کد خبر: 92606

با اعلام پزشکی قانونی؛

اطلاعات ژنتیکی افراد با مشاغل حساس جمع‌آوری می‌شود

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک اعلام کرد که  بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران قصد دارد پس از ثبت اطلاعات مجرمان، جمع‌آوری و بارگذاری اطلاعات ژنتیکی افراد با مشاغل حساس را انجام دهد.

رضا رئوفیان، رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک اعلام کرد که  بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران قصد دارد پس از ثبت اطلاعات مجرمان، جمع‌آوری و بارگذاری اطلاعات ژنتیکی افراد با مشاغل حساس را انجام دهد.  بنابراین مقامات عالی رتبه کشوری، افراد دارای مشاغل پرخطر چون آتش‌نشانان، کادر پرواز، نیروهای مسلح، جنگلبانان، کارگران معادن، خبرنگاران و افرادی که در صحنه‌های پرخطر حضور می‌یابند از گروه‌های هدف در این گام به شمار می‌روند که در همین راستا نمونه‌گیری از کادر پروازی کشور آغاز شده است.

پیش از این از داده های بانک ژنتیک برای مطابقت های متعدد در مورد نمونه های صحنه جرم مربوط به پرونده های جنایی استفاده میشد که گزارش آن تهیه و به مدیران کل پزشکی قانونی جهت اعلام به مراجع قضایی صالح اطلاع رسانی می‌شد. بنابر گفته رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک تاکنون و با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بیش از ۲۰۰ هزار نمونه از مجرمین ۳۱ استان اخذ شده و از حدود پنجاه درصد نمونه ها پروفایل تهیه و در سامانه بانک ثبت شده است.

منبع: ایسنا