کد خبر: 90206

آمریکا با مخالفت یک‌تنه و وتوی پیش‌نویس قطعنامه «آتش‌بس در غزه» نشان داد تنها حامی و عامل اصلی تداوم جنایت‌ها در فلسطین است؛

افکار عمومی علیه وتو

شرایط برای رای‌گیری در شورای امنیت برای روز جمعه را آنتونیو گوترش دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد فراهم کرده بود. گوترش روز چهارشنبه در اقدامی کم‌سابقه با هشدار درباره خطرات جهانی جنگ دو ماهه غزه، از اعضای شورای امنیت درخواست کرد برای حل‌و‌فصل این جنگ تشکیل جلسه دهند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: تمام جهان یک حرف را تکرار می‌کنند؛ «آتش‌بس در غزه.» در آمریکا اما جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور حامی پروپاقرص ادامه جنگ است. آمریکا روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را درحالی وتو کرد که 13 عضو از 15 عضو این شورا به آن رای مثبت داده و انگلیس نیز به آن رای ممتنع داده بود. پیش‌نویس قطعنامه توسط امارات تهیه شده و مورد حمایت 97 کشور عضو سازمان ملل قرار داشت. این پیش‌نویس وضعیت انسانی در غزه را فاجعه‌بار توصیف کرده بود و خواستار حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کالاهای بشردوستانه به نوار غزه و همچنین آزادی تمامی صهیونیست‌هایی می‌شد که در اسارت حماس قرار دارند. رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، درخصوص دلایل تصمیم کشورش به وتو این قطعنامه مدعی شد: «این [قطعنامه] فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به دیدن یک صلح پایدار و دیدن راه‌حل دوکشوری ندارد.» آمریکا پیش از این نیز در روز 18 اکتبر (روز دوازدهم جنگ) قطعنامه‌ای که «حمله حماس به رژیم» را محکوم می‌کرد و در عین حال خواستار «توقف درگیری‌ها» می‌شد را وتو کرده بود. از روز دوازدهم جنگ تا روز جمعه که 64 روز از جنگ گذشته، «درخواست برای آتش‌بس» تنها عاملی بوده که آمریکا را به مخالفت با قطعنامه‌های جریان یافته در طول جنگ کشانده است. جو بایدن خود شخصا روز 18 آبان (9 نوامبر) در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه نظرش درباره احتمال آتش‌بس چیست؟ گفته بود «هیچ امکانی وجود ندارد.» این عبارت کوتاه نشان می‌داد رئیس‌جمهور آمریکا در این برهه به غیر از «خون» چیز دیگری نمی‌خواهد. در همان روز جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز تاکید کرده بود «ایالات متحده آمریکا همچنان در این لحظه، از آتش‌بس در غزه حمایت نمی‌کند.» فضای جنگ از ابتدا تا حال حاضر، آکنده از مخالفت‌های آمریکا با «توقف جنگ» بوده است.
آمریکا به موازات تلاش‌های سیاسی برای تداوم جنگ، در حوزه میدانی نیز با اعزام ژنرال‌های خود برای ارائه مشورت‌های نظامی به همتایان صهیونیست خود و تلاش برای ارسال تجهیزات و مهمات به دنبال تقویت قدرت و آزادی عمل رژیم است. بامداد شنبه، ساعاتی پس از وتو آمریکا در شورای امنیت، رویترز گزارش کرد بایدن در نامه‌ای به کنگره خواستار موافقت نهاد قانونگذاری این کشور با فروش 45 هزار گلوله برای تانک‌های مرکاوا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار است. این کمک‌ها قرار است بخشی از 11.5 میلیارد دلار کمکی باشد که دولت بایدن آن را در قالب یک بسته مشترک به همراه 62 میلیارد پول مورد نیاز برای کمک به اوکراین و بودجه ساخت دیوار مرزی در جنوب به کنگره ارائه کرده است. رویترز، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش کرده که دولت این کشور همزمان با ارائه این درخواست، در حال بررسی استفاده از مقامات اضطراری قانون کنترل صادرات تسلیحات است تا بدون نیاز به دریافت مجوز کنگره، بتواند 13 هزار گلوله از 45 هزار گلوله تانک مرکاوا را زودتر به دست رژیم برساند. این خبر درصورت صحت نشان‌دهنده اضطرار رژیم در تامین مهمات به دلیل «نیاز به استفاده گسترده» درپی بروز جنگ در غزه و همچنین مشکل ذاتی «کمبود فضا برای ذخیره‌سازی مهمات» است که از وسعت محدود فلسطین اشغالی ریشه می‌گیرد.
یک‌تنه ایستادن آمریکا در برابر جهان برای وتو قطعنامه فراگیر در شورای امنیت سازمان ملل، اعزام ژنرال‌های جدید به فلسطین اشغالی برای مشاوره دقیق‌تر به ارتش رژیم و تقبل گلوله‌های تانک مرکاوا نشان می‌دهد صهیونیست‌ها تنها باید «شلیک کنند» و وظیفه دیگری ندارند زیرا واشنگتن شرایط لازم برای جنایت را فراهم کرده است.

قطعنامه دبیرکل
شرایط برای رای‌گیری در شورای امنیت برای روز جمعه را آنتونیو گوترش دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد فراهم کرده بود. گوترش روز چهارشنبه در اقدامی کم‌سابقه با هشدار درباره خطرات جهانی جنگ دو ماهه غزه، از اعضای شورای امنیت درخواست کرد برای حل‌و‌فصل این جنگ تشکیل جلسه دهند. جیمز بیز، سردبیر دیپلماتیک الجزیره استناد گوترش به ماده 99 منشور سازمان ملل را بسیار نادر توصیف کرده است. سردبیر دیپلماتیک الجزیره گفته استفاده از این ماده از سال 1989 رخ نداده بود. ماده 99 منشور یک قدرت ویژه و تنها ابزار مستقل سیاسی به شمار می‌رود که به دبیرکل داده شده است. این قدرت ویژه به دبیرکل اجازه می‌دهد تا به ابتکار خود جلسه شورای امنیت را برای صدور هشدار درمورد تهدیدات جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی و موضوعاتی که هنوز در دستورکار شورا قرار نگرفته‌اند، تشکیل دهد. این ابزار همچنین به دبیرکل اجازه می‌دهد بدون آنکه از سوی یک کشور عضو شورا برای سخنرانی دعوت شود، حق سخنرانی را در اختیار داشته باشد. پیش از آنکه گوترش اواخر هفته گذشته از این اختیار خود استفاده کند، این ماده 4 بار استفاده شده بود؛ موضوعی که حکایت از جدی بودن شرایط علیه صهیونیست‌ها داشت. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از درخواست دبیرکل اروپایی‌تبار سازمان ملل از شورای امنیت، از اعضای این اتحادیه درخواست کرد با گوترش بر سر این درخواست همکاری کنند. آنچه این بلوک از کشورها را به اقدام علیه رژیم مجبور کرده، وسعت جنایات رژیم و امکان‌پذیر نبودن توجیه آن از سوی دولت‌های غربی در برابر افکار عمومی است. در نامه گوترش به اعضای شورای امنیت آمده بود علاوه‌بر آواره شدن 85 درصد ساکنان غزه، 60 درصد خانه‌های این منطقه تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها