کد خبر: 89418

درباره ملزومات و پیامدهای یک نظرسنجی انتخاباتی؛

این ۳۵ درصد را چطور خوانش کنیم؟

هنوز شورای نگهبان نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ داوطلبان را اعلام نکرده است. هیات‌های اجرایی نیز نتایج اولیه‌ای از بررسی صلاحیت‌ها اعلام کردند که ممکن است بعد از اعتراض داوطلبان نتایج صلاحیت آنها تغییر کند. با این حال و درحالی‌که سه ماه تا انتخابات باقی مانده همچنان نگرانی جدی، میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند است.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: هنوز شورای نگهبان نتایج نهایی بررسی صلاحیت‌ داوطلبان را اعلام نکرده است. هیات‌های اجرایی نیز نتایج اولیه‌ای از بررسی صلاحیت‌ها اعلام کردند که ممکن است بعد از اعتراض داوطلبان نتایج صلاحیت آنها تغییر کند. با این حال و درحالی‌که سه ماه تا انتخابات باقی مانده همچنان نگرانی جدی، میزان مشارکت مردم در انتخابات اسفند است. امری که کاهش آن در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مشاهده شد و باتوجه به اینکه در انتخابات‌های مجلس معمولا میزان مشارکت مردم در مقایسه با انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر است، اما احتمال تاثیرگذاری برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه بر این میزان موثر خواهد افتاد، بر این اساس میزان مشارکت در انتخابات اسفند، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. در این بازه سه‌ماهه باقی‌مانده تا اسفندماه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نظرسنجی درباره میزان اقبال مردم به مشارکت با جامعه آماری 5086 نفر منتشر کرده که نشان می‌دهد نگرانی درباره کاهش میزان مشارکت، چندان بی‌علت نیز نبوده است.

میزان مشارکت مردم در انتخابات 35 درصد خواهد بود
برمبنای نتایجی که موج اول این پیمایش با جامعه آماری 5086 نفر و در میان شهروندان بالای 18 سال، پیرو میزان اقبال مردم به مشارکت در انتخابات برگزار شده است، 27.9 درصد از مردم اظهار کردند که قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد، 7.4درصد از مردم اعلام کردند که به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. بر این مبنا می‌توان گفت تقریبا 35.3 درصد از مردم قطعا و حتما در انتخابات شرکت می‌کنند. 21.9 درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند که هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته‌اند، 6.8درصد از مردم نیز اعلام کردند که احتمال کمی دارد که شرکت کنند. بر این اساس تقریبا 28.9 درصد از مردم هنوز درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات تصمیم جدی نگرفته‌اند. برمبنای این نظرسنجی نیز36 درصد مردم گفته‌اند که به هیچ‌وجه در انتخابات مشارکت نمی‌کنند.

نگرانی درباره میزان مشارکت همچنان وجود دارد
برمبنای موج اول پیمایش نظرسنجی می‌توان گفت، نگرانی‌ها درباره میزان مشارکت همچنان به وقت خود باقی است. در این میان تقریبا 36 درصد از مردم به‌طور قطعی در انتخابات مشارکت نخواهند کرد، در سمت دیگر و ادامه نظرسنجی اما بخشی از جامعه آماری هنوز درباره مشارکت یا عدم مشارکت تصمیم جدی نگرفته‌اند امری که نشان می‌دهد نوع کنش‌های انتخاباتی احزاب و نهادهای نظارتی انتخاباتی و فضا و جو موجود در کشور در تصمیم‌گیری بخشی از جامعه برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات موثر خواهد بود و جلب رضایت این بخش از جامعه که هنوز درمورد مشارکت در انتخابات تصمیم جدی نگرفته است، این احتمال را تقویت می‌کند که میزان مشارکت در انتخابات اسفند، به بالای 50 درصد برسد. نکته قابل‌توجهی که باید در این میان به آن اشاره کرد این است که هنوز فضای سیاسی کشور به‌طور جدی وارد حال و هوای انتخاباتی نشده است، شورای نگهبان هنوز نتایج قطعی بررسی صلاحیت‌ها را اعلام نکرده است و احزاب و جناح‌های سیاسی نیز به‌طور آشکار از استراتژی انتخاباتی خود رونمایی نکرده‌اند. براین اساس نمی‌توان به‌طور قطع این موضوع را مورد توجه قرار داد که میزان مشارکت در انتخابات اسفند حتما 35 درصد خواهد بود؛ چراکه بخش زیادی از نتایج و تصمیمات در چند هفته منتهی به انتخابات گرفته می‌شود و این امر قابل پیش‌بینی بودن میزان مشارکت به‌طور دقیق را کمی سخت می‌کند، اگرچه نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که برخی تصمیمات و نارضایتی‌های موجود در میان افکار عمومی در افزایش یا کاهش میزان مشارکت موثر خواهد بود، اما اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، توسط شورای نگهبان و ایجاد فضای باز سیاسی برای رقابت انتخاباتی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش این میزان داشته باشد. برای بررسی میزان مشارکت با محوریت نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا و عواملی که بر کاهش یا افزایش میزان مشارکت در سه‌ماهه باقی‌مانده تا انتخابات تاثیرگذار است با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو کردیم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.