کد خبر: 91404

دولت سوئد علیه مردم ایران؛

رد پای خرابکارها در استکهلم

واقعیت ماجرا این است که در طول این سال‌ها روابط ایران و سوئد چندان دوستانه نبوده است. بخش زیادی از خرابکاری‌ها، جاسوسی‌ها و اقدامات تروریستی و امنیتی که در ایران انجام می‌شد، عامل ماجرا را به افرادی وصل می‌کرد که تابعیت سوئدی داشتند و اتفاقا این اقدامات با همکاری سازمان‌های تروریستی رژیم‌صهیونیستی انجام شده بود.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: واقعیت ماجرا این است که در طول این سال‌ها روابط ایران و سوئد چندان دوستانه نبوده است. بخش زیادی از خرابکاری‌ها، جاسوسی‌ها و اقدامات تروریستی و امنیتی که در ایران انجام می‌شد، عامل ماجرا را به افرادی وصل می‌کرد که تابعیت سوئدی داشتند و اتفاقا این اقدامات با همکاری سازمان‌های تروریستی رژیم‌صهیونیستی انجام شده بود. اخیرا نیز پای سازمان منافقین موسوم به مجاهدین به ماجرا نیز باز شده است. قصه محاکمه حمید نوری و پرونده‌سازی‌ها برای محکوم کردن او در دادگاه منجر به بروز بگومگوهای دیپلماتیک میان مقامات این دو کشور شده، امری که رسانه‌های فارسی‌زبان نیز به دنبال مقصرنمایی ایران در ماجرا هستند.
داستان جاسوس‌های سوئدی
این روزها ماجرای محاکمه جاسوس دوتابعیتی سوئدی، به صدر اخبار رسانه‌های فارسی‌زبان تبدیل شده است. موضوعی که این بار از جانب این رسانه‌ها مطرح می‌شود، این است که او بدون اتهامات متقن و تنها به دنبال تلافی‌جویی و در پاسخ به محاکمه حمید نوری بازداشت شده اما نگاهی به برخی اقدامات و فعالیت‌های برخی جاسوسان بازداشت شده نشان می‌دهد که فلودروس تنها جاسوس سوئدی نبوده که به این اتهام بازداشت شده است. هنوز خاطره تلخ حمله به مردم در روز رژه ارتش در 31 شهریور سال 97 در اهواز فراموش نشده، تصاویری که از این حمله منتشر می‌شد، بیشتر تداعی‌کننده حملاتی بود که داعشی‌ها در کشورهای دیگر انجام می‌دادند. مشابه این حمله‌ها را مردم ایران در دهه 60 در عملیات منافقین دیده بودند. با این وجود چند دقیقه بعد از این حمله تروریستی، سرکرده یک گروهک روی آنتن شبکه تازه‌تاسیس اینترنشنال رفت و مشخصا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. گروهک تروریستی «حرکه النضال» به رهبری «حبیب‌ اسیود» در سال 78 فعالیت خود را آغاز کرد و تجزیه‌طلب‌ها حضور و نقش موثری در فعالیت‌های این گروهک داشتند. حادثه تروریستی اهواز اما اولین اقدام تروریستی این گروه نبود. پیش از این بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال 84، حمله به تاسیسات پمپاژ آب در یکی از روستاهای شوشتر در سال 88، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در سال 84 بخشی از فعالیت‌های تروریستی این گروهک بوده که در طول چندسال گذشته آن را انجام داده بود. نکته مهم اما ارتباط این گروهک با کشورهای خارجی و سازمان‌هایی است که به اقدام علیه امنیت ملی ایران مشغول بودند. همکاری با سازمان موساد، دیدار و جلسات با مقامات آمریکایی ازجمله مواردی است که سرکرده این گروهک از همکاری با آنها صحبت به میان آورده است. موضوعی که اسیود سرکرده این گروهک بعد از اینکه در سال 99 در ترکیه بازداشت شد در اعترافاتش از جزئیات این همکاری با مقامات و سازمان‌های تروریستی گفت. اسیود در اظهاراتش از حمایت سازمانی به نام «سپو» صحبت به میان آورد، آژانس امنیتی اطلاعاتی سوئد که برای مبارزه با جاسوسی و مقابله تروریسم فعالیت می‌کند. اسیود البته تابعیت سوئد را نیز دارد و در جلسه دادگاه به این موضوع اشاره کرد که مورد حمایت دولت و مقامات امنیتی کشور سوئد است و گفت: «دستگاهی به من دادند که در صورت احساس خطر دکمه آن را فشار دهم تا با هشداری که به ماموران امنیتی دولت سوئد می‌دهد، هرجا که باشم آنها من را نجات دهند.» اسیود به وضوح از همکاری چند سرویس امنیتی در جریان انجام اقدامات تروریستی علیه ایران صحبت به میان آورده بود. در کنار نام سازمان سیا و موساد که سابقه روشنی در اقدام علیه مردم ایران دارند، نام سرویس امنیتی کشور سوئد هم به چشم می‌خورد. بازداشت او اما پایان ماجرا نبود و بعد از آن فضاسازی‌های رسانه‌های فارسی‌زبان برای مقصرنمایی ایران در جریان دستگیری اسیود آغاز شد. این فضاسازی‌ها بعد از اعلام حکم اعدام او شدت پیدا کرد، نقطه اتکای این رسانه‌ها در مورد پرونده اسیود اعدام این سرکرده گروهک تروریستی بود. این موضوع البته در شرایطی مطرح می‌شد که هیچ اشاره‌ای به اتهامات، فعالیت‌های تروریستی و کشتار مردم ایران توسط این گروهک نمی‌شد. کشور سوئد نیز نسبت به حکم اسیود بی‌واکنش نماند. وزیر خارجه سوئد نیز بدون اشاره به اتهامات و فعالیت‌های تروریستی و کشتن مردم ایران، حکم اسیود را مجازاتی غیرانسانی و غیرقابل برگشت خواند. در همین راستا بود که کاردار ایران در سوئد نیز احضار شد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها