کد خبر: 91135

به این بازار متنوع خوش آمدید؛

روش‌های کسب درآمد از رمزارزها

دنیای رمزارزها متنوع‌ترین بازار از نظر روش‌ها متفاوت کسب درآمد است! در دنیای رمزارزها فقط از طریق معامله‌ کردن نیست که می‌توانید کسب درآمد کنید و راه‌های بسیار متفاوت دیگری هم به سبب ذات متفاوت این بازار با سایر بازارهای مالی وجود دارند.

دنیای رمزارزها متنوع‌ترین بازار از نظر روش‌ها متفاوت کسب درآمد است! در دنیای رمزارزها فقط از طریق معامله‌ کردن نیست که می‌توانید کسب درآمد کنید و راه‌های بسیار متفاوت دیگری هم به سبب ذات متفاوت این بازار با سایر بازارهای مالی وجود دارند. برای استفاده از بسیاری از این راهکارها به داشتن حساب کاربری در یک صرافی معتبر بین‌المللی نیاز دارید؛ بهترین صرافی‌های مشهور جهانی شامل بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، و بای‌بیت (ByBit) هستند که البته به‌دلیل تحریم‌ها و نیاز به احراز هویت اجباری چندان برای ما ایرانی‌ها کاربردی نیستند، به همین دلیل دو صرافی دیگر بینگ‌ایکس (BingX) و مکسی (MEXC) که نیاز به احراز هویت ندارند و همچنین از اعتبار مناسبی برخوردارند برای استفاده هموطنان توصیه می‌شود. در این بخش به اختصار به بررسی هشت راهکار متفاوت برای درآمدزایی از بازار رمزارز می‌پردازیم.

معامله‌ کردن
البته که مانند هر بازار مالی دیگری روش اصلی کسب درآمد در بازار رمزارز نیز انجام معاملات است؛ احتمالا بهترین و پرسودترین روش همین راه است. بعد از اینکه سرمایه‌تان را به یک صرافی انتقال دادید، می‌توانید دست به معاملات بزنید. باید توجه کنید که مانند هر بازار مالی دیگری برای معامله ‌کردن در بازار رمزارز نیز به دانش بالایی از تحلیل بنیادین و تحلیل تکنیکال نیاز دارید؛ مفهوم این دو اصطلاح به‌اختصار به این صورت تعریف می‌شود: تحلیل بنیادین شامل بررسی مواردی مانند میزان سودسازی، ویژگی‌ها یک پروژه، پتانسیل‌ها و قابلیت رشد، اخبار دنیای اقتصاد و مواردی از این دست می‌شود؛ تحلیل تکنیکال شامل بررسی سابقه قیمت روی نمودار قیمت و پیش‌بینی حرکت و جهت‌گیری بعدی قیمتی براساس مجموعه‌ای از مفاهیم و الگوهاست. به‌طورکلی تحلیل بنیادین برای معاملاتی استفاده می‌شود که در بازه زمانی طولانی (که ممکن است حتی سال‌ها طول بکشد) انجام می‌شود و تحلیل تکنیکال را می‌توان برای معاملاتی استفاده کرد که از چند ساعت تا چند روز یا چند ماه به‌ درازا کشیده می‌شود. ناگفته پیداست که اکثریت سرمایه‌گذاران خرد از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که بازار رمزارز به سبب پاره‌ای از مسائل نسبت به بازار سهام (البته نه بازار سهام ایران) و بازار فارکس به اخبار و احساسات حساس‌تر است و همین امر موجب می‌شود یک معامله‌گر علاوه‌بر دانش قوی در تحلیل تکنیکال به رصد اخبار بازار نیز نیاز داشته باشد.
در بازار رمزارز به‌طورکلی دو نوع شیوه انجام معامله داریم: معاملات اسپات (Spot) و معاملات فیوچرز (Futures). معاملات اسپات همان شیوه ساده خرید و فروش است و مانند خرید سکه طلا برای سود کردن است: اگر شما سرمایه‌ای ۲۰ میلیون تومانی در اختیار داشته باشید و قیمت یک سکه هم ۲۰ میلیون تومان باشد، یک سکه می‌خرید و با افزایش قیمت آن به ۲۵ میلیون تومان، شما سود کرده‌اید. اگر قیمت سکه افت کند نیز شما ضرر خواهید کرد. معاملات اسپات فقط شامل همین مفاهیم ساده و اولیه می‌شوند و هیچ ویژگی دیگری در کار نیست؛ شما فقط درصورت افزایش قیمت سود می‌برید و فقط به اندازه سرمایه‌ای که در اختیارتان است می‌توانید سکه یا ارز بخرید. به همین جهت بود که با ابتکار اقتصاددانان بازار معاملات فیوچرز به‌وجود آمد و ابتدا نیز در بازارهای سهام اروپا و آمریکا پایش به میدان باز شد. اما فیوچرز چیست؟
ابتدا باید گفت در بازار فیوچرز مانند بازار اسپات می‌توانید از افزایش قیمت سهام یا ارز سود ببرید، نکته اینجاست که این بازار اصطلاحا دوطرفه است، یعنی شما می‌توانید از افت قیمت هم سود کنید. فرض کنید قیمت یک سکه طلا ۲۰ میلیون تومان است و شما با دانش تحلیلی‌تان می‌دانید که قیمت سکه به ۱۵ میلیون تومان کاهش خواهد یافت. سپس به یک فروشنده سکه طلا که معتمد است مراجعه می‌کنید و در قبال قرار دادن ۲۰ میلیون تومان وثیقه یک سکه طلا از او قرض می‌کنید (دقت کنید که سکه را نخریده و صرفا قرض کرده‌ایم) و همچنین تعهد می‌کنید که در قبال برگرداندن یک سکه طلا به وی، وثیقه‌تان را پس بگیرید. سپس به بازار طلا می‌روید و سکه را به قیمت ۲۰ میلیون تومان می‌فروشید، سپس صبر می‌کنید تا قیمت سکه به ۱۵ میلیون تومان افت کند و یک سکه طلا می‌خرید، پس شما سکه اولیه را ۲۰ میلیون فروخته‌اید و سکه جایگزین را ۱۵ میلیون تومان خریده‌اید. به این شکل شما از افت قیمت سکه سودی پنج میلیون تومانی به جیب زده‌اید. در آخر نیز به فروشنده سکه معتمد مراجعه می‌کنید و در ازای پس دادن سکه، وثیقه‌تان را پس می‌گیرید. در اصطلاح تخصصی به معاملاتی که شما خرید می‌کنید و در ازای افزایش قیمت سود می‌برید، معاملات لانگ (Long) و به معاملاتی که در آن ابتدا فروش را انجام می‌دهید و از افت قیمت سود می‌برید، معاملات شورت (Short) گفته می‌شود.
امکانات و جذابیت‌های بازار فیوچرز به همینجا محدود نمی‌شود و در آینده به بررسی مسائل مهمی همچون اهرم (Leverage)، وثیقه (Margin)، و لیکویید شدن (Liquidation) می‌پردازیم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها