کد خبر: 89872

از کنداکتور شبکه 3 تا آلودگی هوا و ترافیک اتوبان کرج !

تمام پارامترهای موثر بر اعلام زمان حساس‌ترین دیدار فصل

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از هفته پنجم (دیدار عقب‌افتاده) رقابت‌های لیگ برتر درحالی طبق اعلام برنامه اولیه قرار است از ساعت 15 روز پنجشنبه 23 آذرماه در ورزشگاه آزادی به‌مصاف یکدیگر بروند که بعد از اعتراض‌ها به زمان برگزاری این دیدار، هنوز سازمان لیگ در این خصوص اعلام رسمی نداشته و این مورد یعنی تغییر زمان برگزاری دربی 102 همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از هفته پنجم (دیدار عقب‌افتاده) رقابت‌های لیگ برتر درحالی طبق اعلام برنامه اولیه قرار است از ساعت 15 روز پنجشنبه 23 آذرماه در ورزشگاه آزادی به‌مصاف یکدیگر بروند که بعد از اعتراض‌ها به زمان برگزاری این دیدار، هنوز سازمان لیگ در این خصوص اعلام رسمی نداشته و این مورد یعنی تغییر زمان برگزاری دربی 102 همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در این مورد برخی رسانه‌ها از پیشنهاد شورای تامین برای تغییر برنامه این دیدار خبر داده‌اند و اینچنین مطرح شده که «طبق برنامه اعلام‌شده از سوی سازمان لیگ قرار است این بازی ساعت 15 روز پنجشنبه 23 آذر برگزار شود اما در جلسه شورای تامین که به‌تازگی برگزار شده، این موضوع مطرح شده که ساعت و روز بازی تغییر کند. بر این اساس پیشنهاد شده که دربی ساعت 18 برگزار شود و اگر مشکلی هم بابت برنامه‌ریزی رخ ندهد دو تیم به‌جای پنجشنبه، در روز جمعه 24 آذر به‌مصاف هم بروند. قرار است تصمیم‌ نهایی در این باره در جلسه بعدی اتخاذ شود.» این اتفاق یعنی اینکه با وجود تاکید رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، همچنان احتمال تغییر زمان دربی وجود دارد و شاید این مسابقه به‌جای پنجشنبه، در روز جمعه برگزار شود. در این مورد همه منتظر تصمیم نهایی شورای تامین استان تهران درباره تاریخ این مسابقه هستند. این درحالی است که طی روزهای گذشته به‌دفعات سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده است که دربی در روز مقرر اعلام‌شده برگزار خواهد شد. هرچند احتمال دارد ساعت آن جابه‌جا شود و در همان روز پنجشنبه به‌تعویق بیفتد. مهدی در این مورد گفته بود: «همان‌طور که قبلا اعلام شده بود بازی راس تاریخ خودش برگزار می‌شود. روزهای 22 و 23 آذر سپاهان، شمس آذر و نفت آبادان از بازی‌های باقی‌مانده هفته پنجم میزبان هستند. برگزاری شهرآورد تهران هم روز 23 آذر به قوت خودش باقی است.»
نکته قابل‌توجه اینکه در این خصوص سهیل مهدی در آخرین اظهاراتش در مورد زمان برگزار دربی 102 به «فرهیختگان» گفت: «روز دربی تغییر نمی‌کند و این خبر‌سازی رسانه‌هاست تا زمان و روز آن را تغییر بدهند. این بازی در همان تاریخ قبلی برگزار می‌شود، هرچند اگر بخواهند ساعت آن را تغییر بدهند، ما مخالفتی نمی‌کنیم. البته این دیدار زودتر از ساعت 15 برگزار نمی‌شود اما شاید یکی، دو ساعت به‌تعویق بیفتد.» البته برنامه‌‌ریزی رقابت‌های لیگ در چند وقت گذشته باعث اعتراض بسیاری از تیم‌ها ازجمله پرسپولیس، استقلال، تراکتور و سپاهان و چند تیم دیگر هم شده است. در تازه‌ترین اعتراض‌ها استقلالی‌ها به این موضوع معترض شده بودند که چرا بعد از دو دیدار خارج از خانه و سنگین و درحالی‌که یک دیدار هم بیشتر از رقیب سنتی برگزار می‌کند باید به‌مصاف پرسپولیس بروند. در گذشته نیز برنامه فشردن رقابت‌های در نیم‌فصل اول و همزمانی آنها با دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا، بعضا صدای سایر نمایندگان ایران ازجمله سپاهان و پرسپولیس را هم درآورده بود. بااین‌حال طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» با وجود پیشنهاد و توصیه‌های شورای تامین برای تغییر ساعت و روز برگزاری دیدار دربی پیش رو، سایر پارامترها نیز روی زمان و ساعت برگزاری این دیدار به‌صورت کلی (در تمامی دربی‌های پایتخت که برگزار می‌شود) موثر واقع‌ شده که معمولا اثر مستقیم خود را روی برگزاری این دیدار می‌گذارند.

تقویم رسمی کشور
اصولا برای برگزاری تمامی رقابت‌های لیگ برتر در ابتدا اصل بررسی تقویم لحاظ می‌شود. به این ترتیب که عدم همزمانی برگزاری رقابت‌ها با مناسبت‌های مذهبی یا ملی رعایت شود. این درحالی است که دربی با توجه به حساسیت‌های موجود مورد بررسی بیشتری از این لحاظ قرار می‌گیرد، بنابراین اولین اصلی که برای برگزاری دیدارهای دربی در هر دوره‌ای از رقابت‌ها با حساسیت زیاد مورد بررسی قرار می‌گیرد رصد تقویم و اصل عدم همزمانی این دیدار با رویدادهای ملی- مذهبی خواهد بود.

برنامه لیگ
دیدار دربی به‌خودی‌خود از حساسیت‌های زیادی برخوردار بوده و زمان برگزاری آن نیز می‌تواند روی اتفاقات و بعضا نتیجه‌ای که به‌دست می‌آید موثر واقع شود. روی همین اصل است که سازمان لیگ سعی می‌کند معمولا شرایط عادلانه‌ای را برای هر دو تیم در بازی قبل از دربی درنظر گرفته تا دو تیم در شرایط برابری به هم برسند. بنابراین در برگزاری پیش دربی‌ها، سازمان لیگ معمولا این نکته را درنظر می‌گیرد تا هر دو تیم استقلال و پرسپولیس در پیش دربی در یک روز به‌مصاف حریفان‌شان بروند تا با تعداد روزهای استراحت برابر به یکدیگر برسند.

کنداکتور و اذان
فصل بیست‌ودوم رقابت‌های لیگ برتر درحالی برگزار شد که رکورد جابه‌جایی زمان بازی‌ها در این فصل شکسته شده و به‌جرات می‌توان ادعا کرد که در فصل گذشته رقابت‌ها کمتر هفته‌ای وجود دارد که زمان رقابت‌های لیگ و به‌خصوص دیدار سرخابی‌ها دربرابر رقبایشان تغییر نکرده باشد. از پر بودن کنداکتور تلویزیون به‌عنوان یکی از عوامل این اتفاق در فصل گذشته نام برده شد. این در شرایطی است که برای اعلام زمان دربی نیز یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار روی این امر به کنداکتور مربوط شده و حالا خبر می‌رسد برای تغییر احتمالی ساعت دربی در روز پنجشنبه 23 آذر این موضوع هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته در این خصوص شنیده می‌شود زمان دقیق اذان مغرب به افق تهران نیز لحاظ خواهد شد تا این زمان بازی طوری باشد که این اوقات ملکوتی در بین دو نیمه یا در پایان بازی باشد.

آلودگی هوا
درحالی تهران، آلوده‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند که این ماجرا تا لغو شدن دیدار آسیایی پرسپولیس هم پیش رفته و این احتمال وجود دارد که با تداوم وضعیت فعلی در پایتخت، این موضوع روی زمان برگزاری دربی نیز تاثیرگذار واقع شود. در این صورت دیگر ساعت برگزاری اهمیتی نداشته و قطعا باید روز برگزاری این دیدار به‌منظور بهبود شرایط موجود هوای تهران تغییر پیدا کند. در این مورد سهیل مهدی به «فرهیختگان» گفت: «این یک بحث جداگانه و مستقل دیگر است. اجازه بدهید به آن روز برسیم تا ببینیم شرایط آلودگی هوا به کجا خواهد رسید.»

ترافیک اتوبان تهران- کرج
دیدار دربی در روزی برگزار می‌شود که معمولا به‌خاطر همزمانی با روزهای پایانی هفته در مسیر استادیوم آزادی در اتوبان تهران – کرج به سمت کرج ترافیک سنگینی به وجود آمده و برگزاری دربی و استقبال عمومی از آن نیز می‌تواند این ترافیک را سنگین‌تر کند. درواقع این مسیر به اندازه کافی عصرهای پنجشنبه شلوغ و پرترافیک بوده و برگزاری دربی در همین روز می‌تواند شرایط بغرنجی را از لحاظ ترافیکی در این مسیر ایجاد کند.
سهیل مهدی در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «یک مشکل دیگر هم برای اعلام زمان دربی به موانع و محدودیت‌های قبلی اضافه شده است. درواقع از آنجا که پنجشنبه‌ها اتوبان تهران – کرج بار ترافیکی سنگینی دارد و این موضوع یعنی برگزاری دربی در عصر پنجشنبه می‌تواند روی این بار فشار بیشتری را وارد کرده و ترافیک را در این مسیر بیشتر کند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ساعت برگزاری این دیدار به همین دلیل با تغییراتی مواجه شود.» گفتنی است بحث آلودگی هوا نیز مانند وقوع رویدادهای غیرمترقبه تلقی شده و هر آن وقوع برخی اتفاقات غیرطبیعی می‌تواند زمان برگزاری دیدارهای لیگ از جمله دربی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

مرتبط ها