کد خبر: 89874

سختگیری AFC یا عدم‌آشنایی تیم‌های ایرانی با قوانین؟

دلایل اعمال جرایم سنگین بازیکنان در دوره اخیر لیگ قهرمانان

سختگیری‌های AFC فقط مختص تیم‌های ایرانی نبوده است. در همین راستا بد ندیدیم تحلیلی از آنچه در مرحله مقدماتی در این مورد رخ داد را همراه با نظرات کارشناسان داشته باشیم.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: در فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که شاید آخرین دوره آن نیز باشد، (در سال آینده این مسابقات به شکل دیگری و به نام تیم‌های نخبه آسیا برگزار خواهد شد) شاهد اتفاقات عجیبی هستیم. از این جهت که کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا شدیدترین جرایم را برای بازیکنان و تیم‌های حاضر در‌نظر می‌گیرد که پیش از این سابقه نداشت. در دوره‌های قبل بارها شاهد شدید‌ترین خطاها در بازی‌ها بوده‌ایم اما نهایتا با یک کارت قرمز در جریان بازی‌ها همراه بوده است، در‌حالی‌که در رقابت‌های امسال حداقل برای دو نماینده کشورمان شدید‌ترین مجازات در‌نظر گرفته شده است. البته این جرایم شامل تیم‌های دیگر در منطقه شرق و غرب آسیا هم شده است که نشان می‌دهد سختگیری‌های AFC فقط مختص تیم‌های ایرانی نبوده است. در همین راستا بد ندیدیم تحلیلی از آنچه در مرحله مقدماتی در این مورد رخ داد را همراه با نظرات کارشناسان داشته باشیم.

نساجی رکورد‌دار محرومیت
اولین محرومیت سنگین برای امیرمحمد هوشمند، بازیکن نساجی به‌خاطر درگیری با سلمان الفرج بازیکن الهلال بود. این بازیکن در جریان بازی تیمش با الهلال با بازیکن این تیم درگیر شده و به ‌صورت او ضربه زد. کمیته انضباطی هم بعد از بررسی این صحنه هر دو بازیکن را با محرومیت سه جلسه‌ای مواجه کرد تا به‌نوعی جریمه سنگینی را لحاظ کرده باشد. در ادامه بازی‌ها نیز کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا دو جلسه محرومیت برای صابر حردانی به‌خاطر تکل شدید در‌نظر گرفت که البته یکی از این محرومیت‌ها به‌خاطر گرفتن کارت قرمز مستقیم بود. مهدی جانملکی دیگر بازیکن نساجی بود که با دو جلسه محرومیت روبه‌رو شد تا تیمش بیشترین محرومیت‌ها را در اولین حضورش در لیگ قهرمانان داشته باشد. مساله‌ای که نشان داد بازیکنان نساجی برای حضور در چنین مسابقاتی خوب توجیه نشده بودند و با اخراج‌های بد‌موقع و محرومیت‌های سنگین ضربه بزرگی به تیم خود زدند.

سپاهان نقره داغ شد
کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از اتفاقاتی که پیرامون بازی برگزار نشده سپاهان و الاتحاد در اصفهان رخ داد، شدید‌ترین جریمه ممکن را برای باشگاه اصفهانی در‌نظر گرفت. جریمه‌ای که با تعجب مورایس، سرمربی پرتغالی هم همراه شد و به‌نوعی برای او قابل هضم نبود که چرا تیمش بعد از آن مسابقه دیگر نباید در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان حریفانش باشد. اما این کمیته بعد از بازی برگشت سپاهان و نیروی هوایی هم که با اخراج دو بازیکن طلایی‌پوشان همراه بود نیز محرومیت چهار جلسه‌ای برای هادی محمدی و دو جلسه‌ای برای محمدجواد حسین‌نژاد درنظر گرفت. مورایس به چنین جرایمی نیز واکنش نشان داد و البته ابراز امیدواری کرد که در مرحله حذفی بتوانند در ورزشگاه خانگی خود میزبان رقبای آسیایی خود باشند.

یک مقام آگاه در AFC: بعضی اتفاقات دردسرساز بود
بعضی اتفاقات در برخی مسابقات بازتاب خوبی نداشت و به این خاطر احتمالا AFC بخواهد سختگیری بیشتری در برخورد با متخلفان داشته باشد. به‌طور نمونه بازی ژیجیانگ چین با بویرام تایلند با شدید‌ترین درگیری‌ها در میدان همراه بود که بازتاب خوبی برای AFC نداشت و به همین خاطر احتمال داده می‌شود کمیته انضباطی این نهاد در‌نظر دارد برخورد قاطعی با تیم‌های متخلف داشته باشد. موردی که باید تیم‌های ایرانی به آن توجه ویژه داشته باشند.
یکی از مسئولان رسمی AFC در این باره نکات جالبی متذکر شده و گفت: «ابتدا اجازه دهید که یک مساله را خیلی روشن و شفاف بگویم، همه افرادی که در کمیته انضباطی یا دادسرای کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند به‌راحتی در این جایگاه قرار نگرفته‌اند و به هیچ عنوان هم در اعلام رای برای هر باشگاه، بازیکن، مربی یا... جانبدارانه یا از روی غرض‌ورزشی اعلام رای نمی‌کنند. از این رو اصلا به فکر هیچ ایرانی‌ای این موضوع خطور نکند که AFC با تیم‌های ایرانی مشکل دارد. برخی از مسئولان ایرانی چون با قوانین آشنا نبوده سعی می‌کنند گاف‌های خود را به AFC ربط داده و طوری وانمود کنند که گویا کنفدراسیون فوتبال آسیا با تیم‌های ایرانی مشکل دارد. در همین دوره از مسابقات جرایم به‌مراتب سنگین‌تری برای بازیکنان و تیم‌های غیر‌ایرانی هم صادر شده است. البته این را هم تاکید کنم که بعد از جلسه‌ای که در 4 دسامبر در AFC برگزار شد، جرایم سنگینی برای خیلی از بازیکنان و تیم‌های غیرایرانی (از‌جمله تیم‌های کره‌ای و استرالیایی) و هم به غیر از بازیکنان سپاهان و نساجی صادر شد که می‌توانید آنها را روی خروجی سایت‌ها ببینید. تمام رای‌های صادره براساس آنچه در اساسنامه مسابقات بوده صادر شده و در اعلام رای به باشگاه نیز به‌طور ریز و کامل توضیح داده شده که به چه دلیل بوده است. نکته مهم دیگر اینکه خیلی از تیم‌ها بلافاصله بعد از صدور رای به آن اعتراض کرده و بعضا جریمه‌شان کسر یا بخشیده می‌شود، اما اینکه چرا فلان تیم ایرانی دیر اعتراض می‌کند یا اصلا اعتراضی نمی‌کند، نشان از ضعف آنها در دانستن قوانین است. در همین فوتبال خودمان هر هفته شاهد خیلی از اتفاقات عجیب و غریب در بازی‌ها هستیم که محرومیتی هم برای بازیکنان و مربیان به همراه ندارد و نه‌تنها در ایران، بلکه در خیلی از لیگ‌های آسیایی نمونه آن را می‌بینیم. همین اشتباهات در لیگ قهرمانان تکرار می‌شود و طبیعی است که با جرایم سنگین همراه باشد. سختگیری AFC هم در همین راستاست؛ چراکه می‌خواهد مسابقات در بالاترین سطح برگزار شود و مطمئنا سال به سال این جرایم سنگین‌تر نیز خواهد شد.»

خسروی: تیم‌های ایرانی باید اطلاعات خود را بالا ببرند
علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جرایم سنگین لحاظ شده از سوی کمیته انضباطی AFC گفت: «ظاهر قضیه این است که جرایم در نظر گرفته شده برای تیم‌های ایرانی در این دوره از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا زیاد و البته بسیار سنگین بوده است. این مساله دو حالت دارد، یا اینکه بازیکنان و تیم‌های ایرانی با قوانین آشنا نیستند و مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که با جرایم سنگین برای آنها همراه است یا اینکه نه، مشکل از جای دیگری بوده و این جرایم برای تیم‌های ایرانی خیلی سنگین است که اگر این‌طور باشد باید دادخواهی کنیم.»
وی در واکنش به این سوال که آیا عدم‌آشنایی بازیکنان با کمک داور‌ویدئویی باعث می‌شود که آنها اشتباهاتی را در زمین مرتکب شده بدون اینکه متوجه باشند که ممکن است این اشتباهات جرایم سنگینی برای آنها در پی داشته باشد؟ عنوان کرد: «این نظر هم می‌تواند درست باشد؛ چراکه به هر حال با آمدن کمک‌داور‌ویدئویی یا همان VAR بازیکنان در داخل میدان محتاط‌تر عمل می‌کنند. اما واقعیت امر این است که این جرایمی که علیه بازیکنان و تیم‌های ایرانی در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان صادر شده از سوی کمیته انضباطی AFC بوده و ارتباطی به کمک‌داور‌ویدئویی نداشته است. شاید بهتر باشد که تیم‌های ایرانی برای حضور در چنین مسابقاتی آشنایی بیشتری از قوانین داشته باشند تا مرتکب اشتباهات کمتری شوند.»

مرتبط ها