کد خبر: 91539

برنامه‌های سه و 10 ساله برای توسعه حوزه میکرو طراحی شده است‌؛

دارو ؛ پرکاربردترین حوزه میکرو در کشور

به گفته مدیر برنامه توسعه فناوری‌های میکرو برنامه‌های سه و 10 ساله برای توسعه حوزه میکرو طراحی شده است‌ .

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: بعد از تغییر معاون ستاد فناوری نانو در سال گذشته و تغییر و تحولاتی که در این ستاد انجام شد و تصمیماتی که از سوی معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری اعمال شد، بخش جدیدی تحت عنوان حوزه میکرو به وظایف این ستاد اضافه شد و ستاد فناوری نانو علاوه بر برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه فناوری‌های نانویی انجام می‌دهد، ساز و کارهایی را نیز برای پیشبرد حوزه میکرو در برنامه‌های خود گنجانده است که هدف آن توسعه هر چه بیشتر این حوزه از فعالیت در کشور است که قرار است همگام با فناوری‌های نوظهور دنیا در عرصه میکروالکترونیک در حوزه‌های مختلف پیش رود. در ادامه برای آشنایی با اهداف راه‌اندازی این حوزه به ستاد نانو و فعالیت‌هایی که در قالب این گروه در حال انجام است و قرار است در درازمدت انجام شود، با مهدی نادری، مدیر برنامه توسعه فناوری‌های میکرو در ستاد نانو و میکرو گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

*دارو، پرکاربردترین حوزه را به خود اختصاص داده است و بخش اعظمی از آنها داروهای طولانی‌اثری‌اند که بیشتر داروهای سرطانی هستند و در این بخش بیشترین کاربرد را داریم. ما متاسفانه در مرگ‌ومیر افراد سرطانی آمار خوبی نداریم و یک بخشی از آن به‌خاطر تشخیص دیرهنگام بیماری است و زمانی بیماری تشخیص داده می‌شود که سرطان پیشرفت کرده است؛ بخش دیگر هم به‌دلیل در دسترس نبودن دارو و تکنیک‌های مدرن است که ما به دلیل مواجهه با تحریم‌ها نمی‌توانیم آنها را تهیه کنیم. 

*دنیا در حوزه میکروالکترونیک و نانوالکترونیک، پیشرفت‌های زیادی شده و صنعت پراکنده‌ای هم در دنیا دارد، به‌گونه‌ای که طراحی‌ها از آمریکای شمالی، تجهیزات از اروپا و مواد اولیه از ژاپن می‌آید. بسته‌بندی‌ها در چین انجام می‌شود و مصرف گسترده آن در تایوان، کره و چین است و به‌عبارتی زنجیره‌ای توزیع‌شده‌ای از این دو حوزه در دنیا وجود دارد؛ در این میان مواد اولیه شامل سیلیکون و اسیدها از اروپا، ژاپن و چین تامین می‌شوند. این موضوع باعث‌شده این دو حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی هم داشته باشند و ما قادر نباشیم تا حد زیادی همپای دنیا به این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری و ورود کنیم. 

*ما در حال حاضر در دستگاه‌های کنترلی -control device‌‌-‌ هفت مجموعه، در مکمل‌ها و داروها پنج مجموعه، در سامانه‌های کاهش توان دو مجموعه و در طراحی مدارها و کاربردهای خاص یک مجموعه داریم که درمجموع 15 مجموعه فعال در حوزه میکرو را تشکیل می‌دهند. 

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.

مرتبط ها