کد خبر: 92305

بازخوانی واکنش‌ چهره‌های مشهور به جنایت تروریستی کرمان؛

سوگواران کرمان

«صدای انفجار اول که بلند شد، مردم به جای اینکه فرار کنند، به سمت محل انفجار دویدند تا کمک کنند و همان موقع انفجار دوم اتفاق افتاد. تعداد بچه‌ها زیاد بود، جسم کوچک‌شان توان مقابله با ساچمه‌های این بمب‌ها را نداشت...»

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: «صدای انفجار اول که بلند شد، مردم به جای اینکه فرار کنند، به سمت محل انفجار دویدند تا کمک کنند و همان موقع انفجار دوم اتفاق افتاد. تعداد بچه‌ها زیاد بود، جسم کوچک‌شان توان مقابله با ساچمه‌های این بمب‌ها را نداشت...» این بخشی از واقعه هولناک عصر چهارشنبه 13 دی ماه 1402 است. حوالی ساعت سه بعدازظهر، در مسیر گلزار شهدای کرمان که از چند روز قبل سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، پر رفت و آمد شده بود، دو انفجار رخ می‌دهد. 89 نفر از هموطنان به شهادت رسیدند و قریب به 298 نفر مجروح شدند. با انتشار خبرهای این جنایت تروریستی، واکنش‌های کاربران فضای مجازی سرعت بیشتری گرفت و پیام‌های همدردی با داغدیدگان کرمانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اما این بار دو اتفاق مهم در حال رخ دادن بود؛ یکی مربوط به جنس مواجهه اکثریت هنرمندان و چهره‌های مشهور هنری و ورزشی با این اتفاق بود. در یک سال اخیر عمده چهره‌های هنری از واکنش به وقایع ملی میهنی در صفحات خود پرهیز داشتند، اما این بار در همدردی با مردم عزادار کرمان، موج گسترده‌ای از پیام‌های تسلیت را شاهد بودیم.

اتفاق دوم، نوع مواجهه جامعه هنری و کاربران فضای مجازی نسبت به اظهارات سخیف علی کریمی فوتبالیست قدیمی بود. کریمی که از سال گذشته در خارج کشور زندگی می‌کند، با نهایت گستاخی در شبکه اجتماعی ایکس به شهدا و مجروحان حادثه کرمان توهین کرد. رفتار ضد‌ایرانی او به قدری زننده بود که هنرمندان و پشکسوت‌های فوتبال هم به اظهارات او واکنش نشان دادند. آنچه علی کریمی در توییتش منتشر کرده است تفکر اقلیتی را نمایندگی می‌کند که در ادعای احترام به مردم ایران هو و جنجال زیادی دارند اما برخلاف مدعایشان در احترام به دیگری، عاری از هر‌گونه تحمل صدای دیگری بوده و به آنها توهین می‌کند. در گزارش پیش رو این اتفاق مهم را بازخوانی می‌کنیم.

