کد خبر: 91224

سامورایی‌ها چشم‌انداز علمی‌شان را منتشر کردند؛

اکوسیستم فناوری دال مرکزی امنیت ملی ژاپن

ژاپن سابقه دیرینه‌ای در تحقیق و توسعه علمی دارد و سیستم آموزش عالی نمونه این کشور و نیز موسسات آموزش عالی آن به پذیرش این کشور در زمینه نوآوری‌های تکنولوژیکی و کمک به توسعه استعدادهای مهندسی کمک می‌کند.

ندا اظهری، مترجم: در ژاپن که منابع طبیعی کمیابی در دسترس است، منابع انسانی عالی و قابلیت‌های علم، فناوری و نوآوری (STI)، نیروهای محرکه‌ای برای توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی به شمار می‌روند. ژاپن سابقه دیرینه‌ای در تحقیق و توسعه علمی دارد و سیستم آموزش عالی نمونه این کشور و نیز موسسات آموزش عالی آن به پذیرش این کشور در زمینه نوآوری‌های تکنولوژیکی و کمک به توسعه استعدادهای مهندسی کمک می‌کند. سطوح بالای حمایت از تحقیق و توسعه، ژاپن را قادر ساخته تا پیشرفت‌هایی در موتورهای خودرو، فناوری نمایشگرهای تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، ساعت‌های نوری و بسیاری از زمینه‌های دیگر ایجاد کند. ژاپن همچنین در زمینه رباتیک، علوم طبیعی، اکتشافات هوافضا و زمینه‌های پژوهش‌های زیست پزشکی پیشرفته و پیشرو جهانی فعالیت می‌کند. در سال 2023، ژاپن در فهرست جهانی نوآوری سازمان جهانی مالکیت فکری در رتبه 13 قرار گرفته است.

طرح پایه علم و فناوری در ژاپن براساس قانون اساسی علم و فناوری در نوامبر 1995 اجرا شد. این طرح پایه طبق پیش‌بینی یک دهه آینده تدوین شده و سیاست‌ها در بازه زمانی پنج ساله اجرا می‌شوند. نسخه قبلی «دولت دسترسی آزاد» گزارش داد که در سال 2020، قانون اساسی برای نخستین بار در 25 سال گذشته اصلاح شده و نام آن به قانون اساسی علم، فناوری و نوآوری تغییر یافته است. طرح پایه ششم که سال‌های مالی 2021 تا 2025 را پوشش می‌دهد، نخستین طرح پس از اعمال اصلاحیه به شمار می‌رود. وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن (MEXT) معتقد است که این کشور باید در خط مقدم علم و فناوری باشد تا بتواند در سطح جهانی رقابت کند و جامعه و اقتصادی قدرتمند بسازد. از این‌رو ژاپن هم مانند برخی کشورهای دیگر که برای توسعه علم و فناوری خود برنامه‌های کوتاه و درازمدتی طراحی می‌کنند، استراتژی یکپارچه نوآوری 2023 را که سومین استراتژی سالانه در این کشور محسوب می‌شود، به‌عنوان یک برنامه عملی از طرح ششم پایه علم، فناوری و نوآوری موسوم به Sixth STI ارائه می‌کند. این طرح، مسیر و سیاست‌های کوتاه و درازمدت علم، فناوری و نوآوری کشور را با چشم‌انداز 2030 تعیین می‌کند.

مطلب کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها