کد خبر: 92075

درباره نقش زن‌ها در یک حماسه ۷۵ ساله؛

مقاومت زنانه در غزه

بدون زنان مقاوم، مقاومت مردان نه شکل می‌گیرد و نه ادامه می‌یابد. امروز بزرگترین قاب مقاومت ملی، متعلق به ملت فلسطین است. آنها در نوار غزه 22 هزار شهید و ده‌ها هزار زخمی تقدیم «آرمان فلسطین» کرده‌اند.

فرهیختگان: بدون زنان مقاوم، مقاومت مردان نه شکل می‌گیرد و نه ادامه می‌یابد. امروز بزرگترین قاب مقاومت ملی، متعلق به ملت فلسطین است. آنها در نوار غزه 22 هزار شهید و ده‌ها هزار زخمی تقدیم «آرمان فلسطین» کرده‌اند. 1.8 میلیون نفر یا سه‌چهارم جمعیت‌شان آواره شده است. با این‌حال در هشتادوهشتمین روز جنگ، مقاومت در غزه محاصره‌شده و ویران که پیش از جنگ هم به بزرگترین زندان جهان مشهور بود، ادامه دارد. مادران خانواده‌های فلسطینی ساکن غزه در درون این منطقه کوچک آواره شده‌اند. بدون خانه با ساده‌ترین وسایل مانند تکه‌ای چادر یا چسباندن چندین نایلون به‌هم، محلی برای اسکان موقت خانواده خود ساخته و در غیاب مردان که در جست‌وجوی غذا، مبارزه یا یافتن عزیزان‌شان در خرابه‌ها هستند، زندگی را به سختی هرچه تمام‌تر اداره می‌کنند. اگر صبر این زنان نبود، با اتمام ظرفیت تحمل آنها و برخاستن شیون کودکان، کار مبارزه مردم فلسطین تمام می‌شد، بدون پیروزی و با تداوم تحقیر و بدبختی طولانی‌مدت این ملت. این زنان در همه صحنه‌های مبارزه حضور دارند. در جریان نخستین تبادل اسرا طی آتش‌بس موقت در حین جنگ، حضور زنان گردان‌های نظامی عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس توجه رسانه‌ها را جلب کرد. پس از این تصویر، زنان آزاده فلسطینی که به دنبال تبادل، رها شده بودند، در کرانه باختری موج دیگری از امید آفریدند. در این گزارش تلاش شده به تعدادی از برجسته‌ترین زنان مبارز فلسطینی که در رسانه‌ها مشهور شده‌اند، پرداخته شود.

1- میسا عبدالهادی
میسا عبدالهادی بازیگر زن فلسطینی است که پس از عملیات 7 اکتبر، به دلیل حمایت از حماس به صورت موقت دستگیر شد. عنوانی که او در حساب کاربری‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی به کار برده بود، حکایت از همانندسازی بین تخریب دیوار غزه و دیوار برلین بود. عبدالهادی در این خصوص نوشته بود «بیایید آن را به سبک برلین انجام دهیم.» به دنبال این اقدام موشه اربل، وزیر کشور رژیم‌صهیونیستی خواستار سلب تابعیت از این بازیگر شد.
عبدالهادی از فلسطینی‌هایی است که صهیونیست‌ها به آنها «عرب اسرائیلی» می‌گویند. سرزمین فلسطین به دو بخش 1948 و 1967 تقسیم می‌شود. سرزمین 1948 مرزهای رسمی رژیم‌صهیونیستی است و سرزمین‌های 1967 که از کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شده، به عنوان مرز رژیم به شمار نمی‌رود بلکه بر اساس توافقات قرار بوده در این دو بخش کشور فلسطین در کنار رژیم‌صهیونیستی تشکیل شود. با وجود تلاش صهیونیست‌ها برای اخراج ساکنان فلسطینی سرزمین 1948 به ویژه در ابتدای تاسیس رژیم که به اخراج 500 هزار فلسطینی نیز انجامید، همچنان عده‌ای از فلسطینی‌ها در این بخش باقی ماندند که جمعیت آن‌ها به 1.8 تا 2 میلیون نفر رسیده است. این تعداد 20 تا 25 درصد کل جمعیت رژیم‌صهیونیستی را تشکیل داده و اوراق هویتی این رژیم را دارند. این بازیگر زن در شهر ناصره به دنیا آمده است که به «پایتخت عربی اسرائیل» مشهور است. ناصره به عنوان مرکز فرهنگی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی و تجاری برای شهروندان عرب اسرائیل و همچنین مرکز ناسیونالیسم عربی و فلسطینی است. 70 درصد جمعیت این شهر فلسطینی مسلمان و 30 درصد آن فلسطینی مسیحی هستند.
میسا عبدالهادی نخستین بار در سال 2021 و در جریان اعتراض به تلاش رژیم‌صهیونیستی برای اشغال محله فلسطینی‌نشین شیخ جراح و تحویل آن به یهودیان مهاجر زخمی شد.

2- مونا الکرد
مونا الکرد زن 25 ساله فلسطینی، در محله مشهور شیخ جراح در قدس شرقی زندگی می‌کند. دلیل شهرت یافتن او حضور در این محله است. صهیونیست‌ها برای مدت‌ها تلاش داشتند تا این محله را به طور کامل اشغال کرده و با بیرون راندن ساکنان فلسطینی‌اش، یهودیان را در آن ساکن کنند. او در کنار برادر‌ دوقلویش محمد الکرد، به دلیل ایستادگی در برابر اشغال محله شیخ جراح مورد توجه جهانی قرار گرفته است. تلاش‌های او یکی از عوامل محرک در بحران سال 2021 بود که در یکی از شاخه‌های خود منجر به جنگ 11 روزه می‌2021 شد.
با وجود تلاش‌های رسانه‌ای و اجتماعی مونا الکردی که میلیون‌ها دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دارد، صهیونیست‌ها پیشتر در سال 2009، بخشی از خانه خانواده وی در شیخ را اشغال کرده‌اند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها