کد خبر: 91909

آیا فرصت طلایی رسیدن به فینال به خطر نمی‌افتد؟؛

لشکر ناقص ژنرال

سرمربی تیم ملی روز گذشته از 27 بازیکن دعوت کرد تا به اردوی این تیم برای حضور در جام ملت‌ها بپیوندند.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: سرمربی تیم ملی روز گذشته از 27 بازیکن دعوت کرد تا به اردوی این تیم برای حضور در جام ملت‌ها بپیوندند. لیستی که نشان می‌دهد امیر قلعه‌نویی در تمام این 10 ماهی که سرمربی تیم ملی بوده تفکر و برنامه منسجمی برای لیست نهایی‌اش جهت حضور در جام ملت‌ها نداشته و چه‌بسا دو سه بازیکن جوانی هم که به عنوان چهره‌های جدید در این لیست دیده می‌شوند حاصل جوانگرایی است که مورایس پرتغالی در سپاهان انجام داد. علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، شجاع خلیل‌زاده، سید‌مجید حسینی، سامان فلاح، محمدحسین کنعانی‌زادگان، صادق محرمی، رامین رضاییان، آریا یوسفی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، محمد محبی، مهدی ترابی، مهدی قایدی، محمد‌جواد حسین‌نژاد، مهدی طارمی، رضا اسدی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و شهریار مغانلو نفرات دعوت شده هستند و وقتی نگاهی به این اسامی می‌اندازیم بیش از هر چیز سن بالای برخی از بازیکنان و حضور پرتعداد لژیونرها به چشم می‌آید. همچنین در کنار آن عدم توجه سرمربی تیم ملی به برخی بازیکنان در پست‌های مهم که در ادامه گزارش به طور مفصل به آن می‌پردازیم.

جایی برای اخباری نماند
دروازه‌بان‌های دعوت‌شده به اردوی تیم ملی همگی از آماده‌ترین‌های لیگ بوده و تیم‌های‌شان نیز در بین سه تیم اول جدول مسابقات قرار دارد. علیرضا بیرانوند همچنان بهترین دروازه‌بان لیگ است و تردیدی در مورد او وجود ندارد. نیازمند در نیم‌فصل سپری‌شده از لیگ عملکرد قابل قبولی داشت، هر‌چند از او انتظار رفته و می‌رود که سال به سال بهتر شود در حالی که او حداقل دو فصل است که در همین سطح مانده است. سید‌حسین حسینی بعد از افتی که بعد از جام جهانی قطر داشت در فصل جاری یکی از بهترین‌های استقلال بوده و نقش مهمی را در حضور این تیم در صدر جدول داشته است. در این میان محمدرضا اخباری که فصل قبل یکی از بهترین‌های لیگ بود شاید اگر در تراکتور می‌ماند بیشتر در معرض توجهات قرار داشت اما با این حال او در گل‌گهر عملکرد خوبی داشته اما رقبایش حداقل در تیم‌های بهتری بودند.

بی‌توجهی به مدافع شایسته
در بین اسامی مدافعان دعوت‌شده به تیم ملی نام سامان فلاح، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و سید‌مجید حسینی به چشم می‌خورد. در این بین اگر مرتضی پورعلی‌گنجی مصدوم نبود قطعا به‌جای فلاح در این لیست دیده می‌شد. در اردوی‌های اخیر تیم ملی قلعه‌نویی، دانشگر، قربانی، سهرابیان و حزباوی را هم در این پست دعوت کرد که در نهایت نام هیچ یک در لیست نهایی دیده نشد. اوج بدسلیقگی سرمربی تیم ملی در این پست بی‌توجهی به حزباوی است. مدافع جوانی که بعد از درخشش در تیم جوانان ایران و همراه با فولاد در لیگ قهرمانان آسیا توجه قطری‌ها را به خود جلب کرد و به تیم السد پیوست. او با این تیم در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور موثری داشت تا تجربه لازم و بین‌المللی را برای حضور موفق در تیم ملی به‌دست بیاورد. نکته جالب اینکه سامان فلاح بعد از تصادفی که در آخرین روزهای سال 1401 داشت از سوی امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت نشد اما در عوض حزباوی یک پای ثابت اردوی‌های تیم ملی بود. اما در لیست نهایی به یکباره فلاح جای حزباوی را می‌گیرد؛ اتفاقی که شاید باعث شود قطری‌ها برای تغییر ملیت حزباوی دوباره خیز بردارند. ناگفته نماند کنعانی‌زادگان در نیم‌فصل سپری‌شده از لیگ عملکرد خوبی در ترکیب پرسپولیس نداشت تا حدی که یحیی در دو بازی آخر تصمیم گرفت او را نیمکت‌نشین کند. البته کنار گذاشتن این بازیکن از لیست تیم ملی شاید کمی شهامت و اقتدار می‌خواست. حتی دانشگر و قربانی به خاطر عملکرد خوب‌شان در سپاهان می‌توانستند در این لیست باشند. ضمن اینکه فلاح نیز هنوز نتوانسته به روزهای اوجش که مربوط به دوران قبل از تصادفش بود برگردد.

مدافعان کناری همان همیشگی
امیر قلعه‌نویی در کناره‌های خط دفاعی بازیکنانی را دعوت کرده که چند سالی است در تیم ملی حضور دارند و در هر شرایطی نام‌شان از قلم نمی‌افتد. در مورد رامین رضاییان تردیدی وجود ندارد که بهترین سال‌های فوتبالی‌اش را سپری می‌کند و صادق محرمی نیز در کرواسی شرایط خوبی در تیمش دارد. اما در مورد محمدی و حاج‌صفی نیز شاید حضور ثابت‌شان در تیم ملی برای خیلی‌ها دیگر تکراری شده است. در پست دفاع چپ میلاد زکی‌پور از خوب‌های فصل قبل و این فصل لیگ بوده که سابقه شاگردی امیر قلعه‌نویی را دارد. ضمن اینکه امید نورافکن هم می‌توانست جزء مدعوین باشد که شاید چون به تازگی از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده، قلعه‌نویی روی نام او خط قرمز کشید.

یک انتخاب بحث‌برانگیز در خط هافبک
نفرات خط هافبک تیم ملی در جام ملت‌ها را قرار است سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی و روزبه چشمی به عنوان مهره‌های تدافعی در کنار سامان قدوس، محمد‌جواد حسین‌نژاد و رضا اسدی به عنوان نفرات تهاجمی تشکیل دهند. در بین این اسامی دو بازیکن با شایستگی فراوان می‌توانستند جانشین امید ابراهیمی 36 ساله شوند. علی کریمی که یک هافبک دفاعی خلاق، شوت‌زن و سر‌زن با قدرت بالای بازیسازی به حساب می‌آید و مربیان خارجی زیادی در فوتبال ایران شیفته بازی او بودند. او در اردوی‌های گذشته تیم ملی هم حضور داشت و اینکه ابراهیمی به یکباره به او ترجیح داده می‌شود عجیب است. مشابه اتفاقی که برای احمد نوراللهی افتاد. قلعه‌نویی در اردوی قبل تیم ملی در اعلام لیست 23 نفره ابراهیمی را جایگزین نوراللهی کرد تا این بازیکن که به جرات می‌توان گفت یکی از کم‌حاشیه‌ترین بازیکنان پرسپولیس و تیم ملی بوده به یکباره از کوره در رفته و اردوی تیم ملی را ترک کند. او بعد از این اتفاق هیچ اظهارنظری در مورد اقدامش نداشت و شاید هم به این نتیجه رسیده که قلعه‌نویی اعتقادی به سبک بازی‌اش ندارد. در حالی که او همه خصوصیات لازم برای یک هافبک ایده‌آل بودن را دارد. اینکه دو هافبک خلاق و بازیساز جایی در تفکرات قلعه‌نویی ندارند نشان می‌دهد که او بیشتر بازیکنانی دونده، درگیر‌شونده و جنگنده را می‌پسندد.

وینگرها یکی از یکی بهتر
بدون تردید سرمربی تیم ملی خیلی خوشبخت است که وینگرهای آماده و خلاق زیادی را در تیمش دارد. بازیکنانی که باید بهترین و بیشترین بهره را از آنها برد و امیدواریم که مربیان تیم ملی این هنر را داشته باشند. علیرضا جهانبخش، محمد محبی، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، آریا یوسفی و مهدی قایدی هر یک برای به‌هم ریختن نظم دفاعی تیم‌های حریف و دور زدن مدافعان کناری آنها به تنهایی کافی هستند. بدون شک نوع تغذیه این نفرات از سوی مدافعان کناری و نفرات خط میانی خیلی مهم است.

مرتبط ها