کد خبر: 91401

مسئولان استانی درباره تراژدی کارگران چوار حرفی نمی‌زنند؛

سکوت رادیویی در ایلام

فقط کافی است که کلید واژه «پتروشیمی ایلام» را در گوگل جست‌وجو کنید. در میان آدرس و سایت این پتروشیمی و لینک‌های باربط و بی‌ربط خبرهایی از خودکشی کارگران این پتروشیمی نیز دیده می‌شود.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه: فقط کافی است که کلید واژه «پتروشیمی ایلام» را در گوگل جست‌وجو کنید. در میان آدرس و سایت این پتروشیمی و لینک‌های باربط و بی‌ربط خبرهایی از خودکشی کارگران این پتروشیمی نیز دیده می‌شود. روز گذشته خبرگزاری ایلنا در گزارشی از خودکشی دو کارگر دیگر این کارخانه خبر داد و نوشت در دو سال اخیر مجموعا شش کارگر در کارخانه پتروشیمی ایلام دست به خودکشی زده‌اند. براساس گزارش ایلنا، دو خودکشی اخیر ناموفق بودند و کارگران در آی‌سی‌یو به سر می‌برند. ایلنا نوشته است انگیزه و دلیل خودکشی این دو کارگر نیز اخراج است. ظاهرا از یک ماه گذشته زمزمه‌هایی درباره اخراج 13 کارگر پیچیده بود و سرانجام پنجشنبه، پیمانکار آن 13 کارگر را اخراج می‌کند. کارگرانی که دست به خودکشی زده‌اند نیز جزء همان کارگران اخراجی هستند. جواد نوروزی و مصطفی عباسی پس از اخراج در کارخانه خودشان را به دار آویخته‌اند و دلیل به دار آویختن در کارخانه نیز این بود که اعلام کنند ‌انگیزه‌شان از خودکشی اخراج بود. گفته می‌شود این کارگران 8 تا 18 سال سابقه کار در در این پتروشیمی دارند و مساله‌شان این است وقتی پس از 18 سال، یک‌شبه حقوق 10 میلیون تومانی کارگری هم قطع می‌شود، پس به چه امید زنده باشند؟
کارگران گفته‌اند تنها امید مردم آن منطقه کارگری در پتروشیمی است. برای همین آن13 نفر در یک ماه اخیر به هر دری زده‌اند و به سراغ هر نهاد، ارگان و مسئول در استان رفته‌اند اما چیزی دستگیرشان نشده و درنهایت اخراج شده‌اند. کارگران چوار ایلام می‌گویند: «بنویسید کارگران کارخانه برای جلب توجه خودکشی نمی‌کنند. همه‌ راه‌ها را رفته‌اند و چون راه دیگری برایشان نمانده به اینجا رسیده‌اند. بنویسید بعضی از ما حتی وصیتنامه‌ خود را هم نوشته‌ایم.»
چند ماه گذشته پس از خودکشی حیدر محسنی، شورای تامین ایلام برای جلوگیری از بروز مجدد چنین اتفاقی تصمیم به جابه‌جایی برخی از مدیران حراست و ممنوع‌الورود کردن تعدادی از مدیران شرکت گرفت. اما با این وجود، در فاصله چهار ماه بار دیگر دو تن از کارگران این شرکت دست به خودکشی زدند. البته پتروشیمی چوار ایلام در واکنش به گزارش ایلنا جوابیه‌ای منتشر کرد و در آن اعلام کرد کارگرانی که دست به خودکشی زده‌اند از طریق پیمانکار با این شرکت همکاری می‌کردند. در جوابیه پتروشیمی چوار ایلام آمده است: « 1. دو کارگری که اخیرا در شرکت پیمانکاری «نورهان صنایع» قصد خودکشی داشتند ارتباط مستقیم کاری با شرکت پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و با اتمام پیمان و‌ پروژه طبیعتا پیمانکار و نیروهای پیمانکاری بایستی مجتمع را ترک نمایند.
2. خبرگزاری ایلنا توضیحات تکمیلی درخصوص دلایل اقدام به خودکشی و تاریخ پایان پروژه همکاری مجتمع پتروشیمی ایلام با پیمانکاران را از شرکت «نورهان صنایع» پیگیری می‌نمود که نفرات تحت مدیریت آن شرکت اقدام به خودکشی نموده‌اند، نه پتروشیمی ایلام!
3. پدیده خودکشی متاثر از عوامل مختلفی است که جامعه‌شناسان و روانشناسان می‌توانند اظهارنظر کارشناسی داشته باشند اما درخصوص خودکشی شش فرد مذکور در‌ چوار که اسامی آنان در‌ ایلنا ذکر شده است باید گفت دلایل خودکشی این افراد هیچ ارتباط مستقیمی با پتروشیمی ایلام نداشته‌ است و دستگاه‌های متولی می‌توانند اظهارنظر‌ نمایند.
4. موضوع بیکاری و خودکشی در‌ استان محروم ایلام یک موضوع اپیدمی و نگران‌کننده است اما پتروشیمی ایلام با اشتغال برای بیش از دو هزار نفر نقش پررنگی در کاهش آمار بیکاری داشته است و تاکنون این مجتمع در جهت تعدیل نیروی انسانی اقدام به اخراج هیچ کارگری ننموده است و‌ موارد مطرح‌شده در‌ آن رسانه کذب است.
5. از شش مورد خودکشی ذکرشده دو مورد که هیچ‌گونه ارتباط شغلی مستقیم یا غیرمستقیم با پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و یک مورد خودکشی دیگر در خارج از شرکت و به دلایل غیرشغلی به وقوع پیوسته است که مراجع ذی‌صلاح می‌توانند اظهارنظر نمایند. در یک مورد خودکشی نفر پیمانکاری پتروشیمی، به اطلاع افکار عمومی می‌رساند نامبرده براساس تصمیم کمیته انضباطی تعلیق شده بود و نه اخراج.
6. انتشار نحوه خودکشی در کارخانه و‌ محیط صنعتی توسط آن رسانه تشویق کارگران در جهت اقدام به خودکشی محسوب می‌شود و آن رسانه می‌توانست کارگران را ترغیب و آگاه کند که از طریق اداره کار و مراجع مربوطه مطالبات خود را پیگیری نمایند نه با شکستن تابوی خودکشی!»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها