کد خبر: 90390

همه محدودیت‌های نکونام برای دربی؛

اقدام نکونام علیه دو آمار مهم!

از دیدار پنجشنبه پیش روی استقلال به‌عنوان یکی از حساس‌ترین بازی عمر سرمربیگری جواد نکونام می‌توان نام برد؛ دیداری حساس‌تر از فینال جام حذفی و حتی سوپرجام که هر دو دیدار با برتری تیم‌های نکونام به پایان رسید.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: از دیدار پنجشنبه پیش روی استقلال به‌عنوان یکی از حساس‌ترین بازی عمر سرمربیگری جواد نکونام می‌توان نام برد؛ دیداری حساس‌تر از فینال جام حذفی و حتی سوپرجام که هر دو دیدار با برتری تیم‌های نکونام به پایان رسید. این درحالی است که اگر نکونام بازی دربرابر الهلال را هم در آسیا تجربه می‌کرد، دیدار دربی به‌عنوان چهارمین دیدار از سری حساس‌ترین بازی‌های عمر سرمربیگری نکونام به‌شمار رفته اما حالا نکونام در دو دیداری که منجر به قهرمانی تیمش شد، از هر دو سربلند بیرون آمده تا این موضوع احتمالا نشانه‌ای باشد بر اینکه نکونام شاید مرد بازی‌های بزرگ است.
اتفاقی که سال گذشته استقلال را از قهرمانی دور کرد درست به همین نقطه‌نظر مربوط می‌شود که ساپینتو هرگز در دیدارهای بزرگ، کارنامه مطلوبی را از خود به جای نگذاشته و اگر او با تیمش در دیدار با رقبای صدرنشین مثل سپاهان و پرسپولیس، فقط بازی‌هایش را نمی‌باخت جام قهرمانی به جای ویترین سرخ‌ها دوباره به استقلالی‌ها می‌رسید. با همه این تفاصیل فوتبالی‌ها به‌خوبی می‌دانند که دیدار دربی با هر رقابت دیگری تفاوت دارد و هرچقدر هم جام و افتخار فردی و تیمی در کارنامه داشته باشید اما این بازی برای هوادار رنگ‌وبوی دیگری دارد و می‌تواند برتری در آن هر ناکامی دیگری را با خود بشوید و ببرد و از سوی دیگر ناکامی در این مسابقه حتی می‌تواند موفقیت‌های احتمالی در پایان فصل را هم زیرسوال ببرد. بنابراین پربیراه نیست اگر از این دیدار به‌عنوان حساس‌ترین و مهم‌ترین دیدار عمر کوتاه سرمربیگری نکونام نام برده و اگر او را به‌واسطه استدلال‌های مطرح شده، مرد بازی‌های بزرگ بدانیم، بنابراین استقلالی‌ها هم می‌توانند با امیدواری خاصی به این مسابقه برسند.

اقدام نکونام علیه دو آمار مهم!
همه اینها درحالی هستند که استقلال 6 سال است که در لیگ برتر موفق به شکست پرسپولیس نشده و آخرین برد آنها به دهم اسفند سال 1396 بازمی‌گردد که با تک گل وریا غفوری پیروز شدند. هدایت استقلال را در آن زمان وینفرد شفر آلمانی برعهده داشت. البته استقلالی‌‌ها در سال‌های 1399 و 1400 در جام حذفی، پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دادند که اولا این بردها در جریان بازی محسوب نشده و در وهله بعدی اینکه این دو دیدار در زمان هدایت فرهاد مجیدی به رقابت‌های جام حذفی مربوط می‌شود و همین موضوع استرس این تیم و هوادارانش برای پیروزی در این نبرد دشوار از سری رقابت‌های لیگ برتر را افزایش می‌دهد. البته این تنها آماری نیست که به سود استقلالی‌ها نبوده و آبی‌ها برای اولین‌بار با یک آمار منفی دیگر به‌مصاف رقیب سنتی خود می‌روند. بر این اساس که پرسپولیس علاوه‌بر قهرمانی در جام حذفی در فصل گذشته، با این برد برای اولین‌بار در تاریخ رویارویی‌های دو تیم، تعداد پیروزی‌هایش در دربی بیشتر از استقلال شد تا قرمزهای پایتخت با 28 برد از آبی‌ها با 27 پیروزی پیشی‌بگیرند، بنابراین این بهترین فرصت برای نکونام است تا با برتری احتمالی در این دیدار علیه این دو آمار مهم اقدام لازم را به‌عمل بیاورد.

از خالی بودن خط دفاعی تا مهاجمان گل نزن!
استقلال درحالی به دیدار دربی رسیده که روند نتیجه‌گیری این تیم در 4 دیدار اخیر به نسبت ابتدای فصل تا حدودی نگران‌کننده دنبال شده است. استقلالی‌ها که خیلی زود با جمع کردن امتیازات در بازی‌های ابتدای فصل خود به صدر جدول رسیده و خود را در قامت یک مدعی معرفی کردند در ادامه و با رسیدن به بازی‌های سخت و حساس درحالی از 4 دیدار خود تنها به 6 امتیاز بسنده کردند که 3 دیدار از این 4 مسابقه در خارج از خانه و مقابل تیم‌های قابل احترام لیگ برگزار شد. حالا شاگردان نکونام بعد از 2 تساوی پیاپی خارج از خانه به دربی رسیده‌اند و اگر بتوانند در این دیدار هم به حداقل امتیازات بازی اکتفا کنند همچنان از میانگین امتیاز قهرمانی برخوردار شده (یک امتیاز هم پیش خواهند افتاد) و این امر می‌تواند این تیم را به روزهای روشن آینده در فصل بیست‌وسوم امیدوار کند. همه اینها درحالی هستند که نکونام برای این بازی و انتخاب ترکیبی مطلوب کار دشواری دارد که ازجمله آنها می‌توان به خالی بودن فاز دفاعی این تیم اشاره کرد. بر همین اساس و بعد از مصدومیت مرادمند و دوری تقریبا طولانی‌مدت او از میادین، در بازی شنبه گذشته نیز یکی دیگر از مدافعان میانی این تیم هم مصدوم شده تا نگرانی‌ها برای کادر استقلال برای چیدمان ترکیب این تیم در بازی پنجشنبه هر لحظه افزایش پیدا کند. البته هنوز 48 ساعت تا برگزاری این دیدار باقی مانده، این درحالی است که حضور یا عدم حضور سلیمی و حتی مرادمند در دربی 102، مطمئنا می‌تواند روی سیستم و روش بازی استقلال نیز تاثیرگذار واقع شود. از سوی دیگر و در خط حمله نیز بازیکنان فاز هجومی این تیم تا این جای کار هنوز آن‌طور که باید و شاید خودی نشان نداده و گاهی روی خلاقیت فردی مهرداد محمدی، استقلال در بازی‌های قبلی توانسته است روی دروازه حریفان خطرساز ظاهر شود و به‌جز محمدی فعلا از سایر مهاجمان این تیم در فصل جاری آبی گرم نشده است تا این مورد هم به مشکلات سرمربی تیم برای انتخاب ترکیبی مناسب و زهردار در بازی عصر پنجشنبه اضافه شود.

درنهایت مشکل بعدی که می‌تواند به حساسیت‌های این دیدار اضافه کند به استرسی مربوط می‌شود که بعد از غائله سعید مهدی به سایر بازیکنان خط میانی این تیم اضافه و باعث شده تا حدود زیادی آنها برای ارائه بهترین نمایش خود در بازی‌های اخیر به‌ویژه در دربی دست به عصا‌تر حرکت کنند تا احیانا عملکرد آبی‌پوشان در خط میانی با سرنوشتی که سعید مهری به آن گرفتار شد؛ تکرار نشود.

مورد عجیب نکو در دربی؛ 3 حضور کامل و 3 تساوی بدون گل
جواد دربی باز بود؟

دیدار دربی پایتخت از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر درحالی پنجشنبه آینده به میزبانی پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که جواد نکونام سرمربی استقلال پیش از این حضور در 3 دربی را به‌عنوان بازیکن تجربه کرده است. نکونام که برای فصل دوازدهم به استقلال پیوسته و در نیم فصل سیزدهم از این تیم جدا شد، در این حدفاصل در 3 دربی برای تیمش به میدان رفت که هر 3 دیدار با تساوی صفر - صفر به پایان رسید. در تمامی این 3 دیدار جواد نکونام به صورت کامل استقلال را همراهی کرده و بدون دریافت کارت زرد یا قرمز این 3 مسابقه را به پایان رساند. نکته قابل‌توجه اینکه نکونام کمتر از یک هفته قبل از دربی 78 (بازی برگشت فصل سیزدهم) از استقلال بعد از یک و نیم فصل بازی در این تیم جدا شده و تیم تهرانی را به مقصد الکویت کویت ترک کرد.

مرتبط ها