کد خبر: 89270

رئیس دانشکده علوم و ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی:

روایت برتر باید توسط رسانه‌های مستقل مد‌نظر قرار بگیرد

اکبر نصراللهی: با اشاره به رویکردهای رسانه‌ای پوشش وقایع و فجایع غزه، بیان کرد: «هرجایی که ما بحث استراتژی‌ها و راهبردها را مطرح می‌کنیم، حتما قبل از آن باید به اهداف نیز فکر کنیم زیرا اهداف از جنس مقصد و راهبردها از جنس معبر و مسیر است. بنابراین باید بدانیم که اهداف رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه چه چیزی بوده و آیا توانسته‌اند به اهداف خود برسند یا خیر.

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم و ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی با اشاره به رویکردهای رسانه‌ای پوشش وقایع و فجایع غزه، بیان کرد: «هرجایی که ما بحث استراتژی‌ها و راهبردها را مطرح می‌کنیم، حتما قبل از آن باید به اهداف نیز فکر کنیم زیرا اهداف از جنس مقصد و راهبردها از جنس معبر و مسیر است. بنابراین باید بدانیم که اهداف رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه چه چیزی بوده و آیا توانسته‌اند به اهداف خود برسند یا خیر. در مرحله بعدی نیز باید بر اهداف و استراتژی‌های خودمان تمرکز کنیم.» وی افزود: «همانطور که می‌دانید رژیم‌صهیونیستی چند مورد را به عنوان اهداف خود بیان کرده که از روی رفتار این رژیم نیز می‌توان متوجه این موارد شد. نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها دو هدف اعلامی این رژیم است. این دو هدف به صورت مستمر توسط نتانیاهو و مسئولان رژیم‌صهیونیستی تکرار شد. همچنین حساسیت‌زدایی از افکار عمومی، عادی‌سازی کشتار و نقض قوانین بین‌المللی و جابه‌جایی نقش‌ها نیز از دیگر اهداف این رژیم است. برای رسیدن به این اهداف بمباران غزه و حمله زمینی دو راهبرد اصلی بود که به هیچ‌کدام از این اهداف نیز نرسیدند.»
نصراللهی با بیان‌ اینکه برچسب‌زدن، مظلوم‌نمایی، هزینه از سرمایه، برخورد دوگانه، نقل‌قول، شایعه، ترس، واکنش زنجیره‌ای‌ و... از مهم‌ترین تاکتیک‌های رژیم‌صهیونیستی است، تشریح کرد: «یک مورد از این تاکتیک‌ها دروغ راست است، به بیان خلاف واقع دروغ می‌گویند؛ این مساله روشن است اما مفهوم دروغ راست به معنای این است که بخشی از واقعیت به گونه‌ای برجسته شود که مخاطبان آن بخش را به عنوان کل واقعیت تلقی کرده و شکل دومی برای آن متصور نباشند؛ کاری که لشکر رسانه‌ای غرب و صهیونیست‌ها در بحث طوفان ‌الاقصی و غزه انجام دادند نیز همین دروغ راست است.»
وی ادامه داد: «عملیات 7 اکتبر حماسی‌ها درواقع واکنش و پاسخ به ظلم صهیونیست‌ها در قبال مردم فلسطین و اهانت مداوم آنها به مسجد الاقصی بود. بخشی از واقعیت غیر‌قابل انکار حمله حماس به اسرائیل است‌؛ اما آیا همه واقعیت نیز این است؟ این یک دروغ راست است که با برجسته کردن حمله حماس از توجه به ریشه‌ها و علت‌های این اتفاق جلوگیری می‌کنند.»
نصراللهی با بیان این سوال که ما باید چه کاری انجام دهیم، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که در ابتدا پیروزی‌ را باید همه حس کنند. بالا بردن اعتماد به نفس و امید در مردم، تربیت مقاومت، بازدارندگی، جلوگیری از تعرض و توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای رقبا و دشمنان نیز از اهداف مهمی است که در این برهه زمانی باید مورد توجه قرار بگیرد.» وی افزود: «روایت برتر یکی از راهبردهایی است که باید توسط رسانه‌های مستقل و جبهه مقاومت مد نظر قرار بگیرد. باید بپذیریم که علی‌رغم زحمت‌هایی که کشیده شده، ما در بحث روایت اول موفق نبودیم، پس حداقل باید سعی کنیم که روایت برتر داشته باشیم. الان فرصت خوبی است که مستندسازان، خبرنگاران، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، حوزه‌های علمیه و... دراین زمینه فکر کنند که چگونه می‌شود از وضعیت فلسطین و جنایت اسرائیل روایت جامع و مستدلی را تولید و در قالب‌های جذاب انتشار داد.»
رئیس دانشکده علوم و ارتباطات دانشگاه تهران مرکزی گفت: «راهبرد دیگر حضور است. یعنی رسانه‌ها در میدان باشند و ما باید در رسانه حضور داشته باشیم. واقعیت این است که ما به دلایل مختلف در غزه و در میدان نبودیم، زیرا رژیم‌صهیونیستی در آن منطقه سانسور بی‌سابقه‌ای را اعمال می‌کرد. بنابراین در اولین فرصت باید همه تدابیر با هماهنگی نهادهای امنیتی انجام شود که خبرنگاران ما در غزه حضور داشته باشند.» وی افزود: «نکته دیگر بحث حقایق امیدزا است. به هر صورت این اتفاق دو بعد خوب و بد دارد. من به عنوان یک کارشناس و با توجه به 30 سال تجربه فعالیت در رسانه می‌گویم که ما بیشتر سوی منفی را گرفته‌ایم و این مساله اصلا خوب نیست. باید ذره‌بین بگذاریم و حقایق امیدزا را بیان کنیم؛ منظور این نیست که منفی‌ها را نگوییم اما بیان نقاط مثبت و منفی در کنار هم خوب است. از اهالی رسانه خواهش می‌کنم که استراتژی شما باید حقایق امیدبخش باشد، حقایق امید‌زا را کشف کنید تا مردم به مساله فلسطین امیدوار باشند.»
نصراللهی با اشاره به جهاد تبیین بیان کرد: «جهاد تبیین محدود به بحث‌های سیاسی و مسائل داخلی کشور نیست. الان جهاد تبیین در حوزه غزه جزء اولویت‌ها است. علل و ریشه‌های عملیات طوفان ‌الاقصی، صبر، مقاومت و اراده مردم، نارضایتی‌های داخلی اسرائیل و... باید تبیین شود. بحث افزایش سرمایه بدون هزینه نیز باید جزء راهبردها قرار بگیرد. من به عنوان کارشناس پیشنهاد می‌کنم تا جایی که مقدور است دوستانی که ملاحظات حاکمیتی دارند، حرف نزنند. زیرا تا به الان این افراد به اندازه کافی موازین کشور را تکرار کرده‌اند و الان باید از صدای مردم و کارشناسان استفاده شود تا بدون پرداخت هزینه سرمایه خود را افزایش دهیم.» وی افزود: «نباید منتظر بمانیم که اتفاقی رخ دهد و بعد پاسخ دهیم. الان درباره ماجرای عملیات و جنایت صهیونیست‌ها ابهامات زیادی داریم. به نظر من هم باید به این ابهامات پاسخ داده شود و هم باید کنشگری فعال داشته باشیم. یعنی قبل از وقوع اتفاق و ایجاد ابهام، پیش‌بینی و اقدام کنیم. راهبرد تکرار نیز دو بعد دارد؛ یکی تکرار پایداری و ماندگاری روایت مقاومت، یعنی باید اینقدر روایت‌های برحق و درست مقاومت را تکرار کنیم تا حاصل شود. از طرف دیگر نگاه‌های دوگانه نتانیاهو درباره نابودی حماس و آزادسازی گروگان‌ها را باید‌ تکرار کنیم تا در ذهن مردم جا بیفتد که در هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده است.»
نصراللهی با اشاره به استمرار کنشگری در مساله فلسطین، تشریح کرد: «نباید زود عقب‌نشینی کنیم زیرا تبیین در بحث غزه باید ادامه داشته باشد. بهره‌برداری از احساسات نیز یکی دیگر از راهبردهای بسیار مهم است. برای مثال چند روز پیش درحال بررسی رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال بودم. این رسانه‌ها با انتشار عکس‌های کودکان اسرائیلی درحال بازی و شادی احساسات مخاطبان را به گونه‌ای که انگار نیروهای حماس انسان‌های جنایت‌کاری هستند و به کودکان اسرائیل حمله کرده‌اند متمایل می‌کردند. بر فرض که این عکس‌ها واقعی باشد، آیا شش هزار کودکی که در غزه قربانی شدند، زندگی و بازی نمی‌کردند؟»
وی افزود: «من فکر می‌کنم باید از احساسات مردم در این راستا استفاده درست شود. ما در کنار تحلیل‌محوری، بالا بردن قدرت تحلیل مردم و امید‌بخشی به آنها باید به احساسات نیز توجه کنیم. مگر می‌شود که کار رسانه‌ای بدون توجه به احساسات باشد؟ راهبر دیگر تولید از منظر دیگران است، زیرا اگر قرار باشد محتوا را همواره برای خودمان تولید کنیم نمی‌توانیم به اهداف و راهبردهایی که مد‌نظر است برسیم. باید بپذیریم که بسیاری از مخاطبان ما در خبرگزاری‌های رسمی، مطبوعات و صدا‌و‌سیما نیستند. نه اینکه رسانه‌ها مخاطب نداشته باشند بلکه وضعیت و آرایش آنها تغییر پیدا کرده و از طرفی مصرف رسانه‌ای مردم نیز تغییر پیدا کرده است. بنابراین باید متناسب با حضور مخاطب در رسانه‌هایی که وجود دارد سرمایه‌گذاری انجام شود. همچنین باید ذائقه مخاطب امروزی و جوانان را در نظر بگیریم، زیرا نمی‌توان با زبان خودمان تولید محتوا کنیم و انتظار اثرگذاری داشته باشیم.»
نصراللهی با اشاره به اتخاذ راهبرد مقایسه در مساله فلسطین اظهار کرد: «راهبرد مقایسه به این معناست که برای مثال آمار کل تلفات آمریکایی‌ها در جنگ افغانستان را دیده و با تلفات فلسطین اشغالی مقایسه کرد؛ یا مقایسه حرف‌های نتانیاهو با واقعیت در حال حاضر غزه؛ بنابراین از این راهبرد می‌توان در راستای رسیدن به اهداف استفاده کرد. بحث مربوط به هم‌افزایی نیز نکته مهمی است. آنقدر این فاجعه عمیق و گسترده است که برنامه هم‌افزایی باید در دستور کار قرار بگیرد و ما جبهه مقاومت اساتید تشکیل دهیم. ما در عرصه رسانه نباید عقب بمانیم تا از آن محاصره تبلیغاتی که مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم فرموده‌اند خارج شویم.» وی افزود: «به همین دلیل است که ما در این همایش از اساتید و اندیشمندان در دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام حسین(ع)، اندیشکده مقاومت، موسسه سراج، معاونت فرهنگی سپاه و خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، ایسنا، ایسکانیوز، آنا و روزنامه «فرهیختگان» خواهش کرده‌ایم و از دیگر رسانه‌ها نیز دعوت می‌کنیم که در پنل‌های دیگر ما در این همایش شرکت کنند تا دست به دست هم داده و هم افزا فعالیت کنیم.»
نصراللهی با اشاره به بحث رویکردها بیان کرد: «دوستان ما یک رویکرد رویدادی و روندی، سنتی یا تحولی، کمی و کیفی داریم. رویکردهای کمی، سنتی و رویدادی جواب نمی‌دهد. اگر می‌خواهیم جهاد تبیین را در عرصه فلسطین داشته باشیم حتما باید رویکردها از کمی به کیفی، از رویدادی به روندی و از سنتی به تحولی تغییر پیدا کند. اینکه ما بین افتتاحیه و اختتامیه 50 پنل در مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی داخلی و خارجی کشور داریم برای این است که ما این رویکرد روندی را اتخاذ کرده‌ایم و نمی‌خواهیم به این موضوع مهم، راهبردی و بین‌المللی یک ضربه بزنیم و رها کنیم. رویکرد ما انجام کارهای قوی و ماندگار است و در این راستا باید همه گروه‌های سیاسی، حقوقی و به طور کلی دانشگاهی همکاری کنند تا آن روایت برتر شکل بگیرد.»

مرتبط ها