کد خبر: 91123

جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان به ایستگاه دهم رسید؛

رونمایی از ۷۸ چهره‌ برتر پژوهشی دانشگاه آزاد

جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 دیروز به ایستگاه دهم خود رسید؛ جشنواره‌ای که در آن ۱۹۱۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ از این آثار ۶۹ اثر از ۲۰ استان و ۲۹ واحد دانشگاهی و ۲ واحد ویژه برگزیده شدند که البته تعداد تقدیری‌های این جشنواره نیز امسال به 9 تقدیری رسید. با این اوصاف می‌توان گفت دهمین جشنواره فرهیختگان امسال با 78 برگزیده به کار خود پایان داد.

سارا طاهری – مطهره‌سادات قاسمی، گروه دانشگاه: جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 دیروز به ایستگاه دهم خود رسید؛ جشنواره‌ای که در آن ۱۹۱۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ از این آثار ۶۹ اثر از ۲۰ استان و ۲۹ واحد دانشگاهی و ۲ واحد ویژه برگزیده شدند که البته تعداد تقدیری‌های این جشنواره نیز امسال به 9 تقدیری رسید. با این اوصاف می‌توان گفت دهمین جشنواره فرهیختگان امسال با 78 برگزیده به کار خود پایان داد. در این میان استان تهران، واحد مستقل نجف‌آباد، واحد مستقل علوم‌وتحقیقات و یزد به‌عنوان استان‌های پیشتاز در این دوره از جشنواره شناخته شدند. استان تهران با ۹ اثر رتبه اول، واحد ویژه نجف‌آباد و واحد ویژه علوم‌وتحقیقات با هشت اثر رتبه دوم و استان یزد با هفت اثر به‌عنوان رتبه سوم در میزان آثار بود.
فرآیند معرفی، داوری و انتخاب برگزیدگان این جشنواره نیز به این صورت بود که در ابتدا فرم‌ها و ملاک‌های ارزیابی تهیه و دستورالعمل و بخشنامه به واحدهای دانشگاهی در فروردین سال 1402 ابلاغ شد. انجام فرآیند داوری در مرحله اول توسط واحدهای دانشگاهی و در مرحله دوم توسط استان‌ها تا تاریخ سی‌ام تیرماه امسال انجام شد و درنهایت برگزیدگان استان‌ها به دبیرخانه جشنواره اعلام شدند. داوری‌های مرحله سوم و نهایی هم با حضور 30 داور در دبیرخانه جشنواره تا پانزدهم آبان‌ماه امسال انجام شد که نمایندگان معاونت‌های تخصصی، اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاهی، مدیران کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری و پژوهشگران برتر دوره قبلی جشنواره ترکیب تیم داوران را تشکیل می‌دادند. آن‌طور که معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفته است امسال علاوه‌بر افزایش مبالغ جوایز در دهمین جشنواره فرهیختگان، مقرر شد مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به‌عنوان گرنت پژوهشی به مراکز موفق و برتر تخصیص داده شود. اقدامی که بیانگر حمایت دانشگاه از پژوهشگران و فناوران است.
امکان شبکه‌سازی برگزیدگان علم و فناوری فراهم می‌شود
عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از جزئیات دهمین جشنواره فرهیختگان سخن گفت. او با بیان اینکه دهمین دوره جشنواره فرهیختگان برگزار شد، گفت: «مهم‌ترین هدف این جشنواره، شناسایی و انتخاب برترین‌های دانشگاه آزاد و تکریم مقام این برگزیدگان در عرصه علم و فناوری است. نکته قابل توجه اینکه‌ وقتی این افراد شناسایی می‌شوند، امکان شبکه‌سازی از طریق آنها ایجاد شده و این بستر فراهم می‌شود تا جامعه علمی با فعالیت آنها آشنا شوند.»
او افزود: «در این مراسم هم از صنایع و بخش‌های مختلف دعوت کرده‌ایم و به همین دلیل می‌توان به نوعی ارتباط بین این نخبگان دانشگاهی در حوزه‌های مختلف و این صنایع ایجاد کرد. همچنین این جشنواره باعث شده تا یک فضای پرشور و رقابتی بین پژوهشگران دانشگاه ایجاد شود. مراسم امروز، اختتامیه جشنواره بوده و معنایش آن است که ما یک سال را پشت سر گذاشته و فضای رقابتی را در واحدها و استان‌ها داشتیم و در نهایت از میان شرکت‌کنندگان 78 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.»

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها