کد خبر: 89412

«فرهیختگان» بررسی می‌کند: موفق‌ها و ناکامان لیگ‌برتر تا پایان هفته یازدهم؛

ما را شگفت‌زده کنید

لیگ برتر با وجود وقفه‌های مکرر تقریبا تب و تاب همیشگی خود را از دست داده است. تا تنور لیگ داغ می‌شود یک تعطیلی بی‌موقع همه هیجانات را خنثی کرده و همه علاقه‌مندان به فوتبال را در خوابی زمستانی فرو می‌برد. بدون شک این تعطیلات مکرر همان‌طور که در عملکرد تیم‌ها تاثیر می‌گذارد توانایی بازیکنان را نیز از بین برده و می‌توانیم ادعا کنیم بدن‌ها را از فرم خارج می‌کند.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: لیگ برتر با وجود وقفه‌های مکرر تقریبا تب و تاب همیشگی خود را از دست داده است. تا تنور لیگ داغ می‌شود یک تعطیلی بی‌موقع همه هیجانات را خنثی کرده و همه علاقه‌مندان به فوتبال را در خوابی زمستانی فرو می‌برد. بدون شک این تعطیلات مکرر همان‌طور که در عملکرد تیم‌ها تاثیر می‌گذارد توانایی بازیکنان را نیز از بین برده و می‌توانیم ادعا کنیم بدن‌ها را از فرم خارج می‌کند.
مصدومیت‌های پیاپی بازیکنان و عصبانیت‌هایی که اغلب از مربیان کنار خط می‌بینیم ناشی از همین بی‌برنامگی است. با این حال برخی بازیکنان تلاش کرده‌اند حتی در این شرایط نیز کیفیت خود را حفظ کرده و روی عملکرد تیم تاثیر مثبت بگذارند. شاید اگر این تعطیلات مکرر و بی‌وقفه نبود همین بازیکنان که ظاهرا کیفیت بهتری دارند می‌توانستند با کیفیت‌تر ظاهر شده و از رخوت و کم‌هیجان بودنی که به جان لیگ افتاده بکاهند.

تاثیرگذارها
اگر به جدول گلزنان نگاه کنیم نام‌های آشنایی می‌بینیم. بازیکنان موثر کاملا خود را از سایرین متمایز کرده‌اند. در بین تمام بازیکنان تاثیرگذار رضا اسدی و رضا جعفری آماده‌تر نشان داده‌اند. اسدی، همان‌قدر که فصل گذشته در تیم تراکتور تاثیرگذار بود برای سپاهان نیز همه تلاشش را به کار می‌گیرد. این بازیکن که البته بارها عنوان شده ذاتا مهاجم نیست با هفت گل زده در رده اول جدول آقای گلی قرار گرفته و اتفاقا در سه بازی مهم فصل مقابل استقلال، تراکتور و پرسپولیس گل زده است. او با دو پاس گل خود را در لیست بهترین پاسورها نیز جا داده است. آمار در مورد رضا اسدی می‌گوید او یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان سپاهان و البته لیگ برتر است.
رضا جعفری اصلی‌ترین تعقیب‌کننده اسدی و البته از موثرترین بازیکنان لیگ برتر به حساب می‌آید. او که اخیرا ادعا کرده به دنبال آقای گلی است آنقدر در ترکیب ملوان خوب ظاهر شده است که چه‌بسا اگر به همین روند ادامه دهند نه‌تنها صاحب عنوان آقای گلی می‌شود بلکه حتی می‌تواند ملوان را صاحب سهمیه لیگ قهرمانان کند.
در ادامه این جدول بازیکنانی همچون طالب ریکانی، امین قاسمی‌نژاد، شهاب زاهدی، محمد‌جواد محمدی، پوریا سرآبادنی و آریا یوسفی هر کدام با چهار گل به چشم می‌خورند. ریکانی با وجود سن بالا و در حالی که خیلی‌ها پیش‌بینی کرده بودند باید خداحافظی کند، همچنان برای صنعت‌نفت گل می‌زند. این بازیکن که به نظر می‌رسید نمی‌تواند با جوان‌های لیگ رقابت کند در تیم صنعت‌نفت زخم خورده و ناتوان، به تنهایی تاکنون چهار گل به ثمر رسانده است که در کنار یک پنالتی و یک پاس گل‌ که برای تیمش گرفته عملکردی فوق‌العاده محسوب می‌شود. قاسمی‌نژاد نیز شرایطی مشابه ریکانی دارد؛ او هم مانند کاپیتان صنعت نفت در سن بالا بیشتر می‌درخشد و تاکنون با چهار گل زده‌ و دو پاس گل در حالی که تیمش در نتیجه‌گیری بسیار ضعیف است عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشته است.
هرچند این بازیکنان با شرایطی که به وجود آورده‌اند علاقه‌مندان به فوتبال را شگفت‌زده می‌کنند اما وقتی دو بازیکن جوان در این جمع با برخی بازیکنان با‌تجربه و البته صاحب سبک رقابت کرده و در عملکرد تیم‌شان تاثیرگذار ظاهر می‌شوند، شگفت‌زده‌تر می‌شویم. پوریا سرآبادانی از شمس‌آذر و آریا یوسفی از سپاهان دو جوانی هستند که خود را در جدول آقای گلی جای داده و می‌خواهند سری در میان سرها در‌بیاورند. یوسفی تاکنون با چهار گل و دو پاس گل در عملکرد تیمش تاثیرگذار بوده و حتی جایگاه خود را در ترکیب تیم سپاهان به دست آورده است. ‌‌سرآبادانی نیز در اولین حضور لیگ برتری‌اش به همراه تیم شمس‌آذر در جدول چهارگله‌ها قرار دارد و عملکردش قابل تحسین است.
جالب اینکه عملکرد مهاجمان تیم‌های استقلال و پرسپولیس آنقدر تاثیرگذار نبوده است که بتوانند خود را در جایگاه خوبی در جدول گلزنان جای دهند. البته شهاب زاهدی با چهار گل زده و مهرداد محمدی با سه گل، در تلاشند خود را به عنوان یک مدعی اثبات کنند اما از آنجا که از این دو بازیکن پیش از شروع فصل توقع بیشتری می‌رفت، عملکردشان راضی‌کننده نیست و جایگاه‌شان در جدول گلزنان با توجه به عملکردی که از خود به جای گذاشتند جالب به نظر نمی‌رسد. در این جدول نام محمد‌جواد محمدی نیز دیده می‌شود. او در حال حاضر چهارگله است و از همین حالا نامش را به عنوان یکی از مدعیان کسب عنوان آقای گلی لیگ بیست و سوم مطرح کرده است.
اگر بخواهیم منصف باشیم، باید اعتراف کنیم بازیکنانی نظیر رامین رضاییان در سپاهان و حسین حسینی و علیرضا بیرانوند، گلرهای استقلال و پرسپولیس نیز جزء تاثیرگذاران بوده‌اند. ضمن اینکه علیرضا حقیقی نیز با آن شرایط نامناسب مدافعان هوادار، عملکرد بهتری نسبت به فصل قبل داشت و نسبت به چند سال اخیر عالی ظاهر شد.

آنها که ناامیدمان کردند
با این حال بودند بازیکنانی که هرچند توقع می‌رفت در فصل جدید عملکرد بهتری داشته باشند و به واسطه همین پیش‌بینی، قراردادهای نجومی بستند، آنطور که باید و شاید ظاهر نشدند و تقریبا می‌توانیم بگوییم ناامیدمان کردند. البته می‌توانیم این ناکامی را به وقفه‌های مکرر لیگ نسبت دهیم.
اگر بخواهیم عملکرد بازیکنان فصل جاری را مرور کنیم شاید بیش از هر بازیکنی حسین پورحمیدی، دروازه‌بان درخشان فصل گذشته آلومینیوم اراک به نظرمان بیاید، چرا‌که این فصل در تراکتور واقعا ناامید‌کننده ظاهر شد. پورحمیدی شاید با شش کلین‌شیت در صدر جدول کلین‌شیت‌ها قرار داشته اما با بررسی عملکرد این دروازه‌بان کاملا مشخص است در ناکامی‌های تیمش تاثیر بسزایی، مخصوصا در هفته‌های ابتدایی داشت.
سامان فلاح مدافع جوان و البته پرحاشیه‌ای که خواهان زیادی داشت در نهایت به جمع گل‌گهری‌ها پیوست. این مدافع در گل‌گهر به یک نیمکت‌نشین تبدیل شده است. او حتی تیم‌ملی را به همین دلیل از دست داد و از جمع بازیکنان مورد‌علاقه قلعه‌نویی خط خورد. توقع می‌رفت فلاح بتواند با حضور در گل‌گهر جایگاه بهتری برای خود دست و پا کند اما به نظر می‌رسد این بازیکن جوان برای ادامه روند رو به رشدش به مشاوران بهتری احتیاج دارد.
علیرضا کوشکی، دیگر بازیکن سابق پیکان نیز همچون فلاح کاری از پیش نبرد. او این فصل از فولاد راهی گل‌گهر شد تا شانس خود را در این تیم متمول امتحان کند اما انتخاب اشتباهش در نهایت او را به یک نیمکت‌نشین تبدیل کرد و یکی دیگر از استعدادهای فوتبال ایران تا این لحظه از‌دست‌رفته به نظر می‌رسد.
امیرحسین حسین‌زاده نیز از تیم تراکتور توقعات را برآورده نکرد. مهاجم سابق استقلال که حالا به عنوان یک لژیونر به فوتبال ایران بازگشته در ابتدای فصل بر سر انتقالش، دعوای زیادی به راه انداخت و حتی یکی از دلایل اختلاف بین نکونام و خطیر بود شاید حالا خوشحال‌ترین فرد نکونام باشد که این وینگر را جذب نکرد، چرا‌که وی نتوانسته توقعات را در تیم تراکتور برآورده کند. او که پیش از این یکی از ستاره‌های باشگاه استقلال بود، در فصل جدید فقط چهار بار به عنوان بازیکن اصلی در ترکیب ثابت به میدان رفته و حاصل کل دقایق حضورش در ترکیب تراکتور فقط یک گل است.
احسان پهلوان که سپاهان و استقلال بر سر جذب این بازیکن با هم دعوا داشتند در نهایت زردپوش شد اما در طول مدت ۱۲۰ دقیقه‌ای حضورش در ترکیب سپاهان هنوز کار خاصی انجام نداده است. شاید اگر بازیکنان خسته و ملی‌پوش سپاهان به دستور مورایس نیمکت نشین نمی‌شدند، او باز هم فرصت بازی پیدا نمی‌کرد.
شاید بد نباشد به موضوع کاوه رضایی هم بپردازیم. از ابتدا با توجه به حواشی‌ای که این بازیکن برای خود به وجود آورد، مشخص بود که نمی‌تواند در طول لیگ آورده‌ای داشته باشد. رضایی به یک نیمکت‌نشین نه، بلکه به یک سکونشین تبدیل شده است. مهاجمی که زمانی تیم ملی جوانان را غرق در شادی می‌کرد یا برای استقلال گل‌های تاثیرگذار به ثمر می‌رساند با مشاوره‌های اشتباه تصمیمات غیر‌قابل‌جبرانی گرفت. انتقال پرصدای او به سپاهان یک اشتباه محض بود.
وقتی سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا در لیست مازاد یحیی گل‌محمدی قرار گرفتند برخی به هواخواهی آنها درآمدند غافل از اینکه سرمربی پرسپولیس به خوبی شرایط فصل جاری این دو بازیکن را پیش‌بینی کرده بود. نعمتی راهی تراکتور شد و به‌خاطر انگیزه‌ای که داشت در ابتدا خوب عمل کرد. در ادامه اما رقابت با بازیکنان پر‌تعداد تراکتور برایش سخت بود و در نتیجه جایگاه خود را از دست داده و تقریبا به یک نیمکت‌نشین تبدیل شد.
کامیابی‌نیا نیز که قرار بود نقش لیدر و هدایت‌کننده ذوب‌آهن را بر عهده بگیرد قبل از شروع فصل با مصدومیت روبه‌رو شد و نتوانست آنطور که باید و شاید به کار ذوبی‌ها بیاید. عملکرد کامیابی‌نیا در تیم ذوب‌آهن همچون یک بازیکن معمولی است و اگر کارنامه درخشان هشت‌ساله او در پرسپولیس نبود، شاید هیچ جایی در ترکیب گاندوها پیدا نمی‌کرد.
وقتی بازیکنی گل می‌زند، عیب و ایرادهایش به چشم نمی‌آید. این درست مصداق محمد عباس‌زاده است. عباس‌زاده فصل گذشته برای تراکتور خوب گل می‌زد اما ایراداتی داشت که با وجود گلزنی مورد تایید خمز قرار نمی‌گرفت. همین هم باعث جدایی او از تراکتور شد. توقع می‌رفت عباس‌زاده بعد از پیوستن به فولاد با وجود همه ایرادهایش برای فولاد گلزنی کند. فولادی‌ها هم فقط همین را می‌خواستند اما عباس‌زاده فصل ناموفقی را ‌‌سپری می‌کند‌ و تا این لحظه با تک‌گلی که برای فولاد به ثمر رسانده نقش موثری در عملکرد این تیم نداشته است.
در بین همه بازیکنان ناموفق لیگ برتر شاید نام دو بازیکن خارجی هم بیش از دیگران به چشم بیاید. عملکرد فهد طالب، دروازه‌بان عراقی تیم صنعت‌نفت آبادان آنقدر ضعیف بود که با وجود نیمکت‌نشینی همچنان عبدالله ویسی به خاطر این خرید مورد‌انتقاد هواداران و علاقه‌مندان به فوتبال در آبادان است. دروازه‌بانی که در هفته‌های ابتدایی فرصت بازی پیدا کرد آنچنان ضعیف ظاهر شد که جای خود را به یک گلر جوان داده است.
به جز فهد، آلوارو خیمنز نیز یکی از خارجی‌های نه‌چندان خوب فصل جاری است. عملکرد پر‌انتقاد این بازیکن باعث شده که مدیران تراکتور این بازیکن را گردن نگرفته و صفر تا صد مسئولیت خرید او را به گردن پاکو خمز بیندازند. البته خمز به او اعتقاد دارد و همچنان از وی در ترکیب تیمش استفاده می‌کند اما تا این لحظه به عنوان یک خرید خارجی، توانایی از خود بروز نداده است.

مرتبط ها