کد خبر: 90373

هاآرتص می‌گوید نتانیاهو آمار کشته‌شده‌ها را نصف مقدار واقعی اعلام می‌کند؛

تلفات اسرائیل دوبرابر شد

رژیم‌صهیونیستی از 7 اکتبر با سه بحران تعداد «کشته‌ها»، «زخمی‌ها» و «اسرا» روبه‌رو بوده است. این مشکلات نه حل شده‌اند و نه از شدت آنها کاسته شده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: رژیم‌صهیونیستی از 7 اکتبر با سه بحران تعداد «کشته‌ها»، «زخمی‌ها» و «اسرا» روبه‌رو بوده است. این مشکلات نه حل شده‌اند و نه از شدت آنها کاسته شده است. وجود این بحران‌ها در جنگ‌ها طبیعی هستند اما «میزان تلفات» در جنگ با «نیروهای شبه‌نظامی» در «منطقه‌ای محدود» و «تحت محاصره»، شاخصه‌هایی هستند که این موضوع را در جنگ «طوفان الاقصی» متفاوت کرده‌اند. به جهات داخلی برای صهیونیست‌ها، موضوع نسبت‌هایی که این تلفات با نمونه‌های مشابه برقرار می‌کنند، دارای اهمیت است. میزان تلفات به نسبت جمعیت، در قیاس با درگیری‌های دیگر نقاط جهان و همچنین سوابق جنگی پیشین رژیم، زوایای مهمی در تعیین جایگاه و عمق تلفات تل‌آویو به حساب می‌آیند. ارتش رژیم‌صهیونیستی، بعدازظهر روز یکشنبه (19 آذر)، در بیانیه‌ای اعلام کرد از زمان آغاز جنگ، ۴۲۵ نظامی‌اش جان باخته و ۱۵۹۳ نظامی هم زخمی شده‌اند.
آمار منتشره توسط ارتش اما با گزارش دو رسانه مشهور رژیم شکاف بزرگی داشت. روزنامه یدیعوت آحارونوت یک روز قبل از اعلام آمار ارتش، گزارش کرده بود تعداد نظامیان زخمی شده به 5 هزار نفر می‌رسد که 2 هزار نفر آنها به‌طور رسمی، معلول شناخته می‌شوند. این آمار، 3.2 برابر بیشتر از آمار ارتش است. این شکاف باعث شد روزنامه هاآرتص در همان روز یکشنبه به آمار ارتش واکنش نشان دهد. هاآرتص در گزارشی با عنوان «ارتش اسرائیل هزار و 593 زخمی را از 7 اکتبر گزارش می‌دهد، اما داده‌های بیمارستانی بسیار بیشتر است»، به این موضوع پرداخت. این روزنامه در ادامه تاکید کرده بود برخلاف درگیری‌ها و جنگ‌های گذشته، ارتش از گزارش‌ تعداد سربازان زخمی و وضعیت آنها خودداری کرد و تنها پس از اینکه هاآرتص به این موضوع اعتراض کرد، دست به انتشار آمار زد. در این گزارش آمده است طبق داده‌های وزارت بهداشت، در بازه زمانی 7 اکتبر تا 10 دسامبر، 10 هزار و 548 نفر سرباز و غیرنظامی که در جنگ زخمی شده‌اند، به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این روزنامه می‌نویسد با بررسی جزئیات آماری «یک شکاف قابل‌توجه و غیرقابل توضیح بین اطلاعات گزارش‌شده توسط ارتش و بیمارستان‌ها » شناسایی کرده است. به‌عنوان مثال، مرکز پزشکی بارزیلای در اشکلون به تنهایی هزار و 949 سرباز زخمی شده در جنگ را از 7 اکتبر درمان کرده است. این آمار به تنهایی از کل آمار زخمی‌ها که ارتش اعلام کرده، بیشتر است. گزارش اضافه کرده «حدود هزار سرباز دیگر در مرکز پزشکی سوروکا در بیر شوا» و «650 سرباز دیگر در مرکز پزشکی شبا در تل هاشومر» مداوا شده‌اند. هاآرتص در بررسی‌های خود، جزئیات بیشتری از مراجعه زخمی‌ها به بیمارستان‌های رژیم را آورده و نوشته است، براساس آمارهای به‌دست‌آمده، تعداد زخمی‌ها دوبرابر آمار اعلامی ارتش است.

مقایسه آماری
تعداد کل کشته‌های رژیم هزار و 200 نفر و مجموع زخمی‌ها 10 هزار و 548 نفر هستند. یک راه مهم برای درک عمق این تلفات، معادل‌سازی آنها با جمعیت کشورهای دیگر و همچنین جنگ‌های دیگر است. ایران 88 میلیون نفر و رژیم‌صهیونیستی 9 میلیون نفر جمعیت دارند. با توجه به اینکه جمعیت ایران 10 برابر رژیم است، اگر نسبت آمارها در جمعیت ایران منعکس شود، ایران 12 هزار کشته و 105 هزار و 480 زخمی می‌دهد؛ مجموع تلفاتی نزدیک به 120 هزار نفر. اوکراین با 43 میلیون نفر جمعیت، 5 برابر جمعیت بیشتری نسبت به رژیم دارد. انعکاس این تلفات در جمعیت اوکراین، به معنای 60 هزار کشته و 52 هزار و 740 زخمی می‌شود. این درحالی است که براساس آمارهای آمریکایی، اوکراین در جریان دو سال جنگ، 70 هزار کشته و بین 100 تا 120 هزار نفر زخمی داده است. به عبارتی دیگر، نسبت تلفات رژیم در دوماه جنگ در غزه، در بخش کشته‌ها تقریبا مشابه با کشته‌های اوکراین در دو سال جنگ با روسیه است. تلفات رژیم در قیاس با سوابق گذشته خودش نیز اسف‌بار است. صهیونیست‌ها در انتفاضه اول مردم فلسطین طی سال‌های 1987 تا 1993، در طول 7 سال در مجموع 160 کشته داده‌اند. در جریان انتفاضه دوم طی سال‌های 2000 تا 2005، در طول 6 سال تعداد کشته‌های رژیم به هزار و 74 نفر رسید. در جمع دو انتفاضه که شامل شورش سراسری مردم و گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی بود و 13 سال به طول انجامید، هزار و 234 صهیونیست کشته شدند که تقریبا با تعداد کشته‌های رژیم در دوماه جنگ با غزه برابر است. مقایسه نسبت تلفات رژیم با ایران به‌عنوان اصلی‌ترین دشمنش در منطقه، مقایسه نسبت تلفات صهیونیست‌ها با اوکراین در جنگ بزرگ‌شان با روسیه و همچنین قیاس با مجموع دو انتفاضه مردم فلسطین نشان‌دهنده بزرگی تلفات صهیونیست‌ها در جنگ کنونی است. این قیاس آماری البته با دو تهدید روبه‌روست. نخست آنکه جنگ پایان نیافته و تلفات افزایش خواهد یافت و دوم آنکه صهیونیست‌ها در اعلام تلفات‌شان مخفی‌کاری داشته‌اند. درنظر گرفتن این دونکته حکایت از عمیق‌تر بودن جایگاه تلفات جنگ فعلی دارد.

روند رو به رشد
شبکه تلویزیونی «کان» در رژیم، به نقل از منابعی گزارش کرده جنگ در غزه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت. یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم نیز هفته گذشته گفته بود جنگ با همین شدت تا دو ماه دیگر ادامه می‌یابد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته است بخش درمان روزانه 60 نظامی مجروح را پذیرش می‌کند. این تعداد زخمی به دلیل ادامه حضور سربازان رژیم در خیابان‌ها و مناطق مسکونی غزه روی دست رژیم تل‌انبار می‌شود. سربازان پیاده‌نظام و زرهی رژیم از فاصله نزدیک در معرض شلیک راکت‌های ضدزره، شلیک گلوله، انفجار تله‌های بمب‌گذاری شده و تک‌تیراندازان قرار دارند.
اگر بنابر تخمین‌های اعلام شده توسط رژیم طول مدت نبرد زمینی را 60 روز دیگر و تعداد زخمی‌های روزانه را نیز 60 نفر در نظر بگیریم، تا دوماه دیگر 3 هزار و 600 نظامی به آمار زخمی‌های کنونی اضافه می‌شوند. با افزوده شدن این تعداد بر 5 هزار زخمی کنونی، تعداد کل زخمی‌ها به نزدیک 10 هزار نفر می‌رسد. البته این موضوع مهم را نیز باید در نظر داشت که اگر مقاومت در شرایط سختی قرار بگیرد، احتمال استفاده از تسلیحات پیشرفته‌تر در جنگ و به تبع آن تلفات بیشتر نیز وجود دارد.

مرتبط ها