کد خبر: 91641

تسلیحات آمریکا؛ کوره‌های آدم‌سوزی عصر جدید؛

انبارهای آدم‌کشی

طوفان الاقصی درحال پرده‌برداری از عمیق‌ترین انبارهای تسلیحاتی آمریکا در فلسطین اشغالی است. اگر مقامات آلمان نازی مخالفان خود را به کوره‌های آدم‌سوزی می‌فرستادند یا شوروی اردوگاه‌های کار اجباری در سیبری داشت، آمریکایی‌ها با ساخت انبارهای تسلیحاتی در دهه 1980 در فلسطین اشغالی، پایه‌های جنایت جدیدی را شکل دادند.

فاطمه بریمانی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: ‌طوفان الاقصی درحال پرده‌برداری از عمیق‌ترین انبارهای تسلیحاتی آمریکا در فلسطین اشغالی است. اگر مقامات آلمان نازی مخالفان خود را به کوره‌های آدم‌سوزی می‌فرستادند یا شوروی اردوگاه‌های کار اجباری در سیبری داشت، آمریکایی‌ها با ساخت انبارهای تسلیحاتی در دهه 1980 در فلسطین اشغالی، پایه‌های جنایت جدیدی را شکل دادند. براساس گزارشی که اخیرا گاردین منتشر کرده است، ارتش رژیم‌صهیونیستی درحال استفاده از انبارهای تسلیحاتی آمریکا برای کشتار مردم غزه است.
این انبارها وظیفه تامین سلاح برای هر‌گونه درگیری در خاورمیانه که منافع آمریکا در آنها دخیل باشد را ‌برعهده داشته‌اند. چندین مقام سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای که با گاردین داشته‌اند، توضیح داده‌اند که این انبارها تا چه میزان می‌توانند بر سرعت انتقال تسلیحات ایالات متحده به رژیم بیفزایند. یکی از این مقامات ادعا کرده که این تسلیحات «برای ایالات متحده» و برای «استفاده ایالات متحده از آن» است، اما «در صورت اضطرار، چه کسی می‌تواند بگوید که ما کلید انبارها را به دیگران نمی‌دهیم؟»‌
چاش پل، که اخیرا در اعتراض به کمک‌های مرگبار واشنگتن به رژیم‌صهیونیستی از وزارت امور خارجه استعفا داد، از «تغییرات پیشنهادی دولت بایدن برای تامین انبار تسلیحات در اسرائیل» خبر داده است. اما این انبارهایی که به منظور تامین تسلیحات کشورها برای درگیری‌های خاورمیانه‌ای تدارک دیده شده‌اند، چه محتویاتی را در خود جای داده‌اند؟ تا به امروز اطلاعات دقیقی از این انبارها که معروف به «انبارهای ذخیره جنگ برای متحدین» هستند، منتشر نشده است. به گزارش اکسیوس، شفافیتی در مورد دسته‌ها و مقادیر تسلیحاتی که ایالات متحده به اسرائیل منتقل کرده در دست نیست. البته باید توجه داشت که این انبارها تنها برای استفاده اسرائیل نبوده و ایالات متحده از آن برای انتقال تسلیحات برای سایر درگیری‌ها نیز بهره گرفته است. در اوایل سال جاری، یکی از فرماندهان سابق ارتش ایالات متحده، در مقاله‌ای که در سایت موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا منتشر شد، از «ذخایر مهمات به اصطلاح گنگ، یعنی آن مهماتی که سیستم‌های هدایت پیشرفته‌ای ندارند» و همچنین «هزاران بمبی که از هواپیماها رها می‌شوند» در انبارهای ایالات متحده در اسرائیل خبر داد. این افسر بازنشسته اخباری از انتقال «300 هزار گلوله توپ 155 میلی‌متری آمریکایی» از انبار تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین منتشر کرد. البته در این اخبار هم ادعا شده که مقامات نیروهای دفاعی اسرائیل در حالی که در مورد جابه‌جایی مهمات خیلی مشتاق نبودند، گفتند که این گلوله‌ها متعلق به ایالات متحده بوده و نحوه استفاده از آنها مربوط به «تجارت آمریکایی» است. شاید برای بسیاری از آمریکایی‌ها تعجب‌آور باشد که ایالات متحده مقدار قابل توجهی از مواد و تجهیزات جنگی را در اسرائیل مستقر کرده است. این انبار که رسما به عنوان مهمات ذخیره‌سازی جنگ شناخته می‌شود، در اسرائیل به دستور کنگره برای اطمینان نقاط نظامی کیفی اسرائیل در برابر حمله زمینی گسترده اعراب و یا شاید ایران در نظر گرفته شده است. به گفته یکی از مقامات ارتش رژیم‌صهیونیستی، هزینه این تسلیحات به ارزش «بیش از یک میلیارد دلار توسط ایالات متحده» پرداخت می‌شود، اما ارتش اسرائیل «مسئول نگهداری آنها» و «پرداخت تسهیلات و هزینه نگهداری» است. این ترتیبی است که به نفع هر دو دولت خواهد بود.
رژیم‌صهیونیستی حداقل دو بار در سال‌های 2006 و 2014 در جریان درگیری‌های لبنان و غزه، از این انبارها (با پرداخت هزینه و برداشتن سلاح‌ها) استفاده کرده است. انبار فعلی مملو از مهمات به اصطلاح گنگ است (آنهایی که سیستم‌های هدایت پیچیده ندارند)، مانند گلوله‌های 155 میلی متری و هزاران «بمب آهنی» که به سادگی از هواپیما پرتاب می‌شوند تا گرانش بتواند کار خود را انجام دهد. به عبارت دیگر، این یک وضعیت برد-برد-برد است؛ اوکراینی‌ها برای جنگ بی‌رحمانه‌ای که مشغول آن هستند، مهمات بسیار مورد‌نیاز اما غیرپیچیده را دریافت می‌کنند. ایالات‌متحده قدرت جنگی واقعی را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد و اسرائیلی‌ها فرصتی دارند تا انبارها را به شیوه‌ای که مناسب‌تر با مقتضیات جنگ قرن بیست و یکم باشد، بازسازی کنند. مقامات آمریکایی از انبارهای جدید و بازسازی آن اطلاعاتی می‌دهند که در آن «مهمات هدایت‌شونده دقیق برای حمله هوایی» به منظور کمک به اسرائیل برای «به حداقل رساندن مرگ غیرنظامیان و سایر خسارات جانبی» قرار خواهد داشت. از دیگر مهمات موجود در انبار موشک‌های کروز در نسخه دریایی و زمینی است. موشک‌های زمین به هوا، ذخایر تسلیحاتی دریایی، تعمیر قطعات برای سیستم‌های نظارتی و فرماندهی و کنترل پیشرفته که شامل رادیوهای منفرد و رادارهای سراسر سیستم می‌شود از دیگر تسلیحاتی است که در این انبارها موجود خواهد شد.
یکی از فرماندهان سابق عالی ارتش آمریکا در بلومبرگ اطلاعاتی از انبار در حال نوسازی این کشور در اسرائیل ارائه داده و اشاره کرده است که این نوسازی باید با توجه به «مشارکت بالقوه شرکای عرب» که قادر به مشارکت در کنار نیروهای آمریکایی و اسرائیلی هستند، انجام شود. او پیشنهاد کرده برخی از هزینه‌های ذخیره‌سازی حتی می‌تواند توسط کشورهای عربی «در ازای دسترسی تضمین‌شده به این انبارها، درصورت درگیری بزرگ با ایران» انجام شود. آماده شدن هوشمندانه برای جنگ راه خوبی برای جلوگیری از نیاز به جنگ واقعی است. این افسر نظامی مدعی شده است پر کردن ذخایر جنگی در اسرائیل راهی برای «جلوگیری از تهدیدات ایران» است.

مرتبط ها