کد خبر: 91905

بایدن با تهدید روسیه به جنگ به درخواست مذاکره و معامله پوتین پاسخ داد؛

فقط جنگ

رئیس‌جمهور آمریکا حتی پیشنهاد گفت‌وگوی رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده تا در مسکو واکنش شدیدی به این رد دعوت صورت پذیرد. بااین‌حال بایدن به لحن تحقیر آمیز خود علیه روسیه ادامه داده و این کشور را به «جنگ» تهدید کرد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: هرچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تحسین می‌کرد، جو بایدن جانشین ترامپ از هیچ فرصتی برای تخریب پوتین دست نمی‌کشد. رئیس‌جمهور آمریکا حتی پیشنهاد گفت‌وگوی رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده تا در مسکو واکنش شدیدی به این رد دعوت صورت پذیرد. بااین‌حال بایدن به لحن تحقیر آمیز خود علیه روسیه ادامه داده و این کشور را به «جنگ» تهدید کرد.
پوتین 28 آذر (19 دسامبر) در جریان دیدار با مقامات ارشد دفاعی روسیه از آمادگی خود برای معامله با غرب بر سر اوکراین خبر داده بود. پنج روز بعد، روزنامه نیویورک‌تایمز تایید کرد روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعلام کرده آماده انجام «معامله» است. در این گزارش تلاش شده بود موضع مسکو در مذاکرات پایین نشان داده شود.
آمریکا پیام پوتین را که به‌صورت علنی و مستقیم اعلام شده بود به‌شکل غیرمستقیم و از طریق نیویورک‌تایمز به‌صورت رسانه‌ای و با تحقیر طرف روسی پاسخ داد. به‌دنبال این اتفاق، روسیه جمعه 8 دی (29 دسامبر) بزرگ‌ترین حمله موشکی خود به اوکراین از ابتدای جنگ را انجام داد.
در این حمله که 18 ساعت به‌طول انجامید رگباری از 122 موشک و 36 پهپاد انتحاری استفاده شد که به‌دنبال آن تاکنون 45 نفر کشته و 122 نفر زخمی شده‌اند. تا پیش از این بزرگ‌ترین حمله جنگ در نوامبر 2022 با استفاده از 96 موشک انجام شده بود. بزرگ‌ترین حمله سال 2023 نیز تا پیش از این، در 9 مارس با 81 موشک صورت گرفته بود. به‌دنبال این حمله، بایدن به‌جای عقب‌نشینی دربرابر روس‌ها لحن خود علیه روسیه را باز هم تندتر کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که در تعطیلات به سر می‌برد، در همان روز جمعه در بیانیه‌ای تاکید کرد این واقعه یک «یادآوری جدی» است برای اینکه بدانیم ولادیمیر پوتین کمر به نابودی اوکراین بسته است. وی در بیانیه خود به این موضوع اشاره کرده بود که با گسترش خشونت‌ها «خطر کشیده شدن پای آمریکا به این معضل نیز وجود خواهد داشت.»
با وقوع حمله روز جمعه، آمریکا مجبور شد پاسخ بدهد اما بایدن آنچه روس‌ها دوست داشتند، نگفت.

معنای تهدید روسیه به جنگ توسط بایدن
حق اعلان جنگ در آمریکا تنها برعهده «کنگره» این کشور است که از دو مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. درحال‌حاضر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها در سنا اکثریت را دارند. با توجه به در اقلیت قرار داشتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و همچنین عدم تسلط و کنترل بایدن بر نمایندگان دموکرات در کنگره، نمی‌توان حساب زیادی روی موضع جنگی بایدن باز کرد.
بایدن در موضع خود با تهدید روسیه به جنگ بیشتر از آنکه به حق کنگره در اعلان جنگ دستبرد زده باشد، از حقوق خود به‌عنوان رئیس دولت برای مذاکره با دولت‌های دیگر استفاده حداکثری کند و خواسته بگوید در کاخ سفید حاضر است با کرملین بجنگند اما هیچ‌گاه معامله نمی‌کند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها