کد خبر: 89870

«فرهیختگان» از فعالیت 4 خیریه برتر مهرواره ملی برای ایران گزارش می‌دهد؛

اینجا آفتاب به افق مهربانی طلوع می‌کند

خیریه‌های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین مراکزی هستند که در حال و روز فعلی اقتصادی کشور هم به دانشجو و دانشگاه‌ها و هم به مردم جامعه کمک می‌کنند. خیریه‌های دانشگاهی درست در جایی بین متخصصان و کارشناسان خبره و مردم و نیازمندان جامعه ایستاده‌اند و چاله‌هایی که در این بین وجود دارد را پر می‌کنند.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: خیریه‌های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین مراکزی هستند که در حال و روز فعلی اقتصادی کشور هم به دانشجو و دانشگاه‌ها و هم به مردم جامعه کمک می‌کنند. خیریه‌های دانشگاهی درست در جایی بین متخصصان و کارشناسان خبره و مردم و نیازمندان جامعه ایستاده‌اند و چاله‌هایی که در این بین وجود دارد را پر می‌کنند. در این گزارش به سراغ 4 خیریه برتر اولین مهرواره ملی برای ایران رفته‌ایم تا از فعالیت‌ها و تاریخچه خیریه باخبر شویم.

گروه‌های جهادی و خیریه از ۲۹ استان با بیش از ۸۰۰ مرکز در کشور در این رویداد شرکت کردند که در پایان از گروه‌ها و دبیران استان‌های برتر در برگزاری مهرواره «برای ایران» تقدیر به عمل آمد. مرکز خیریه الزهرا(س) از دانشگاه صنعتی شریف، مرکز خیریه افق مهربانی از دانشگاه تبریز، مرکز خیریه همای رحمت دانشگاه علوم پزشکی گناباد، مرکز خیریه خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز خیریه حامیان سلامت دانشگاه بیرجند با توجه به شاخص های ارزیابی در ۵ محور اصلی و صحت‌سنجی میدانی به عنوان برترین مراکز خیریه دانشگاهی معرفی شدند.

محرومیت‌زدایی به افق مهربانی در تبریز
خیریه افق مهربانی دانشگاه تبریز

خیریه افق مهربانی به دست جمعی از دانشجویان تازه ورود به دانشگاه تبریز در استان آذربایجان غربی شکل گرفت. حسن‌ هاتف یکی از اصلی‌ترین افرادی است که در راه‌اندازی این مجموعه دست داشته و از دوران مدرسه، فعالیت خیر خود را کلید زده است. در همان‌ سال‌های 96، صحبت‌های رهبری که درباره کار خودجوش و آتش‌ به اختیار بودن را می‌شنود، به دنبال محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر می‌رود. حسن هاتف، مسئول خیریه افق مهربانی هدف اصلی خیریه را محرومیت‌زدایی در بخش آموزش بیان می‌کند و می‌گوید: «زمانی که ما پای کار آمدیم فهمیدیم اوضاع از چیزی که فکر می‌کردیم وخیم‌تر است. در دوران کرونا نیز محرومیت بیشتر شد و تقریبا دو سال در بحث آموزش بودیم اما مشکلات بیشتری در جامعه وجود داشت که مجبور شدیم به آنها نیز ورود کنیم» این خیریه در حال حاضر بیشتر به افراد ناتوان کمک می‌کند و تا جایی که بتواند سعی به توانمندسازی نیازمندان دارد. افق مهربانی، خانوارهایی که به هیچ عنوان اعضای آن توان کار ندارند را هدف قرار داده است. خیریه علاوه‌بر فعالیت‌هایی که در این سال انجام داده، علاوه‌بر آن برای بعد رسانه‌ای نیز اهمیت قائل شده و در پویش‌های خود از فضای مجازی نیز کمک می‌گیرد. اثر فضای مجازی این‌طور است که ممکن است پویشی را راه‌اندازی کنند و دیگر استان‌ها نیز به آن پویش بپیوندند و هاتف این موضوع را یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های گروه می‌داند. مهم‌ترین چالشی که افق مهربانی با آن روبه‌روست این است که نتوانسته مکانی را برای اسکان داشته باشد و مجبور هستند تا دفتری را اجاره و مبلغی بالای 10 میلیون تومان پرداخت کنند. در پویش‌های مختلف نیز از هیچ بنیاد دولتی کمک نگرفته است. هاتف در این‌باره می‌گوید: «ما آخرین‌بار به استاندار آذربایجان شرقی نامه زدیم که از سال 96 فعالیت می‌کنیم و به جای تقدیر و تشکر نیاز به جایی داریم تا در آن ساکن شویم که مناسب خیریه باشد. استاندار نامه‌ای هم به اداره دارایی زد و ما چندین ماه پیگیر بودیم اما نتوانستیم در جایی مستقر شویم.» البته دانشگاه در این راستا می‌تواند به خیریه کمک کند اما کمک‌های دانشگاهی نیز تنها برای گروه‌هایی مناسب است که مقطعی کار می‌کنند و برای خیریه‌ای که به صورت پیوسته فعالیت می‌کند، داشتن مکانی مستقل اهمیت دارد. یکی از برنامه‌‌های آینده این خیریه درگیر شدن افراد بیشتر از طریق مدیریت رسانه‌ای است. قرار است اپلیکیشنی طراحی شود تا در موارد مختلف جهادی مانند درمانی و... ، تسهیلگری اتفاق بیفتد. مثلا این پلتفرم می‌تواند دکتر‌هایی که به صورت جهادی درمان انجام می‌دهند را به افرادی وصل کند که نیاز به مداوا دارند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

مرتبط ها