کد خبر: 90588

قوه قضائیه به ماجرای شرکت«ک.ک» ورود کرده است؛

گزارش یک تخلف در بازار موبایل

ماجرا از رشته توییت یک کاربر در توییتر آغاز شد. فردی در اکانت توییتری خود نوشته بود که از طریق شرکتی به نام«ک.ک» با دریافت 26 میلیون تومان آیفون13 را پیش‌فروش کرده و حالا با وجود گذشت سه ماه اما هنوز خبری از دستگاه موبایل پیش‌فروش شده نیست.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز: «خانم خودت می‌خوای پول گوشی رو بدی؟ کار می‌کنی دیگه؟ پولت حلاله، آره؟» در پاسخ به تمام این سوالات سرم را تکان می‌دهم و می‌پرسم: «گفتی شعبه ک.ک کجای پاساژ است؟»
ماجرا از رشته توییت یک کاربر در توییتر آغاز شد. فردی در اکانت توییتری خود نوشته بود که از طریق شرکتی به نام«ک.ک» با دریافت 26 میلیون تومان آیفون13 را پیش‌فروش کرده و حالا با وجود گذشت سه ماه اما هنوز خبری از دستگاه موبایل پیش‌فروش شده نیست. هر بار هم که افراد پیگیری می‌کردند، مسئولان شرکت باز هم از خریدار وقت می‌خریدند و در نهایت به او وعده یک روز دیگر را می‌‌دادند یا شماره تماس خریدار در بلک‌لیست شرکت قرار می‌گرفت. این شرکت از طریق تبلیغات گسترده در صفحه اینستاگرام، اعتماد مردم را جلب کرده بود. در صفحه اینستاگرام شرکت چهره‌های مختلفی از بازیگر و ورزشکار گرفته تا خواننده؛ برای شرکت تبلیغ کرده بودند. بلاگرهای ایرانی خارج‌نشین هم از طریق استوری‌هایشان برای این شرکت تبلیغ گرفته بودند. در خبرهای غیررسمی خبر پلمب شعبه چارسو این شرکت پس از بلک‌فرایدی منتشر شده بود. در چارسو و میان مغازه‌داران این شایعه پخش شده بود که شعبه چارسوی این شرکت به دلیل عدم رعایت حجاب اسلامی پلمب شده اما به قول فروشندگان؛ اگر دلیل عدم رعایت شئونات بود که باید کل پاساژ پلمب می‌شد، نه فقط یک مغازه. برای صحت سنجی و پیگیری ماجرا در ابتدا به سراغ شعبه چارسو می‌روم. چندباری طبقه همکف و اول پاساژ را بالا و پایین می‌کنم اما خبری از نام و نشان این شرکت نبود. تا اینکه مجبور می‌شوم از سایر مغازه‌داران آدرس شرکت را بپرسم. یکی‌شان میان آدرس پرسیدنم بود که وسط حرفم می‌پرد و می‌گوید: «خانم خودت می‌خوای پول گوشی رو بدی؟ کار می‌کنی دیگه؟ پولت حلاله، آره؟ آبجی ببین آیفون رده‌بندی داره حتی آیفون بازشده‌ای که از امارات قراره بیاد هم این قیمت نیست. حالا اگه کسی بهت بگه 80 میلیون بده تا سه ماه بعد پراید صفر کیلومتر واست بیارم، تو اعتماد داری که پولت رو بهش بسپری؟» در پاسخ به تمام این سوال‌ها و حرف‌هایش فقط سرم را تکان می‌دهم و می‌پرسم: «گفتی شعبه ک.ک کجای پاساژ است؟»
چند نفری را روبه‌روی شعبه چارسوی شرکت می‌بینم که با دست به سمت مغازه اشاره می‌کنند و می‌گویند که نام شرکت را از بالای مغازه برداشته‌اند. پشت سرم را که نگاه می‌کنم، مغازه کوچکی را می‌بینم که هیچ نام و نشانی بالای در آن نیست. وارد می‌شوم و می‌گویم که قصد ثبت‌نام و پیش‌فروش گوشی دارم. خانمی که پشت سیستم است پاسخ می‌دهد که باید به سراغ شعبه اصلی در صادقیه بروی. همین کار را هم می‌کنم و به آدرسی که در صفحات مجازی‌شان به عنوان شعبه اصلی شرکت نوشته شده بود، مراجعه می‌کنم. عنوان شرکت روی یک ساختمان چندطبقه درج شده است. چند نفری هم روبه‌روی ساختمان ایستاده و مشغول گفت‌وگو هستند. فردی رد می‌شود و می‌پرسد: «نذری می‌دهند؟» همه با هم بلند جواب می‌دهند که شرکت است و گوشی موبایل می‌فروشد. توی پارکینگ صندلی چیده‌اند و تقریبا ازدحام جمعیت شکل گرفته است. در ابتدای راه‌پله هم مامور قضایی و دو نفری از کارمندان شرکت ایستاده‌اند. هر چنددقیقه یک‌بار هم فامیلی یکی از حاضران را صدا می‌زنند و از او می‌خواهند که با فیش پرداختی‌اش بالا برود. از یکی از حاضران که موضوع را جویا می‌شوم می‌گوید که مردم به پلیس مراجعه کرده‌اند و حالا ضابطان قضایی دیگر اجازه ثبت‌نام جدید به شرکت نمی‌دهند. دو روزی هم می‌شود که برای تحویل گوشی‌ها به مردم، مامور قضایی حضور پیدا می‌کند. یکی از کارمندان چندباری فامیلی یکی از خریداران را صدا می‌زند. مردم اعتراض می‌کنند و در پاسخ به آن‌ها اعلام می‌کند که امروز فقط ثبت‌نامی‌های شهریورماه را تحویل خریداران می‌دهند. دوباره صدای اعتراض مردم بالا می‌رود. چند نفری پشت سرم درحال گفت‌وگو هستند و می‌‌گویند تا مامور قضایی و پلیس حضور پیدا نکرد، به مردم گوشی تحویل ندادند. کارمندان سعی می‌کنند که جمعیت را متفرق کنند. روبه‌روی در ورودی پارکینگ باز هم گروهی دیگر درحال گفت‌وگو هستند. یکی از خانم‌های آن جمع می‌گوید از آنجایی که سلامت باتری گوشی‌‌هایشان کم شده بود، خانوادگی گوشی‌هایشان را می‌فروشند و 170 میلیون تومان از این شرکت، گوشی پیش‌خرید می‌کنند. یکی دیگر از خانم‌ها هم می‌گوید سعی داشته تا با پولی که در دست دارد سرمایه‌گذاری کند تا پولش هدر نرود. اما باز هم با مشقت گوشی را تحویل می‌گیرد. آن‌گونه که شرح می‌داد، ظاهرا پیش از سروصداهایی که در فضای مجازی شکل گرفته؛ برای تحویل گوشی‌اش به دفتر مرکزی مراجعه می‌کند و با تهدید آمدن پلیس توانسته بود گوشی را تحویل بگیرد. شب گذشته هم از طریق استوری تبلیغ دنیا جهانبخت متوجه می‌شود که جدیدا آیفون13 را 20 میلیون پیش‌فروش می‌کنند و امروز آمده بود که برای بار دوم یک آیفون13 دیگر پیش‌خرید کند اما متوجه می‌‌شود که شرکت تا زمان تحویل تمام گوشی‌های پیش‌فروشش‌شده، اجازه پیش‌فروش هیچ گوشی دیگری را ندارد. چند دقیقه‌ای را دم در ورودی می‌ایستم و به دست‌های افرادی که از ساختمان خارج می‌شوند، دقت می‌‌کنم. چند نفری از میان جمعیت با گوشی از ساختمان خارج می‌شوند و آن‌گونه که می‌گویند ظاهرا شهریورماه گوشی‌ها را پیش‌خرید کرده‌اند. با وجود مشاهدات میدانی اما «فرهیختگان» همچنان از تمام ابعاد ماجرای شرکت «ک.ک» باخبر نیست و آنچه امیدوارکننده بود، ورود سریع دستگاه قضا به مساله نامعلوم این ماجرا بود.

مرتبط ها