کد خبر: 91542

کرمانی‌مقدم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پرسپولیس تقویت نشود شانسی برای قهرمانی ندارد

مرتضی کرمانی‌مقدم به‌عنوان یکی از کارشناسان فوتبال کشورمان و پیشکسوت پرسپولیس اعتقاد دارد که این تیم برای مدعی بودن حتما باید در چند پست تقویت شود در غیر این صورت شانسش برای قهرمانی خیلی کم خواهد شد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس فردا در بازی عقب افتاده خود در تهران به مصاف نساجی‌مازندران خواهد رفت؛ دیداری که اولین سرمربیگری رسمی آلکاراس اسپانیایی در نساجی نیز به‌حساب می‌آید. شاگردان یحیی گل‌محمدی به‌خاطر فشردگی بازی‌ها در روزهای اخیر فقط فرصت ریکاوری داشتند و محمدحسین کنعانی هم بعد از تنبیه انضباطی از روز گذشته به تمرینات سرخپوشان بازگشت تا در‌صورت لزوم در بازی فردا به میدان برود. در شرایط فعلی یحیی غیر از اینکه به فکر دو بازی آینده تیمش تا پایان نیم‌فصل است، نیم‌نگاهی هم به تقویت تیم دارد. او بارها پیش از این اعلام کرده که پرسپولیس در تابستان نتوانست آن‌طور که باید خودش را تقویت کند و حالا امیدوار است که این اتفاق در زمستان رخ دهد. مرتضی کرمانی‌مقدم به‌عنوان یکی از کارشناسان فوتبال کشورمان و پیشکسوت پرسپولیس اعتقاد دارد که این تیم برای مدعی بودن حتما باید در چند پست تقویت شود در غیر این صورت شانسش برای قهرمانی خیلی کم خواهد شد. او در مورد مسائل مختلف به سوالات «فرهیختگان» پاسخ داده است که نتیجه آن را در ادامه می‌خوانید.

از بازی پرسپولیس و شمس‌آذر قزوین شروع کنیم، چطور بود؟
یکی از بازی‌های جذاب و تاکتیکی لیگ را شاهد بودیم. حقیقتا فکر نمی‌کردم تیم شمس‌آذر تا این حد تیم با‌کیفیت و تاکتیکی باشد. یک تیم نترس و شجاع که برای دفاع کردن به میدان نیامده بود، بلکه هدفش برد بود و به این خاطر فوتبال روبه‌جلویی را مقابل پرسپولیس ارائه داد. تیم یحیی هم همیشه مقابل تیم‌هایی که دنبال ضد فوتبال نیستند قشنگ بازی می‌کند و حتی بعد از اخراج علی نعمتی هم پرسپولیس به حفظ نتیجه فکر نکرد و به‌نوعی ریسکی بازی کرد تا به گل برسد. حملات شمس‌آذر هم خیلی خطرناک بود و هر لحظه از بازی دروازه‌ها به‌طور جدی تهدید می‌شد. خیلی خوب است که چنین تیم‌های تاکتیکی‌ای در لیگ‌مان داریم. نکته مهم این بازی اشتیاقی بود که پرسپولیس برای بردن داشت و اگر در همه دیدارهایش این اشتیاق را داشته باشد خیلی خوب است.

شما ضعف‌های پرسپولیس را در چه پست‌هایی می‌بینید؟
همه ما می‌دانیم که پرسپولیس در نقل‌و‌انتقالات تابستانی نتوانست تیم خیلی خوبی را برای مسابقات آسیایی ببندد و درنهایت هم نتوانست از گروهش صعود کند. ضعف مفرط پرسپولیس در این فصل در خط حمله‌اش بوده و هست که البته این آخری‌ها غیبت مرتضی پورعلی‌گنجی در دفاع هم خیلی به چشم آمد و یحیی به‌موقع کنعانی را از ترکیب کنار گذاشته و فرجی را جانشین او کرد. انصافا هم فرجی عملکردی به‌مراتب بهتر از کنعانی در بازی‌های اخیر داشت. در خط حمله پرسپولیس باید صاحب پنج شش موقعیت مسلم گلزنی شود تا مهاجمانش بتوانند گل بزنند. در همین بازی آخر نبیل باهویی چند فرصت گلزنی را از دست داد. به‌نظر من او در جنگندگی، قدرت بدنی، دقت ضربه زنی و تکنیک ضعف دارد و نمی‌دانم چگونه سر از پرسپولیس در‌آورده است. دلم برای یحیی می‌سوزد که مجبور است بار گلزنی تیمش را روی شانه چنین بازیکنی بگذارد. شهاب هم در چند هفته خوب شد اما نمی‌دانم چرا باز افت کرد. خوبی شهاب این است که جنگنده، سرعتی و قدرتی است و خوب مدافعان حریف را تحت فشار قرار می‌دهد اما او هم دقت ضعیفی در زدن ضربات آخر دارد. به‌هرحال یحیی تا الان مجبور بوده مدام مهاجمان تیمش را تغییر دهد تا بلکه یکی از آنها جواب دهد. باز جای شکرش باقی است که گولسیانی جور مهاجمان را می‌کشد و گل‌های حساسی را برای تیم می‌زند.

یعنی شما اعتقاد دارید پرسپولیس برای نیم‌فصل باید مهاجم بگیرد؟
صد‌در‌صد؛ شما فکر کردید پرسپولیس با این مهاجمان می‌تواند مدعی باشد آن هم در شرایطی که سپاهان سه چهار مهاجم خیلی خوب در اختیار دارد. اگر جای یحیی بودم از باشگاه می‌خواستم که با نبیل قطع همکاری کرده و یک مهاجم خوب و گلزن جایش بیاورند. در داخل که بعید است تیم‌ها اجازه جدایی مهاجمان‌شان را دهند، اما در خارج مهاجم خوب زیاد پیدا می‌شود، یکی مثل لوکادیا که چشم بسته دروازه را پیدا ‌می‌کرد و همه ضرباتش هم زاویه‌دار بود. ما مربیان می‌دانیم که مهاجم خوب و گلزن چقدر نقش مهمی در به بار نشستن حملات دارد. پرسپولیس خط هافبک خیلی خوبی دارد و یک مهاجم اگر کمی دقت و هوش داشته باشد، می‌تواند در این تیم آقایی کند.

پرسپولیس در 6 روز باید دو بازی انجام دهد، آیا توان کسب 6 امتیاز را خواهد داشت؟
بازی با شمس‌آذر خیلی سنگین بود و فکر کنم نفس بازیکنان پرسپولیس را گرفت. در این مدت یحیی فقط می‌تواند ریکاوری برای شاگردانش در‌نظر بگیرد و کار تاکتیکی خاصی نمی‌شود انجام داد. در چند پست بازیکنان ذخیره خوبی روی نیمکت پرسپولیس هستند که به کار یحیی می‌آیند. در همین بازی با شمس‌آذر، احمدی در دفاع چپ توانست در حملات نقش خوبی داشته باشد. به‌هر‌حال یحیی چاره‌ای ندارد جز اینکه مهرهایش را تغییر دهد. کمتر بازیکنی می‌تواند در فاصله 10، 11 روز سه بازی را کامل انجام دهد.

این روزها روی علی نعمتی هم فشار زیاد است، نظر شما در مورد عملکرد این بازیکن چیست؟
نعمتی بازیکن سخت‌کوش و توانمندی است. منتها بازی در پست دفاع چپ راحت نیست. مخصوصا در سیستم چهار دفاعه که بازیکن کناری مدام در‌حال رفت‌و‌آمد است و خستگی مفرط می‌تواند ضریب اشتباه را بالا ببرد. نعمتی از اول فصل تا الان دارد ثابت بازی می‌کند که طبیعتا او را خسته کرده است. به‌خاطر همین در دربی و بازی با شمس‌آذر دچار اشتباه‌هایی شد. این را هم بگویم که پرسپولیس سال‌هاست نتوانسته یک دفاع چپ خوب داشته باشد. نعمتی در دفاع خیلی خوب است اما در حمله توانایی اسماعیلی‌فر را ندارد و به این خاطر پرسپولیس دو سمتش بالانس نیست. شاید بهتر باشد پرسپولیس در زمستان یک دفاع چپ جذب کند و نعمتی به دفاع میانی که پست اصلی‌اش است، برود یا حداقل فرصت استراحت داشته باشد.

فکر می‌کنید از بین 3 تیم استقلال، سپاهان و پرسپولیس درنهایت چه تیمی قهرمان نیم‌فصل شود؟
به عقیده من قهرمانی نیم‌فصل اهمیت چندانی ندارد. تا الان رقابت در بالای جدول خوب بوده و پنج شش تیم هستند که خودشان را در آن بالا حفظ کرده‌اند. مهم این است که این تیم‌ها در نیم‌فصل چطور خودشان را تقویت کرده و در نیم‌فصل دوم که به مراتب بازی‌ها سخت و سنگین‌تر است، عمل می‌کنند. در هفت هشت هفته پایانی تیم‌هایی می‌توانند در کورس بمانند که نیمکت قوی داشته باشند و کمترین اشتباه را در بازی‌های خود مرتکب شوند.

در این چند روز صحبت در مورد باطل شدن مجوز بازیکنان ملی‌پوش برای وارد کردن خودرو زیاد شده است، نظری در این مورد دارید؟
این موضوع سر و صدای زیادی کرده است. به‌هر‌حال یک قولی چه درست و چه اشتباه به بازیکنان تیم ملی داده شده و اصلا خوب نیست که به آن عمل نشود. زمانی هم که ما قهرمان آسیا شدیم وعده زیاد دادند و گفتند در سعادت‌آباد آپارتمان می‌دهیم، بعد از مدتی گفتند زمین خواهیم داد و درنهایت خبری نشد. آن زمان شرایط رسانه‌ها فرق داشت و چنین وعده‌هایی حتی رسانه‌ای هم نمی‌شد، اما الان کوچک‌ترین اتفاقی در اردوی تیم ملی به رسانه‌ها و فضای مجازی کشیده می‌شود. اینکه چنین قول به این مهمی، عملی نمی‌شود مطمئنا از لحاظ روحی، روانی و ‌انگیزشی می‌تواند تاثیر منفی روی بازیکنان در آستانه جام ملت‌ها بگذارد که اتفاق خوبی نیست.

مرتبط ها