کد خبر: 91222

از ساختار نظامی صهیونیست‌ها چه می‌دانیم؟

فرمول فروپاشی ارتش اسرائیل

تیپ گولانی نماد اصلی ارتش رژیم‌صهیونیستی است. این تیپ 22 فوریه 1948 تاسیس شد تا به پیروزی رژیم در جنگ کمک کند. تیپ پیاده نظام گولانی مدعی است در تمام درگیری‌های مسلحانه اسرائیل پیروزی داشته است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: تیپ گولانی نماد اصلی ارتش رژیم‌صهیونیستی است. این تیپ 22 فوریه 1948 تاسیس شد تا به پیروزی رژیم در جنگ کمک کند. تیپ پیاده نظام گولانی مدعی است در تمام درگیری‌های مسلحانه اسرائیل پیروزی داشته است. این آمار البته استثناهایی دارد؛ جنگ 33 روزه در سال 2006، جنگ 51 روزه غزه در سال 2014 و حالا جنگ غزه در سال 2023. در هر دو جنگ پیشین، تیپ گولانی به‌عنوان بهترین یگان میدانی رژیم، هرگاه تن به عقب‌نشینی داده، تل‌آویو مجبور به اتمام جنگ شده است. این رویه در جنگ‌های 33 و 51 روزه اتفاق افتاده است. آن‌گونه که منابع خبری می‌گویند این تیپ در جنگ فعلی غزه نیز تن به عقب‌نشینی داده است. رسانه‌ها 30 آذر به نقل از شبکه 13 تلویزیون رژیم اعلام کردند تل‌آویو، تیپ گولانی را از غزه، عقب می‌کشد، زیرا تلفات زیادی را در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین متحمل شده است. سه‌شنبه گذشته پایگاه خبری میدل‌ایست مانیتور در گزارشی به تلفات سنگین صهیونیست‌ها در جریان حمله شبانه به محله الشجاعیه غزه، مواجهه آنها با غافلگیری و کمین‌های پیاپی از سوی رزمندگان گردان‌های عزالدین قسام اشاره و آن را «رویدادی سیاه» در تاریخ رژیم اشغالگر قدس تشبیه کرد که به‌معنای واقعی کلمه اشک صهیونیست‌ها را درآورد و موجب بی‌آبرویی هرچه بیشتر آنها شده است.
به گزارش الف، این پایگاه خبری نوشته بود که «در آن شب، صهیونیست‌ها وادار به گریستن شدند و بسیاری متوجه شدند که یک گروه مقاومت فلسطینی نظیر حماس که هیچ گونه تانک، جنگنده، بمب‌های هوشمند، زیردریایی یا تجهیزات جاسوسی پیشرفته‌ای را در اختیار ندارد، می‌تواند ضربات مهلکی را به ارتش رژیم‌صهیونیستی وارد کند که زرادخانه‌ای از تسلیحات پیشرفته و حتی بمب اتم را در اختیار دارد.»
حالا سایت شبکه المنار متعلق به نیروهای مقاومت لبنان روز گذشته (اول دی) در گزارشی با عنوان «عقب‌نشینی گردان 13 جولانی از غزه: شکست در کمین الشجاعیه» به جزئیات این شکست پرداخت. به گزارش المنار چند روز پیش ارتش رژیم از تلفات بزرگی درطول حضور این یگان در محله الشجاعیه غزه خبر داد. همزمان مقاومت نیز تاکید کرده بود حملاتش باعث باعث بروز تلفات سنگین و خسارات عظیم به امکانات زرهی گولانی شده است. حجم این تلفات به اندازه‌ای وسیع بود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم نیز در کنفرانس خبری شنبه گذشته رسما به آن اعتراف کرد.
المنار گزارش داده که در عملیات 21 آذر (12 دسامبر)، رزمندگان مقاومت هفت افسر ازجمله دو افسر عالی‌رتبه گولانی را به هلاکت رساندند. این افراد سرهنگ دوم تومر گرینبرگ، فرمانده گردان 13، سرگرد روعی میلداسی، فرمانده یکی از گروهان‌های گردان 13، سرگرد موشه آوراهام بار اون، فرمانده گروهانی از گردان 51، سروان لیال هایو، فرمانده یکی از گروه‌های گردان 51 و سرگرد بن شیلی، فرمانده گروهانی در یگان ویژه نجات بودند. این تیپ سال 1393 نیز مجبور شده بود به‌دلیل تلفات بسیار بالا از غزه خارج شود. در جریان جنگ 51 روزه، این تیپ به‌دنبال ورود به محله الشجاعیه غزه 9 کشته داد. تداوم این خسارات باعث توقف تلاش برای ورود زمینی به غزه در آن برهه شد. به‌نظر می‌رسد این بار هم محله الشجاعیه به گورستان و محل شکست قطعی تهاجم زمینی صهیونیست‌ها در غزه تبدیل شده است.
برای درک بهتر تاثیرات عقب‌نشینی تیپ گولانی از غزه باید جایگاه این تیپ را در ساختار نظامی شناخت. این تیپ با دو یگان از سه یگان رزمی خود در غزه حضور داشت و به‌طورکلی خود 10 درصد از نیروی اصلی نیروی زمینی ارتش رژیم را به شکل کمی تشکیل می‌دهد. به‌لحاظ کیفی، شاید تیپ گولانی یک‌سوم توان عملیاتی نیروی زمینی باشد. این جایگاه حکایت از آن دارد که با شکسته شدن تیغ گولانی، تیغ نیروی زمینی و ارتش رژیم نیز در غزه شکسته شده‌اند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها