کد خبر: 92466

بانک مرکزی چطور دستور رئیس‌جمهور را دور می‌زند؛

چگونه وام ازدواج ندهیم؟ قسمت هزارم

از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم که وحید ‌یامین‌پور، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان پیگیر آن بود، وام ازدواج بود. از ابتدای دولت، هم درخصوص بالارفتن مبلغ آن و هم تسهیل در پرداخت آن، تلاش‌های بسیاری شد. حتی شخص معاون وزیر پیگیر برخی مسائل درخصوص وام‌ها شد و در صفحه توییتری‌اش به این مساله و تلاش‌ها برای تسهیل آن بارها اشاره کرد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: در حداقل 20 سال اخیر یکی از سیاست‌های مثبت برای تسهیل ازدواج جوانان، اعطای وام ازدواج به جوانانی است که در شرف ازدواج هستند. اما در طول این مدت چقدر این سیاست به همان شیوه ابلاغ‌شده و دستوری، فارغ و خارج از شیوه میلی مسئولان بانکی پیش رفته است؟ از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم که وحید ‌یامین‌پور، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان پیگیر آن بود، وام ازدواج بود. از ابتدای دولت، هم درخصوص بالارفتن مبلغ آن و هم تسهیل در پرداخت آن، تلاش‌های بسیاری شد. حتی شخص معاون وزیر پیگیر برخی مسائل درخصوص وام‌ها شد و در صفحه توییتری‌اش به این مساله و تلاش‌ها برای تسهیل آن بارها اشاره کرد. وامی که روز گذشته خبر افزایش آن نیز دوباره تیتر اول رسانه‌ها شد. وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «کمیسیون تلفیق وام ازدواج را حدود ۶۵ درصد افزایش داد. وام ازدواج سال آینده ۳۰۰ میلیون (و برای پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان) خواهد بود. اما همچنان این واقعیت وجود دارد که در برخی مواقع، وام‌های ازدواج به جای اینکه سنگ از جلوی پای نوعروسان و تازه‌دامادها بردارد، خودش به سنگ و مانعی بزرگ برای ازدواج‌شان تبدیل می‌شود چون برایش تبلیغات زیادی می‌شود اما زوج‌ها وقتی برای دریافت آن با ذوق و شوق اقدام می‌کنند، به دیوار سفت واقعیت و ادا و اطوارهای بانکی به بهانه صف متقاضیان می‌خورند.»

وقتی دستور رئیس‌جمهور هم راه به جایی نبرد
با این وجود اما مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان مهرماه امسال گفت: «توقع داشتیم پس از دستور رئیس‌جمهور صف دریافت وام ازدواج کاهش پیدا کند اما همچنان ۲۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.» وزیر اقتصاد در مردادماه امسال درباره موانع و مشکلات متقاضیان وام ازدواج گفته بود در زمینه وام‌های ازدواج، بانک مرکزی به‌صورت متمرکز بخشنامه‌های مربوطه را ابلاغ می‌کند و مساله صف وام ازدواج که موجب نارضایتی مردم شده، درست است و پیگیری‌ها در موضوع وام ازدواج قطعی است. با این حال بانک مرکزی با وجود عملی نکردن دستور رئیس‌جمهور در مورد پایان صف وام‌های ازدواج تا آخر شهریور ۱۴۰۲، در ماه‌های اخیر با مقایسه مبهم آماری نسبت به وضعیت تعداد متقاضیان در صف وام ازدواج، وضعیت شفافی را پیش روی افکار عمومی قرار نداده است.
اداره اعتبارات بانک مرکزی اخیرا طی گزارشی در ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲، با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تا پایان‌ آذر ماه امسال جمعا ۶۱۸ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج مبلغ 126.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است، گفته: «شبکه بانکی تاکنون باید ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کرد که با تلاش شبکه بانکی و پیگیری‌های مستمر بانک مرکزی تاکنون حدود 126.1 همت تسهیلات در این بخش به متقاضیان پرداخت شده است.» مهدی صحابی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی درخصوص صف وام ازدواج گفته بود: «اگر بانک‌ها بخواهند این صف را به صفر برسانند به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند و پیش‌بینی می‌شود که شبکه بانکی تا پایان سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان منابع جذب کند.» مبلغ وام ازدواج سالانه براساس قانون بودجه به شکل روتین افزایش پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که میزان پرداخت امسال نسبت به سال گذشته و سال آینده نسبت به امسال، قطعا بیشتر خواهد بود. قاعدتا مشخص است که میزان پرداخت نیز باید بیشتر شود اما بانک مرکزی اخیرا در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درخصوص مبلغ پرداختی وام ازدواج‌ به دنبال دستاوردسازی بود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها