کد خبر: 91133

اگر با بازار ارزهای دیجیتال ناآشنا هستید این مطلب را بخوانید؛

رمزارز گشایی

مثل همه مفاهیم اقتصادی پیچیده، می‌توانیم ماجرای ارز دیجیتال را خیلی ساده با چند تعریف و توضیح و حتی مثال به مخاطب معرفی کنیم. بنابراین اگر شما هم از دنیای پرغوغای ارزهای دیجیتال چیزهایی شنیده‌اید ولی نمی‌دانید ماجرا چیست، از شما درخواست می‌کنم هر پیش‌فرض ذهنی قبلی را پاک کنید و دور بریزید و بعد، به این توضیحات ساده توجه کنید.

هومن جعفری، خبرنگار: مثل همه مفاهیم اقتصادی پیچیده، می‌توانیم ماجرای ارز دیجیتال را خیلی ساده با چند تعریف و توضیح و حتی مثال به مخاطب معرفی کنیم. بنابراین اگر شما هم از دنیای پرغوغای ارزهای دیجیتال چیزهایی شنیده‌اید ولی نمی‌دانید ماجرا چیست، از شما درخواست می‌کنم هر پیش‌فرض ذهنی قبلی را پاک کنید و دور بریزید و بعد، به این توضیحات ساده توجه کنید.

ارز دیجیتال چیست؟

ساده‌ترین تعریف از ارز دیجیتال این است؛ ارز دیجیتال یک روش پرداخت مالی است. قبلا می‌نوشتم روش پرداخت بانکی ولی حالا از کلمه مالی به جای کلمه بانکی استفاده می‌کنم؛ چراکه ارزهای دیجیتال زیرمجموعه نظام بانکی نیستند بلکه طراحی شده‌اند تا رقیب آن باشند. وقتی من و شما قصد پرداخت پولی را برای استفاده از خدمات یا کالایی داریم، باید از محصولات بانکی استفاده کنیم یعنی یا باید اسکناس بدهیم یا پولی را جابه‌جا کنیم. حالا چه به شیوه کارت به کارت یا شیوه انتقال بین حساب. بعضی وقت‌ها و در مواقع محدود از کالا برای پرداخت هزینه استفاده می‌شود، مثلا از طلا یا الماس یا دیگر سنگ‌ها و فلزات گرانبها به‌عنوان هزینه کالا و خدمات استفاده می‌شود که آن بحث جداگانه‌ای است. ارز دیجیتال یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید با کمک آن وجهی را به حساب طرف مقابل انتقال دهید. طبیعتا واحد شمارش این وجه بر مبنای دلار محاسبه می‌شود اما روش پرداخت آن غیربانکی است. از همین‌رو باید به این نکته توجه کنید که ارزهای دیجیتال چه کارکردی دارند و اصولا چرا طراحی شده‌اند.

هدف از تولید ارزهای دیجیتال چه بود؟

بزرگ‌ترین هدف تولید ارزهای دیجیتال، کاهش کنترل بانک‌ها و موسسات اقتصادی در دنیا و بازگرداندن پول به دست مردم بود که این ایده اگرچه هنوز هم پابرجاست ولی فعلا هدفی دور از ذهن به نظر می‌رسد. با گسترش دنیای کریپتوکرنسی یا رمزارزها، بانک‌ها و موسسات مالی یا به‌اصطلاح اهالی بورس، حقوقی‌ها، با سرمایه‌گذاری بسیار سنگین و گسترده تلاش کردند تا مانع از استقلال این جریان قدرتمند شوند و به‌اصطلاح قبل از آنکه ریشه قدرتمندتری پیدا کند، کنترلش کنند. بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بسیار قدرتمند، حالا سرمایه دولت‌ها، بانک‌ها، موسسات مالی و بسیاری از سرمایه‌داران کلان بازارهای مالی هستند اما باید باور کرد که کنترل بخش بزرگی از این بازار هم دست سرمایه‌گذاران خرد است. به عبارت دیگر بخش بزرگی از این بازار هنوز در اختیار نهادهای مالی نیست.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها