کد خبر: 91817

اهداف نفتالی بنت از اظهارات رادیکال ضدایرانی؛

جورکش صهیونیستی

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اهداف نفتالی بنت از اظهارات رادیکال ضدایرانی را تشریح کرد.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: نفتالی بنت پس از آنکه در مقاله‌ای ادعا کرد در زمان نخست‌وزیری‌اش اقدامات تروریستی علیه مقامات ایرانی را در دستور کار قرار داده در توییتی ایران را سر اختاپوس نامید و گفت: «ما باید ایالات متحده و سایر متحدان خود را برای رسیدن به هدف اصلی اقناع کنیم؛ بریدن سر اختاپوس و سرنگونی رژیم ایران.» در شرایطی که رژیم‌صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی عاجز مانده، طرح ایده تقابل با ایران ادعای بزرگی است که چه بسا هزینه‌هایی را نیز برای این رژیم داشته باشد. برای بررسی چرایی طرح چنین اظهاراتی از زبان نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق و عضو فعلی کابینه امنیتی رژیم‌صهیونیستی با سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بنت تلاش می‌کند برای کابینه نتانیاهو فرصت تنفس ایجاد کند
برخلاف نظر برخی تحلیلگران که اظهارات بنت را در چهارچوب تلاش انتخاباتی و با هدف تصدی نخست‌وزیری ارزیابی می‌کنند، سیدجعفر رضوی بنت را فردی در چهارچوب ساختار رژیم‌صهیونیستی ارزیابی کرده و اظهارات او را جنگ روانی برای حمایت از کابینه نتانیاهو می‌داند و معتقد است: «نفتالی بنت یکی از شخصیت‌های افراطی در بین سیاسیون رژیم صهیونیستی است. او خودش متولد شهرک‌های صهیونیستی است و به همین دلیل مدافع شهرک‌سازی است. هم در بین اروپایی‌ و آمریکایی‌ها و هم در بین ساکنان رژیم‌صهیونیستی او به‌عنوان یک شخصیت افراطی شناخته می‌شود. لذا این اظهارات از او بعید نیست. اینکه می‌گوید رژیم‌صهیونیستی باید به ایران به‌عنوان سر اختاپوس حمله کند، نظری است که او قبل از رسیدن به نخست‌وزیری به آن معتقد بود. او قبلا گفته بود که نباید بگذاریم دست‌های این اختاپوس در منطقه به ما برسد و این چیز جدیدی نبود. نفتالی بنت با وجود همه افراطی‌گری‌ها، همراه با ساختار رژیم‌صهیونیستی حرکت می‌کند و مثل یائیر لاپید خیلی از چهارچوب حاکمیتی خارج نمی‌شود. برخی از شخصیت‌ها در رژیم‌صهیونیستی بعضا از چهارچوب حاکمیت خارج می‌شوند. لیبرمن، لاپید، بن گویر و اسموتریچ ازجمله این شخصیت‌ها هستند اما بنت همواره در چهارچوب عمل کرده، به همین خاطر هم هست که بنت را به خاطر شخصیت در چهارچوبی که دارد بعضا به‌عنوان نخست‌وزیر بعدی معرفی می‌کنند. به همین خاطر می‌توان اظهارات نفتالی بنت را در راستای کمک به کابینه فعلی تعریف کرد. در شرایطی که کابینه رژیم به‌شدت با چالش مواجه بود و نتانیاهو نگران است با استعفای دو عضو اصلی، کابینه از هم بپاشد. از طرفی بن گویر و اسموتریچ اعضای امنیتی کابینه را به‌شدت تحت فشار قرار داده‌اند و از سوی دیگر هم آمریکایی‌ها دارند برای پایان دادن به جنگ خط‌ونشان می‌کشند. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مرحله سوم جنگ آغاز شود که در آن از شدت و گستردگی حملات کاسته شده و بر هوشمند و نقطه‌ای بودن آن تاکید شود. ضمن آنکه از طرف اروپایی‌ها و نیز آنتونی بلینکن نیز به خاطر اقدامات شهرک‌نشین‌ها تحت فشار قرار دارد. به این موارد باید فشار اجتماعی خانواده اسرای صهیونیست و ضعف اقتصادی را هم افزود. مجموع این موارد کابینه رژیم‌صهیونیستی را در نقطه‌ای بحرانی قرار داده که هر آن امکان فروپاشی آن وجود دارد.»

فضا‌سازی برای گسترش جنگ به منطقه
این کارشناس منطقه در مورد اهداف نفتالی بنت از طرح اظهارات رادیکال ضدایرانی این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند: «نفتالی بنت با طرح اظهارات اینچنینی چند هدف را دنبال می‌کند. اولا اینکه می‌خواهد اذهان را از کابینه منحرف کرده و به خودش متوجه کند. اظهارات او باعث شد که در کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد که البته رفتارش ناشی از دلسوزی او نیست و صرفا جلب افکار عمومی را هدف قرار می‌دهد. هدف دوم این است که با یک حرف ساختارشکنانه، بنت بتواند تحلیل‌ها را از حالت فعلی فراتر ببرد. درحال حاضر تحلیل‌ها این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که جنگ قرار است در غزه باقی مانده و از آن خارج نشود. وقتی بنت این اظهارات را مطرح می‌کند یعنی از چهارچوب تحلیلی مرسوم خارج شده و این باعث می‌شود تا اذهان جامعه با یک ایده جدید روبه‌رو شود. ایده‌ای که به دنبال رویارویی با ایران و گسترش جنگ به منطقه و‌ جهان است. در حقیقت بنت دارد یک فرصت تنفس برای کابینه می‌گیرد. به همین دلیل در صحبت‌های بعدی خود کمی عقب‌نشینی کرد و بعدا هم مطمئن باشید اگر بنت روی کار بیاید یا سکوت می‌کند یا حرفش را پس می‌گیرد؛ چراکه شخصیتی است که در چهارچوب عمل می‌کند. عمده اظهارنظرهای اعضای کابینه با هدف ایجاد فرصت تنفس برای کابینه بوده و مصرف داخلی دارد.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها