کد خبر: 92286

محسن فائضی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به توضیح نقش داعش و اسرائیل در ترور کور کرمان پرداخت؛

با بیانیه داعش اسرائیل تبرئه می‌شود؟

پس از آنکه داعش طی بیانیه‌ای مسئولیت اقدام تروریستی در کرمان را برعهده گرفت یک گزارش در رسانه‌ها منتشر شد که با استناد به برخی استدلال‌ها نقش داعش را منکر شده و انتشار این بیانیه را تحت هدایت رژیم‌صهیونیستی عنوان کرده بود.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: پس از آنکه داعش طی بیانیه‌ای مسئولیت اقدام تروریستی در کرمان را برعهده گرفت یک گزارش در رسانه‌ها منتشر شد که با استناد به برخی استدلال‌ها نقش داعش را منکر شده و انتشار این بیانیه را تحت هدایت رژیم‌صهیونیستی عنوان کرده بود. ازجمله این استدلال‌ها این بود که استفاده از نام ایران در بیانیه با متون سابق داعش که از عنوان خراسان یا بلاد فارس استفاده کرده تطابق ندارد. بیانیه با تاخیر منتشر شده و عکس‌ها شطرنجی بودند. منتقدان این استدلال‌ها اما معتقدند هم تاخیر و هم استفاده از نام ایران امری بی‌سابقه در بیانیه‌های داعش نیست و نمونه عینی آن نیز بیانیه این گروه در مورد اقدامات تروریستی شاهچراغ است. برای بررسی بیشتر این استدلال‌ها و همچنین اهداف داعش از این اقدام و نسبت این اهداف با رویکرد رژیم‌صهیونیستی با محسن فائضی، کارشناس مسائل فلسطین به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

داعش همزمان با کرمان مسئولیت 10 عملیات دیگر را نیز برعهده گرفت
فائضی در ابتدا به بررسی استدلال‌های مطرح شده در مورد عامل نبودن داعش در اقدام تروریستی اخیر پرداخته و توضیح می‌دهد: «به‌هرحال داعش یک واقعیت است که یک تفکر و یک بدنه دارد. برمبنای همین تفکر هم، نه‌تنها در ایران بلکه در کل دنیا عملیات انجام می‌دهد. در همین بیانیه دیروز داعش ۱۰ عملیات دیگر در نیجریه، فیلیپین و... نیز مسئولیتش پذیرفته شده است. اکثر این عملیات‌ها هم با روش بیعت گرفتن و انتشار تصاویر پیش از عملیات اجرایی شده است. این تفکر تمرکزش بر یک‌سری مسائل ازجمله خلافت است. به این معنی که اگر کسی خلافت داعش را نپذیرد از نظر این گروه لایق تکفیر و ترور محسوب می‌شود و باید کشته شود. این استدلال با هدف مجاب کردن عامل عملیات برای انجام جنایت است. هدف قرار دادن مقبره‌ها، دیگر موضوع مورد تمرکز داعش است. داعش به‌ویژه درمورد شیعیان زیارت مقبره‌ها را نشانه کفر تلقی کرده و انتحار در این مکان‌ها را مشروعیت می‌بخشد. نمونه مشابه‌اش حمله تروریستی به حرم امام و دو مرتبه عملیات در شاهچراغ است. البته داعش صرفا عملیات اول را در شاهچراغ برعهده گرفته است. نشانه‌ها اثبات می‌کند که عملیات دوم هم کار داعش است؛ هرچند بیانیه‌ای نداد. داعش معمولا حملاتی که مجری آن زنده نمی‌ماند را برعهده نمی‌گیرد. اکثریت این‌گونه بوده است. این بخشی از داعش است. تفاوت داعش با گروه‌های سلفی دهه‌های گذشته تغییر جایگاه دشمنان مورد هدف است.»

گرگ‌های تنها؛ عنوانی برای دور زدن فتوا در داعش
یکی از استدلال‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده بود این بود: «اساسا روش داعش برای اجرای عملیات، ابتدا تهدید، سپس فتوا و بعد اجرای عملیات و بلافاصله انتشار بیانیه پذیرش مسئولیت عملیات است، درحالی‌که در این عملیات ابتدا اقدام تروریستی انجام شد و بعد از آن فتوا و تهدید و بیانیه با تأخیر منتشر گردید.» فائضی ضمن رد این ادعا نقش فتوا در اقدامات داعش را این‌گونه تشریح می‌کند: «گروه‌های القاعده در دهه ۹۰ معتقد بودند ابتدا باید دشمن دور را مورد هدف قرار دهیم و بعد به دشمنان نزدیک بپردازیم که منظورشان گروه‌های مخالف‌شان در درون اسلام است. ممکن است این گروه‌ها شیعه یا غیرشیعه باشند. تفکر داعش اما صراحتا اعلام می‌کند ابتدا باید با گروه‌های درون اسلام بجنگیم و سپس به سراغ کفار دورتر برویم. لذا می‌بینیم داعش هیچ‌گونه عملیاتی علیه اسرائیل ندارد و در مورد این رژیم ادعایی ندارد. جابه‌جایی این اولویت طرفداران داعش را مجاب کرده است که از این باب عملیات انجام دهند. درست است که داعش نیروهایش را غالبا از افراد سرخورده ناسالم روحی انتخاب می‌کند اما برای فعال شدن همین نیروها نیز بحث فتوا را دستاویز قرار می‌دهد؛ چراکه نیاز به یک پشتوانه ایدئولوژیک دارد. برای مجری عملیات اما این توجیهات بعضا رخ نمی‌دهد. آنها اصطلاحی به نام گرگ‌های تنها دارند. یعنی مجری خودش تشخیص می‌دهد که چه زمانی برای عملیات مناسب است و وارد عمل می‌شود بدون اینکه با حلقه‌های قبلی هماهنگ کند. این موارد که در رسانه‌ها مطرح می‌شود دلیلی بر رد نقش داعش نیست. به‌هرحال داعش برگ‌برنده‌ای به نام تصاویر عاملان را رو کرده است. حداقلی‌ترین برداشتی که می‌شود کرد این است که اینها جزء نیروهای اجرایی داعش بودند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها