کد خبر: 91811

نزاع‌های تمدنی در منطقه را بازخوانی کردیم؛

فوتبال؛ فربه‌تر از ایدئولوژی

ترکیه و عربستان، پس از قتل فجیع ‌جمال خاشقچی‌، روزنامه‌نگار سعودی در اکتبر 2018، یک دوره تنش سطح بالا در روابط را تجربه کردند. چهار سال زمان برد تا بالاخره رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به عربستان سفر کرد تا کدورت‌های پیشین بین دو طرف تا حدودی مرتفع گردد.

فرهیختگان: ترکیه و عربستان، پس از قتل فجیع ‌جمال خاشقچی‌، روزنامه‌نگار سعودی در اکتبر 2018، یک دوره تنش سطح بالا در روابط را تجربه کردند. چهار سال زمان برد تا بالاخره رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به عربستان سفر کرد تا کدورت‌های پیشین بین دو طرف تا حدودی مرتفع گردد. جمعه شب اما لغو بازی سوپرکاپ ترکیه در عربستان به‌دلیل استفاده از شعارهای آتاتورک و اعتراضات پس از آن نشان داد که ریشه اختلافات بین دو کشور، عمیق‌تر از تصور است. رسانه‌ها اعلام کرده‌اند علت لغو ناگهانی این رویارویی دو تیم فوتبال باشگاهی ترکیه، ممانعت مقامات عربستان سعودی از پوشیدن پیراهن و حمل بنرهایی با تصویر مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه مدرن توسط بازیکنان گالاتاسرای و فنرباغچه بوده است. گفته می‌شود این دو تیم به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، می‌خواستند چنین اقدامی انجام دهند که مخالفت سعودی‌ها، باعث شده اعضای این دو تیم در واکنش به این تصمیم از حضور در میدان خودداری کنند.
براساس گزارش ‌تی‌آرتی اسپورت‌ ترکیه، بعد از چند ساعت مذاکره فشرده بین مقامات دو کشور، اعلام شد که ‌فدراسیون فوتبال ترکیه پذیرفته است که برخی نمادها وارد زمین نشود. اعلام این خبر در رسانه‌ها، موجی اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی در ترکیه به راه انداخت و در نهایت باعث شد تا دیدار لغو شود. پس از اعلام رسمی لغو دیدار سوپرکاپ ترکیه، هواداران ترک‌زبان حاضر در استادیوم ‌اول پارک‌ شهر ریاض که هزینه هنگفتی را برای تهیه پرواز، هتل و خرید بلیت مسابقه متحمل شده بودند، هنگام ترک ورزشگاه شعار «ما سربازان آتاتورک هستیم» سر دادند. در مقابل نیز سعودی‌ها با بالا بردن صدای موسیقی، به این مساله واکنش نشان دادند. این اما پایان ماجرا نبود. در ترکیه‌ گروهی از مردم، بنرهای «زنده باد جمهوری» با تصویر کمال آتاتورک را در مقابل سرکنسولگری عربستان در ترکیه به دست گرفتند. سعودی‌ها هم به نظر نمی‌رسد قصد عقب‌نشینی در این ماجرا را داشته باشند. فدراسیون فوتبال عربستان حالا درخواست غرامتی 40 میلیون دلاری از این دو باشگاه به دلیل لغو بازی کرده است. برخی از رسانه‌های ترکیه نیز در گزارش‌هایی که در حال حاضر تائید نشده‌، خبر داده‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، خواستار استعفای رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه به خاطر لغو سوپرجام در عربستان شده است.
لغو این دیدار و شاخ به شاخ شدن با ترکیه می‌تواند برای سعودی‌ها کمی پرهزینه باشد. آنها یک‌بار در دوم اکتبر 2018 چنین بازی خطرناکی را با جمال خاشقچی انجام دادند و به اندازه تمام جنگ‌ها و مداخلات منطقه‌ای‌شان هزینه پرداخت کردند. پس از آن بود که محمد بن سلمان ناچار به هزینه‌های چند میلیارد دلاری در صنعت فوتبال، فیلمسازی، شهرسازی، توریسم و بازی‌های رایانه‌ای شد تا بلکه تصویر سیاهی که از وی ثبت شده است را کمی سفید‌شویی کند. ریاض برای این امر، ناچار به تغییر در سیاست‌های دولت در قبال بخش‌های تفریحی و گردشگری و تسهیل قوانین سختگیرانه و محافظه‌کارانه وهابیت در عرصه اجتماعی شد. در بین تمام حوزه‌هایی که محمد بن‌سلمان روی آن سرمایه‌گذاری کرده است، فوتبال بیش از بقیه به چشم می‌آید. بن سلمان در کمتر از پنج سال نزدیک به دو میلیارد دلار در ورزش هزینه کرد. او ریاض را میزبان فینال برخی از مهم‌ترین مسابقات فوتبال کرده است اما این بار هم شاید ترکیه بساط «شست‌وشوی ورزشی» بن سلمان را بر هم بزند. آیا فوتبال می‌تواند نزاع قدیمی و ریشه‌دار دو طرف را مجددا شعله‌ور کند؟

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها