کد خبر: 91015

گزارش «فرهیختگان» از شرایط نقل و انتقالاتی قرمزها در نیم‌فصل؛

جیب خالی و پنجره بسته

پرسپولیس در تابستان نتوانست آن تیمی را ببندد که یحیی گل‌محمدی به دنبالش بود. سرمربی سرخپوشان از ابتدای فصل نقل و انتقالات تابستانی دست روی نفراتی چون محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و شهریار مغانلو گذاشت و اعتقاد داشت که تیمش با جذب این بازیکنان و حفظ نفراتی که قراردادشان به اتمام رسیده برای رقابت در سه جام تکمیل خواهد شد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: پرسپولیس در تابستان نتوانست آن تیمی را ببندد که یحیی گل‌محمدی به دنبالش بود. سرمربی سرخپوشان از ابتدای فصل نقل و انتقالات تابستانی دست روی نفراتی چون محمدحسین کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و شهریار مغانلو گذاشت و اعتقاد داشت که تیمش با جذب این بازیکنان و حفظ نفراتی که قراردادشان به اتمام رسیده برای رقابت در سه جام تکمیل خواهد شد که البته از این جمع فقط کنعانی‌زادگان جذب شد. در همین راستا یحیی مجبور شد به جای عزت‌اللهی، مسعود ریگی را به خدمت بگیرد و در خط حمله نیز به دنبال یک مهاجم خارجی باکیفیت بود که رضا درویش نتوانست خواسته او را در این زمینه برآورده سازد و درنهایت نبیل باهویی را با نظر خودش جذب کرد تا یکی از عجیب‌ترین خرید‌های پرسپولیس لقب بگیرد. به هر شکل هر هفته که از لیگ و بازی‌های آسیایی گذشت یحیی بیشتر از قبل کمبود یک مهاجم گلزن را در تیمش احساس کرد. مخصوصا وقتی دید که رقبایش دو مهاجم خوب خود را روی نیمکت قرار می‌دهند و دست مربی‌شان از هر لحاظ باز است. در این میان یحیی که یاسین سلمانی و وحید امیری را به‌عنوان بازیکنانی که می‌توانست از آنها در خط حمله بهره بگیرد خیلی زود به‌خاطر مصدومیت از دست داد تا کمبودهایش در خط حمله بیشتر از هر زمان دیگری به چشم بیاید.

بحران پرسپولیس از کجا شروع شد
پرسپولیس در فصل جاری شروع نسبتا خوبی داشت اما همه‌چیز از تساوی خانگی این تیم با ذوب‌آهن شروع شد. محمد ربیعی در این بازی ضعف‌های پرسپولیس را خیلی خوب به حریفان این تیم نشان داد و تیم یحیی در این مصاف خوش‌شانس بود که یک امتیاز گرفت. در ادامه، بازی‌های لیگ قهرمانان استارت خود و پرسپولیس در اولین گام مقابل النصر عربستان نشان داد که در این مسابقات حرفی برای گفتن ندارد. از اینجا به بعد بود که بهانه‌های یحیی شروع شد. او در کنار اینکه بعد از هر ناکامی از کمبودهای تیمش در خط حمله صحبت می‌کرد مدام این جمله را به زبان می‌آورد که در فصل نقل و انتقالات کلاه بزرگی سرشان رفته است. یحیی در کنار این بهانه‌جویی‌ها به یکباره به باشگاه پرسپولیس نوتیس داد تا قراردادش را فسخ کند. او تا آستانه فسخ قرارداد هم پیش رفت اما بعد از جلسه مدیربرنامه‌هایش با باشگاه متوجه شد که اگر قرار به فسخ باشد باید قید 24 میلیارد قراردادش را بزند از این‌رو تصمیم به ادامه کار با پرسپولیس گرفت. اما این اقدام او اصلا به مذاق هواداران خوش نیامد و شاید یکی از دلایل اینکه آنها بعد از حذف از لیگ قهرمانان آسیا به سمتش بطری آب پرتاب کردند به‌خاطر این بود که از او بابت اقدامی که کرده بود ناراحت بودند.

