کد خبر: 90447

بیانیه پایانی نخستین همایش ملی فناوری و تبلیغات؛

تبلیغات، تحول و رونق کسب و کارها بر بستر فناوری

به گزارش روابط عمومی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات، متن بیانیه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی به شرح زیر است.

خدا را شاکریم که توفیق عطا فرمود که بتوانیم نخستین «همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی» را هم‌زمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی روز سه‌شنبه 14 آذرماه 1402 با حضور مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران وزارت صمت، جمعی از اندیشمندان، صاحب‌نظران، استادان، مدیران، فعالان و کارشناسان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، تبلیغات و رسانه و هم‌چنین صاحبان پلتفرم‌‌ها، پیام‌‌رسان‌های داخلی، کانون‌های تبلیغاتی و فریلنسرها با شعار «تبلیغات، تحول و رونق کسب و کارها»، با همکاری دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کنیم.

سخنرانی افراد برجسته و شاخصی چون جناب آقای دکتر فرشاد مهدی‌پور، معاونت محترم امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر علیرضا شاه میرزایی معاون محترم تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای دکتر عباس محمدیان، مدیرکل محترم دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌افزایی نخبگان و صاحب‌نظران، اقدامات مهمی از قبیل امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف توسعه، تعامل کسب‌وکارها و فعالان عرصه تبلیغات و رسانه در راستای فرهنگ‌سازی و ویژندسازی (برندینگ) و حمایت از نشان‌های تجاری داخلی و مشارکت و تعامل اثربخش در جهت پیشبرد اهداف کلان کشور و توسعه صنعت تبلیغات و هم‌چنین برگزاری ۳ نشست تخصصی با محوریت چالش‌های موجود در توسعه فعالیت‌های مشارکتی صنعت تبلیغات با کسب‌وکارها، تجربه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و چالش‌های توسعه فناوری هوش مصنوعی و صنعت تبلیغات برای حل چالش‌های مطرح و دریافت برخی پیشنهادها و راهکارهای صنعت تبلیغات از جمله دستاوردهای این همایش ملی بود.

با توجه به برنامه‌ها، نشست‌ها و سخنرانی‌های این همایش، بیانیه حاضر در 13 بند به شرح زیر اعلام می‌شود و اجرای کامل مفاد آن را که زمینه‌ساز توسعه و رونق کسب و کارها است با استعانت از الطاف الهی پی خواهیم گرفت:

تبلیغات، ریشه در زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و تمامی جنبه‌های زندگی اعم از اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و زیستی را در بر می‌گیرد. از این رو، ضرورت دارد اهتمام و توجه ویژه‌ای به بازآرایی هویت تبلیغات و تقویت مولفه‌های مختلف صنعت تبلیغات صورت گیرد.

پیشرفت فناوری ناشی از رشد تبلیغات فناوری‌محور و دانش.بنیان در جهان، نقش چشمگیری در انتقال پیام برندها و محصولات به مشتریان به صورت هدفمند ایفا کرده است. بر این اساس، ضرورت دارد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد دسترسی‌های لازم به آن‌ها، امکانات لازم را برای بهره‌مندی فعالان تبلیغات فراهم کنند.

ضمن پایبندی به اصول تبلیغاتی به‌روزرسانی‌شده، تبلیغات نوین صادقانه در ایران نیازمند حضور فعالانه، موثر و متناسب با نیازهای روز جامعه است؛ لذا ضرورت دارد با بازبینی و اصلاح دقیق قوانین و آیین‌نامه‌های تدوین شده، زمینه‌های رشد و توسعه این صنعت فراهم شود.

در حال حاضر برند به مثابه دارایی نامحسوس در جهان پذیرفته شده است. ضرورت دارد زمینه‌های قانونی اعتبارسنجی و اعتبار‌بخشی به برندها فراهم شود.

سرمایه انسانی رکن اساسی در همه برنامه‌های تحول است. ضرورت دارد اقدامات زیر انجام شود:

الف) توجه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای به آموزش نیروی انسانی به خصوص در حوزه‌های دانشی، ادراکی و مهارتی جدید فراهم و پیگیری شود.

ب) یکپارچگی در رتبه‌بندی فعالان عرصه تبلیغات، نقش مهمی در ارتقای کیفی صنعت تبلیغات و هم‌چنین ایجاد عدالت در کسب سهم بازار خواهد داشت. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظام جامع رتبه‌بندی فعالان حقیقی و حقوقی صنعت تبلیغات را تدوین، اجرایی و جایگزین نظام‌های جزیره‌ای و بخشی موجود در سازمان‌های مرتبط مانند صدا و سیما، شهرداری‌ها و ... نماید.

ج) به منظور تمرکز فعالیت‌های مرتبط با صنعت تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌های تاسیس خانه تبلیغات توسط بخش خصوصی با نظارت این وزارتخانه را فراهم آورد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمهیدات لازم برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات را فراهم آورد.

اشخاص حقیقی بخش عمده‌ای از سرمایه انسانی فعال در عرصه تبلیغات به خصوص در فضای دیجیتال هستند. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمهیدات لازم برای ساماندهی فعالیت این اشخاص و حمایت از حقوق آن‌ها را فراهم آورد.

۸. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در راستای توسعه بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در صنعت تبلیغات اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات و نوآوری تبلیغات نماید.

۹. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه‌های همکاری و تعامل بیشتر کسب‌وکارها و فعالان صنعت تبلیغات را فراهم کند.

10-در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در کشور برای صدور خدمات تبلیغاتی به خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه وجود دارد. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه ویژه‌ای را برای صادرات خدمات تبلیغاتی با محوریت مرکز تحقیقات و نوآوری تبلیغات تدارک ببیند.

11-در حال حاضر تصمیم‌گیری‌های نظارتی در سطوح مختلف در صنعت تبلیغات در سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد که غیرکارشناسی و مخرب است. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بهره‌گیری از نظرات دقیق و مدبرانه فعالان عرصه تبلیغات، سازوکار یکپارچه‌سازی نظارت بر تبلیغات را در دستور کار قرار داده و با جدیت دنبال نماید.

12-فرهنگ‌سازی برای اشاعه تبلیغات هنجارمند در صنعت تبلیغات، از ضرورت‌ها و نیازهای جامعه امروز است. ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این موضوع، راهبرد ویژه‌ای را برای فرهنگ‌سازی این امر، طراحی و اجرا نماید.

13-ضرورت دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری و هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت، تشکیل کمیسیون‌ ملی برند و تبلیغات را پیگیری نماید.

دبیرخانه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب صنعتی چهارم

14 آذرماه 1402

مرتبط ها