کد خبر: 90611

در دادگاه شماره یک کیفری تهران چه گذشت؟

میخ آخر بر تابوت منافقین

روز گذشته اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق و  ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی در دادگاه کیفری تهران برگزار شد.  

فرهیختگان آنلاین: روز گذشته اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق و  ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی در دادگاه کیفری تهران برگزار شد.  
روزگذشته بخشی از کیفرخواست 700 صحفه ای این پرونده توسط نماینده دادستان قرائت شد و اسنادی از جنایات این گروهک تروریستی از جمله سه ویدئو در دادگاه نمایش داده شد.  
بر اساس شنیده ها پیش بینی می‌شود که برگزاری این دادگاه بیش از 60 جلسه به طول انجامد و پس از صدور حکم برای منافقین ، در صورتی که محکوم شوند حکم استرداد آن ها از طریق پلیس اینترپل از سوی دولت و دستگاه قضائی کشور پیگیری خواهد شد.  
به گفته حمیدرضا محمدی که به عنوان وکیل تسخیری از سوی دادگاه برای سازمان منافقین و 21 نفر از اعضای این سازمان انتخاب شده است، تعداد شکات این پرونده حدود 70 نفر است که ممکن است در روند بررسی پرونده نیز افزایش  پیدا کند.  
بسیاری از شکات این پرونده که از خانواده‌های شهدای ترور هستند، بیان می‌کنند که برگزاری این دادگاه یک امر ضروری اما دیر هنگام است، اینکه پس از گذشت بیش از 40 سال برای نخستین بار با همکاری دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه جهت پیگیری و تشکیل دادگاه محاکمه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین این سوال در اذهان عمومی شکل می گیرد که چرا اکنون این دادگاه در حال برگزاری است؟  
گروهک‌های تروریستی یک به یک پای میز محاکمه می‌آیند
نیمه اول مردادماه سال جاری، حجت السلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی با تاکید براینکه پرونده‌های گروهک‌های تروریستی باید به سرانجام برسد، گفت: رسیدگی به پرونده‌های عقب‌مانده‌ گروهک‌هایی که در اوایل انقلاب علیه مردم و کشور مرتکب جنایات شدند یکی از دستورکارهای این دوره قوه قضائیه است و گروهک‌های تروریستی یک به یک پای میز محاکمه می‌آیند. 
صحبت‌های صریح رئیس قوه قضائیه بیانگر این موضوع است که در این باره پرونده‌های در قوه قضائیه تشکیل شده است که باید ساماندهی شوند و به سرانجام برسند.

 در همین باره روز گذشته پسر شهید صیاد شیرازی نیز به پرونده های مفتوح علیه جنایات و اقدامات تروریستی منافقین نیز اشاره کرد و گفت: «قاتلین و عوامل اصلی ترور باید طبق قوانین حقوقی ایران محاکمه شوند و به پرونده جنایت آنها رسیدگی شود و قاضی برای آنها حکم صادر کند.» 
پیش از این نیز رسیدگی به پرونده‌های قدیمی و کثیرالشاکی نیز در دستور کار قوه قضائیه بوده و دراین رابطه نیز دستورات زیادی نیز از سوی مسؤولان قضائی صادر شده است.  از طرفی خانواده‌های شهدای ترور و جانبازان اقدامات تروریستی منافقین نیز قشر مطالبه‌گر برای برگزاری این دادگاه بودند و هستند که در حاشیه جلسه دادگاه روز گذشته نیز در ابتدای سخنان خود از برگزاری دیرهنگام این دادگاه گله‌مند بودند اما حتی با وجود این تأخیر چند دهه‌ای در برگزاری این دادگاه، از برگزار کنندگان آن تشکر و قدردانی می کردند.  
از طرفی به نظر می رسد صدور کیفرخواست چند صد صفحه‌ای برای جمع آوری ادله برای ترور 17 هزار نفر و جنایت‌های بسیاری که گروهگ تروریستی منافقین صورت گرفته، زمان‌بر بوده و اقدامی نیست که طی یک هفته و یک ماه و حتی طی یک سال قابلیت اجرا داشته باشد.

آنچه مشخص است برگزاری این دادگاه و صدور حکم برای این جنایتکاران، آخرین میخ های تابوت منافقین است.  

مرتبط ها