پیام تسلیتی برای همه مردم ایران
در یک سال گذشته وقایع تلخ و شیرین‌ بسیاری بر مردم ایران گذشت و اگر هنرمندی نسبت به یک اتفاق ملی میهنی واکنش نشان می‌داد، با هجمه سایبری‌ها مواجه می‌شد. در فضای مجازی بستری برای واکنش‌های طبیعی چهره‌های مشهور فراهم نبود و عمدتا برای پرهیز از خشونت کلامی، چیزی نمی‌گفتند. حتی در نمونه متاخر جنایت تروریستی که 22 مردادماه امسال در شاهچراغ رخ داد و جمعی از هموطنان شیرازی به شهادت رسیدند؛ این انتظار بود که جامعه هنری و ورزشی به شدت این جنایت را محکوم کنند اما این اتفاق نیفتاد. در روزهای گذشته در جنایت تروریستی کرمان، تعداد بیشتری از اهالی هنر در صفحات شخصی‌شان با هشتگ تسلیت، صفحه مشکی، ایران تسلیت و کرمان تسلیت، واکنش نشان دادند. منیژه حکمت، رسول صدرعاملی، همایون اسعدیان، مریم بحرالعلومی، آزیتا موگویی، سیدمحمود رضوی، محمدحسین مهدویان، محمدمهدی عسگرپور، سیدمازیار هاشمی، محمد شایسته، مازیار میری، سیدرضا میرکریمی، کریم امینی، مهران احمدی، مازیار لرستانی، پرویز پرستویی، امین حیایی، حبیب رضایی، امیر آقایی، حامد بهداد، مجید مظفری، رضا کیانیان، فرهاد قائمیان، محمدرضا گلزار، تینا پاکروان، احترام برومند، مجید واشقانی، سپند امیرسلیمانی، نیکی مظفری، سحر دولتشاهی، ژاله صامتی، پردیس پورعابدینی، سعید روستایی، ویشکا آسایش، سینا مهراد، بهاره افشاری، گلاره عباسی، امیرحسین رستمی، میترا رفیع، پرستو گلستانی، حسین کیانی، محمدرضا مالکی، رامین راستاد، علیرام نورایی، افشین هاشمی، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی، محسن کیایی، نیما شعبان‌نژاد، امیر جدیدی، کوروش سلیمانی، میلاد کی‌مرام، مجید صالحی، حسین سلیمانی، بهرنگ علوی، حمید گودرزی، مینا وحید، فریبا نادری، محمد بحرانی، محیا دهقانی، هنگامه قاضیانی، شبنم مقدمی، نعیمه نظام‌دوست، الهام پاوه‌نژاد، آزاده صمدی، سوگل طهماسبی، ستایش موسوی، مونا کرمی، نازنین بیاتی، هلیا امامی، ترلان پروانه و محمدرضا مقدسیان کارشناس و منتقد سینما، مجریان و تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی همچون بهروز رضوی، عبدالرضا امیراحمدی، رضا رشیدپور، مژده لواسانی، فرزاد حسنی، داریوش فرضیایی، احسان علیخانی و علی ضیا از جمله این هنرمندان بودند.
برخی دیگر از هنرمندان هم علاوه بر این، پیام‌هایی را نوشتند. شبنم مقدمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با انتشار پیامی نوشت: «تسلیت به مردم نازنین کرمان، تسلیت به تمام ایران. لعنت خدا بر دل سیاه آنان که مرگ می‌آفرینند.»‌ حسین سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون هم نوشت: «اون از پاییز، این از زمستون. کرمان عزیز تسلیت.» و حامد بهداد بازیگر سینما نیز با بازنشر پستی نوشت: «بسیار متاسفیم برای کشته شدن هموطنان عزیزمان که بی‌گناه و بی‌دفاع زندگی قشنگ خویش را از دست دادند. تسلیت.» احسان علیخانی مجری تلویزیون با انتشار پیامی نوشت: «لعنت بر هر تفکر با عقیده کثیفی که برای اثبات خود، جان انسان‌های بی‌گناه را می‌گیرد. کرمان تسلیت.» علی ضیا مجری تلویزیون نوشت: «جنایت به هر بهانه‌ای محکومه، خون مظلوم دامن ظالم را می‌گیره، این سنت الهی است. تسلیت به ملت شریف ایران و مردم کرمان.» رضا کیانیان نوشت: «تسلیت به کرمان. تسلیت به ایران. تسلیت به خانواده‌‌ تمام آنها که به با جنایت پرکشیدند. تسلیت به حوا به آدم. تسلیت به انسانیت. ترور در هر شکل، با هر شیوه‌ای جنایت است.»
رضا رشیدپور با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «اتفاقی که رخ داده است و همه ما در جریان آن هستیم اتفاقی فوق‌العاده دردناک است. من به خانواده این شهدای عزیز و به تمام مردم ایران تسلیت می‌گویم. ترور و تروریسم کار‌ کثیف و مذبوحانه‌ای است و خداوند کسانی را که در هر جای دنیا آرامش، صلح و زندگی را از مردم می‌ربایند لعنت کند. مردم مظلوم کشور من سال‌ها در اتفاقات مختلف قربانی ترور بودند و امروز و امشب شب بسیار تلخی برای همه ما مردم ایران است. وظیفه خود دانستم که به شما هموطنان عزیزم به ویژه در استان کرمان تسلیت عرض کنم. امشب کرمان همه ایران است. داغ برای همه ایران است، جای این شهدا در بهشت.»در حوزه موسیقی نیز نهادهای فرهنگی هنری همچون خانه هنرمندان، خانه موسیقی ایران و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی همچون امیرحسین سمیعی خواننده و آهنگساز و مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مهدوی نوازنده و مدرس سنتور و دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، بهزاد عبدی آهنگساز، رهبر ارکستر و دبیر سابق جشنواره موسیقی فجر و هنرمندان دیگری همچون حسام‌الدین سراج، محمد اصفهانی، محمد معتمدی، سالار عقیلی، علی زندوکیلی، پرواز همای، صبا علیزاده، سهراب پورناظری، تهمورس پورناظری، علیرضا عصار، حمید غلامعلی، اشکان کمانگری، آرش گوران، روزبه بمانی، هادی فیض‌آبادی، پیروز ارجمند، سحر محمدی، حسین علیشاپور، برادران سعیدی، بهنام بانی، گروه ‌ایوان‌، محسن ابراهیم‌زاده، گروه ‌پازل‌، اشوان، حمید خزاعی، بابک شهرکی، محمد علیزاده، محمدرضا عیوضی، شروین حاجی‌پور، میثم ابراهیمی، امیر عظیمی، حامد همایون، گروه ‌ماکان‌، مهدی دارابی، حامیم، حمید عسکری، امیر مقاره، امیر تاجیک، آصف آریا، مهدی یغمایی، رضا یزدانی، احسان یاسین، مصطفی راغب، حمید هیراد، فرزاد فرزین، سهراب پاکزاد، سهراب‌ام‌جی، محسن رجب‌پور و میلاد ماهان‌راد تهیه‌کنندگان موسیقی با انتشار پیام‌هایی، به جنایت تروریستی کرمان واکنش نشان دادند و به بازماندگان این حادثه تسلیت گفتند. سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی با انتشار تصویری با پرچم کشورمان خطاب به حاج قاسم نوشته است: «زائرانت امشب مهمانت شدند.» بهزاد عبدی موزیسین نوشت: «به کدامین گناه کشته شدند؟ تسلیت به ایران و کرمان» و محمد معتمدی خواننده با انتشار تصویری از حضور مردم در گلزار شهدای کرمان نوشته است: «از کرمان به عرش.»
خانه شجریان، رسانه‌ نشر و تحلیل آثار زنده یاد استاد محمدرضا شجریان‌ در فضای مجازی با انتشار پست و اثری از استاد شجریان حادثه تروریستی در کرمان را محکوم کرد و در پیامی نوشت: «نگر تا این شب خونین سحر کرد/ چه خنجرها که در دل‌ها گذر کرد. امروز بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ما، در حادثه‌ تر.و.ر.یستی کرمان جان خود را از دست دادند. تسلیت به خانواده‌های داغدار و مردم ایران.»‌ همچنین حسام‌الدین سراج، این پست را بازنشر کرده است.
همایون شجریان نیز با انتشار پیامی نسبت به حادثه تروریستی کرمان واکنش نشان داده است و به هموطنانمان تسلیت گفت؛ وی در این پیام نوشته است: «تسلیت به هم‌میهنان سوگوارم. تسلیت به سرزمینم ایران. در کنار شما، داغدار و سوگوارم.» محسن چاوشی و رضا صادقی، خواننده‌های موسیقی پاپ نیز با انتشار پیام‌هایی به حادثه تروریستی کرمان واکنش نشان دادند و ضمن عرض تسلیت این حادثه را محکوم کردند. احسان یاسین خواننده جوان موسیقی پاپ هم نوشت: «و چقدر انسان بی‌گناه. چقدر امید و چقدر آرزو که برای همیشه زیر خاک دفن شدند. تا ابد و یک روز معتقدم ریختن خون بی‌گناه، تاوان داره.»
هنرمندان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست دیگری همچون سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی کاریکاتوریست، جمال رحمتی گرافیست، کاریکاتوریست، انیماتور و کارگردان، مهدی لاری گرافیست، محمدصالح رزم حسینی کارتونیست، سینا افشار طراح گرافیک با انتشار تصاویر، آثار و پیام‌هایی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، شهادت جمعی از هموطنان‌مان را تسلیت گفتند. آثار این هنرمندان نیز توسط سایر هنرمندان بازنشر شده است.
حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش با انتشار اسامی شهدای حادثه تروریستی کرمان در صفحه شخصی‌ خود در فضای مجازی نوشت: «وقتی وجود یک دیو خونخوار رو بعد از سال‌ها طی طوفانی نابود می‌کنی و هیمنه نحسش رو می‌شکنی، باید بدونی که این وجود خبیث و سراسر شر، ممکنه در لحظات جان دادنش دست و پایی بزنه و احتمال داره پنجه به صورت نازنین مردمی بزنه که سال‌ها آرزوی نابودیش رو داشتن و حالا به آرزوشون رسیده‌ن. آینده از آن اسلام است برادران. اینها خیلی زودتر از ۲۵ سال‌ دیگر وجود نخواهند داشت.»
شاعرانی ازجمله یغما گلرویی، سیدعباس سجادی، سعید بیابانکی، میلاد عرفان‌پور، محمدمهدی سیار، محمود تاری، محمدمهدی عبداللهی، احمد بابایی و... نیز با انتشار اشعار و نوشته‌هایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی این حادثه را محکوم کردند و به هموطنان تسلیت گفتند. عرفان‌پور متنی با این مضمون نوشت: «روشن شد صد لاله به خون‌خواهی یار/ گلزار شهید! چشم‌هایت روشن.» محمدمهدی سیار، شاعر و چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی در پیام‌هایی مجزا حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرده است؛ وی نوشته است: «به ابرو گره ماند و در چشم گریه/ غمی خشمگین است این خشم غمگین» و «بزرگ‌ترین معنای این حادثه این است که دشمن شکست خود را در جنگ نرم پذیرفته و به بدوی‌ترین شکل تقابل بازگشته است. از سانسور اسم و عکس «او» به حذف فیزیکی زائرانش رسیدند. و ناامید از کشش جوانان به خویش، «جوان‌کشی» پیشه کردند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها