اما آنچه که برایمان مهم است، احترام به فهم مردم به‌عنوان یک مقام مسئول است.
آنچه که مهم است و اصرار به فهم آن از سوی مسئولان وزارت ارتباطات داریم، کوچک شدن سفره مردم و عدم توانایی در پرداخت هزینه گزاف و ناعادلانه برای استفاده از اینترنت است. به بهانه صیانت از زیرساخت‌ها، بسترهای کسب درآمد اینترنتی مانند اینستاگرام فیلتر شد اما همین امسال دو پلتفرم اینترنتی ایرانی هک شد و اطلاعات مردم بهانه‌ای برای اخاذی هکرها شد. وقتی مردم به وضعیت سرعت اینترنت اعتراض می‌کنند، باز هم اصرار به انکار دارید و مدعی می‌شوید که وضعیت بهبود می‌یابد و خط قرمزتان هم سرعت اینترنت است اما در عمل واقعیت‌ها چیز دیگری می‌گویند. وقتی از گرانی بسته‌های اینترنت می‌گوییم، روی 34 درصد پافشاری می‌کنید و اصرار دارید که این گرانی برای بهبود کیفیت زیرساخت‌هاست اما فعلا خبری از بهبود وضعیت سرعت اینترنت نیست و باید تا 6 ماه بعد منتظر بمانیم. حالا که مردم از حذف بسته‌های پرحجم گزارش داده‌اند و خلف‌وعده کرده‌اید، همچنان اصرار دارید که رسانه را دروغگو معرفی کنید و از بسترهای داخلی استفاده می‌کنید تا صدای منتقدان‌تان را نشنوید و فقط تایید بگیرید. وقتی از وضعیت عجیب فیلترینگ و سودش برای افراد نامعلوم می‌گوییم، در رابطه با فروش پهنای باند به فیلترشکن فروش‌ها، اصرار دارید که روی حرف ما نامشخص است و اصلا نمی‌دانید سود فروش پهنای باند و فیلترشکن در اصل به جیب کجا می‌رود؟ حالا شما بگویید اگر این بسته‌ها حذف نشده‌اند پس از کدام بستر امکان خریداری‌شان وجود دارد و مردم چگونه می‌توانند آنها را خریداری کنند؟

مرتبط ها