یحیی مرد روزهای بحرانی نیست
یحیی در تمام سال‌هایی که مربیگری کرده تحمل شرایط سخت را در تیمش نداشته و همیشه دوست داشته همه امکانات برایش فراهم باشد. او از همان دوره اول سرمربیگری‌اش در پرسپولیس این موضوع را به خوبی نشان داد. در آن مقطع یحیی در نیم‌فصل صبای قم را به بهانه قلب درد ترک کرد و بعد از یکی دو هفته جانشین مانوئل ژوزه در پرسپولیس شد. او با این تیم در لیگ به جایی نرسید اما در جام حذفی به فینال رسید و وقتی در ضربات پنالتی نتیجه را به سپاهان واگذار کرد مدعی شد بدترین پرسپولیس تاریخ را دست او دادند. یحیی در دوران حضورش در تراکتور با وجود اینکه می‌دانست پنجره نقل و انتقالات باشگاه بسته است، هدایت این تیم را برعهده گرفت و کمتر هفته‌ای بود که او از کمبودهای تیمش صحبت نکند و درنهایت هم با این تیم رتبه دو رقمی کسب کرد. درحقیقت او در مواقعی که تیمش در پستی کمبود دارد یا با بحرانی مواجه است به جای اینکه از داشته‌هایش صحبت کند مدام از کمبودها حرف می‌زند و چنین مساله‌ای باعث می‌شود که تیمش هم خودباوری و اعتمادبه‌نفس لازم را نداشته باشد. شاید به‌خاطر همین است که می‌بینیم در این فصل خیلی از بازیکنان باکیفیت پرسپولیس هم دچار افت شده و به نوعی اعتمادبه‌نفس سال پیش خود را ندارند. هواداران پرسپولیس هنوز فراموش نکرده‌اند که وقتی برانکو خبر محرومیت تیمش از دو پنجره نقل و انتقالات را دید و شنید چند ستاره تیمش هم قصد جدایی دارند، گفت با همین تیم تا فینال آسیا پیش می‌رویم و هر بازیکنی هم نمی‌خواهد بماند می‌تواند جدا شود. او آنقدر این جمله را تکرار کرد که بازیکنان تیمش هم باورشان شد که می‌توانند راهی فینال آسیا شوند و درنهایت این اتفاق هم رخ داد.

در نیم‌فصل قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد
یحیی در شرایط فعلی به دنبال این است تا تیمش در بازی‌های باقی‌مانده تا نیم‌فصل امتیازی از دست نداده و بعد از آن با جذب دو سه بازیکن بتواند نیم‌فصل دوم بهتری را برای پرسپولیس رقم بزند. هرچند با فوتبالی که پرسپولیس در بازی روز گذشته مقابل استقلال خوزستان ارائه داد بعید است این تیم بتواند فاصله ایجاد شده با رقبایش را تا نیم‌فصل کمتر کند. در کنار این مساله نیز قرار نیست در نقل و انتقالات نیم‌فصل معجزه‌ای رخ دهد. از این جهت که باشگاه پرسپولیس اصلا شرایط مالی خوبی برای حضور موفق در نقل و انتقالات زمستانی ندارد و در پرداخت حق و حقوق کارمندان باشگاه و اعضای تیمش نیز مانده است. ضمن اینکه این باشگاه باید مالیات 5 سال قرارداد رادوشویچ را هم پرداخت کند تا پنجره نقل و انتقالاتش باز شود.

تقویت در 3 پست
سرمربی پرسپولیس جذب یک مهاجم نوک گلزن را در برنامه‌های خود در نیم‌فصل قرار داده است. در این میان اولویت او مهاجم خارجی خوب در سطح یورگن لوکادیا است. حتی خود این بازیکن هم می‌تواند یکی از گزینه‌های یحیی باشد. در داخل هم یحیی همچنان چشم به شهریار مغانلو و حتی عیسی آل‌کثیر دارد. این مربی در درون دروازه و دفاع چپ هم به دنبال این است تا تیمش را تقویت کند؛ چراکه نه بیرانوند جانشین مطمئنی دارد و نه نعمتی توانسته مدافع چپ کاملی برای سرخپوشان باشد. در این میان شاید یحیی مجبور شود برخی از بازیکنانش را از لیست کنار گذاشته یا به باشگاه دیگری قرض دهد. ناگفته نماند که یحیی قصد دارد بعد از بازی تیمش با مس رفسنجان لیست مازاد و خرید خود را به حسین بادامکی داده تا باشگاه در مورد آنها اقدام کند.

مرتبط ها