کد خبر: 90382

فرزند حمید نوری در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» فشار رسانه‌ای به دادگاه سوئد را برای عقب نشینی از رویکرد غیرعادلانه کارآمد دانست؛

راه‌حل پرونده حمید نوری رسانه‌ است

در آستانه صدور حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در سوئد، کیفرخواست یوهان هنریک نیلز فلودروس تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی صادر شده و درخواست اشد مجازات برای او شده است.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: در آستانه صدور حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در سوئد، کیفرخواست یوهان هنریک نیلز فلودروس تبعه سوئدی به اتهام جاسوسی صادر شده و درخواست اشد مجازات برای او شده است. در گفت‌وگویی که با مجید نوری فرزند شهروند ایرانی محبوس در سلول انفرادی زندان‌های سوئد داشته‌ایم از او درمورد روند دادگاه و احتمالی آزادی پدرش پرسیده‌ایم. مجید نوری معتقد است دولت سوئد زبان منطقی نداشته و اجازه ملاقات محدود نیز ناشی از فشار رسانه‌ای به دولت این کشور بوده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

توضیحی در مورد وضعیت پرونده پدرتان بدهید. اساسا ایشان با چه عنوانی دستگیر شده‌اند؟
چند اتفاق در توییتر افتاده؛ نمی‌دانم دلیلش چیست. یک حجم زیادی اشتباه دارد صورت می‌گیرد. من مفصل قصه پدر را توضیح داد‌ه‌ام که دیپلمات نبوده، یک شهروند ساده بوده است. اما نمی‌دانم چرا خبر با تیتر دیپلمات خیلی پخش شده است. پدر من یک شهروند ساده است که در دهه 60 زندانبان زندان و منشی دادیاری بوده است؛ بعدهم بیرون آمده و دیگر هم کار دولتی انجام نداده است. سفرش هم دوستانه بوده است. یکی از دوستانش از او دعوت کرده بود و اصلا سفر کاری نبوده است. برخی درحال منتشر کردن این خبر هستند که حکم حمید نوری صادر شده است. حکم هنوز صادر نشده و سه‌شنبه هفته بعد، اعلام رای خواهد بود.

چه اقداماتی برای فشار به دادگاه سوئد در دستور‌کار دارید؟
در‌صدد هستیم که یک تجمع دانشجویی مقابل سفارت سوئد، در واکنش به سیاست‌های غلط و اقداماتی که انجام دادند داشته باشیم. سوئد کشور متخاصم جمهوری اسلامی نیست، اتفاقا کشوری است که مواضع خوبی‌ داشته است اما الان با توجه به تحریک‌های صهیونیست‌ها دست به اقدامات تقابلی زده است، چون غول اقتصادی سوئد، دست صهیونیست‌هاست و خب الان سرویس‌های امنیتی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی در حال فعالیت هستند، اقدام علیه پدر ما یک نمونه‌اش است، حفاظت از حبیب اسیود تروریست و احمدرضا جلالی جاسوس هم یک نمونه دیگرش است. جاسوس آنها که تحت عنوان افسر اتحادیه اروپا آمده است، یک نمونه از آنهاست؛ باید اعتراض کنیم و اجازه ندهیم یک کشور با ادعای اینکه ما کشور خوبی هستیم، دست به این اقدامات بزند.

وضعیت پدرتان الان به چه صورت است؟
در مورد وضعیت پدر باید بگویم که الان تماس‌های ما قطع است و متاسفانه یکی از اقدامات منفی که سوئدی‌ها انجام می‌دهند، قطع تماس است. به محض اینکه تماس وصل می‌شود و ما دل‌مان خوش می‌شود، بلافاصله قطع می‌کنند. به طور کلی مدل شکنجه آنها اینچنین است. هیچ امکانی فراهم نمی‌کنند. کلا ناممکن است، قطع می‌کند، وصل می‌کند. ما امیدوار‌ می‌شویم، بعد امیدمان ناامید می‌شود. اینطور فرد بیشتر می‌شکند. واقعیت اینکه ما خانواده را راهی کردیم که بروید و اگر می‌توانید ملاقات بگیرید و تلفن را وصل نخواهند کرد. الان مادر و خواهر من در سوئد هستند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها