کد خبر: 90037

سازمان ملل:

کمک‌های بشر دوستانه به غزه کم است

سازمان بشردوستانه سازمان ملل امروز جمعه اعلام کرد که طی روز پنجشنبه تنها ۶۹ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ضروری از گذرگاه رفح در مصر وارد نوار غزه شده است که نصف کمک‌هایی است که طی روزهای آتش بس وارد غزه می‌شد.

سازمان بشردوستانه سازمان ملل امروز جمعه اعلام کرد که طی روز پنج شنبه تنها 69 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ضروری از گذرگاه رفح در مصر وارد نوار غزه شده است که نصف کمکهای بشردوستانه است که طی روزهای آتش بس وارد غزه می‌شد. سازمان ملل همچنین اعلام کرده که طی همین روز فقط 61 هزار لیتر سوخت وارد نوار غزه شده که بسیار کمتر از 110 هزار لیتری است که طی دوران وقفه جنگ به غزه ارسال می‌شد. مساله کمبود ارسال کمک‌های بشردوستانه پس از آن مطرح شد که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه ارسال کرد. وی این نامه را بر اساس ماده 99 منشور سازمان ملل که در خصوص تهدیدات صلح جهانی است، منتشر کرده است.

گوترش از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار ایجاد آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد. بنا به آمارهای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک(آنروا)، قبل از آغاز جنگ به طور میانگین روزانه 500 کامیون کمک وارد غزه می‌شد. 

آنروا می‌گوید که به دلیل قطع راه‌های ارتباطی از جمله خطوط تلفن و اینترنت، کارکنان سازمان ملل قادر به ارائه گزارش به گذرگاه رفح در زمینه نیازهای مردم غزه نیستند و این موضوع دریافت کمک‌های بشردوستانه را با چالش اساسی مواجه کرده است. رژیم صهیونیستی وعده داده است که طی روزهای آینده دروازه «کرم شالوم» که در آنجا کامیون‌های اعزامی به غزه مورد تفتیش و بازرسی قرار می‌گیرند را باز کند. این درحالیست که تل آویو حتی در روزهای آتش بس نیز به همه تعهدات خود در زمینه ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه عمل نکرده بود.

براساس آمارهای سازمان ملل، تنها 120 کامیون از 200 کامیونی که طبق مفاد آتش بس روزانه باید وارد غزه می‌شد طی دوران آتش بس وارد نوار غزه شده بودند. در زمینه ارسال سوخت نیز رژیم صهیونیستی به تعهدات خود مطابق با مفاد آتش بس به طور کامل عمل نکرد.

مرتبط ها