کد خبر: 89262

جدال مهم بارسا و پورتو در هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان؛

طارمی نگرانی بزرگ ژاوی

مهدی طارمی با پورتو راهی بارسلون می‌شود تا بازی برگشت را برابر بارسلونا برگزار کند و فاینورد نیز در روتردام و درحالی‌که علیرضا جهانبخش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، خود را برای رویارویی با اتلتیکو مادرید آماده می‌کند.

مسعود خاموشی، خبرنگار: هفته پنجم از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از امشب با برگزاری 8 دیدار آغاز می‌شود که هر دو نماینده فوتبال ایران در این تورنمنت با باشگاه‌های خود برابر رقبای اسپانیایی قرار می‌گیرند. مهدی طارمی با پورتو راهی بارسلون می‌شود تا بازی برگشت را برابر بارسلونا برگزار کند و فاینورد نیز در روتردام و درحالی‌که علیرضا جهانبخش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، خود را برای رویارویی با اتلتیکو مادرید آماده می‌کند. در دیگر دیدارهای مهم امشب نیز میلان از دورتموند پذیرایی می‌کند و پاری‌سن ژرمن برابر نیوکاسل آماده و مدعی قرار می‌گیرد تا شاید کمی وضعیت پیچیده گروه F این رقابت‌ها مشخص شود.

نقش مهم طارمی و په‌په
گروه H این رقابت‌ها و در ورزشگاه المپیک بارسلون دو تیم مدعی و 9 امتیازی گروه رودرروی هم قرار می‌گیرند تا تکلیف صدرنشین را مشخص کنند. بازی رفت در ورزشگاه دراگائو را بارسا با یک گل برد و البته در آن مسابقه مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو با یک ضربه آکروباتیک دروازه حریف را گشود که در بررسی تصاویر توسط VAR مشخص شد که او در موقعیت آفساید قرار داشته و این گل مورد قبول واقع نشد. اگرچه این دو تیم در رده‌های اول و دوم قرار دارند اما شاختار 6 امتیازی نیز خطری جدی برای آنها محسوب می‌شود و هر تیمی که بازنده مصاف امشب باشد حتی ممکن است شانس صعود را از دست بدهد. البته بارسا در بازی آخر خود برابر آنتورپ کار چندان سختی ندارد اما مسابقه هفته آخر پورتو و شاختار احتمالا سرنوشت یکی از دو تیم صعود‌کننده از این گروه را مشخص خواهد کرد مگر اینکه شاختار امشب نتیجه عجیبی برابر آنتورپ کسب کند. شاگردان ژاوی در بازی قبلی خود در این رقابت‌ها می‌توانستند صعودشان را قطعی کرده و دو بازی آخر را تشریفاتی کنند اما شکست دور از انتظار برابر شاختار باعث شد تا شرایط این تیم کمی سخت شود. آبی‌و‌اناری‌ها در حالی پای به این مسابقه می‌گذارند که در دیدار ابتدای هفته خود در لالیگا برابر رایووایکانو نتیجه‌ای ناامیدکننده کسب کردند و به تساوی یک -یک رسیدند تا فاصله‌شان با رئال مادرید و خیرونای شگفتی‌ساز در بالای جدول بیشتر شود. ژاوی که تیمش با این تساوی به رده چهارم جدول سقوط کرده و در 5 بازی آخر خود در تمامی رقابت‌ها تنها 2 برد داشته، این روزها زیر فشار انتقادات قرار دارد اما همچنان مدیریت باشگاه از او حمایت می‌کند. سرمربی اسپانیایی درباره شایعاتی که درباره آینده‌اش در این باشگاه و احتمال جدایی‌اش از این تیم مطرح می‌شود، می‌گوید: «من حمایت رئیس باشگاه، دکو(مدیر ورزشی) و همچنین دستیارانم را دارم و از طرف دیگر بازیکنان نیز به من و پروژه‌ای که شروع کرده‌ام، اطمینان دارند. در حال حاضر مشکلی ندارم و به بازی‌های بعدی تیمم فکر می‌کنم.» او همچنین درباره عکسی که از حضور خوان لاپورتا در رختکن تیم B باشگاه و در کنار رافا مارکز، سرمربی این تیم منتشر شده می‌گوید: «این عکس نشان می‌دهد که ما متحد هستیم و هیچ مشکلی هم با آن ندارم. این اتفاقات بارها رخ داده و اگر به رختکن ما هم بیایید از این عکس‌ها زیاد می‌بینید.» با این حال ژاوی که تاکنون دوبار در رساندن تیمش به یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان ناکام مانده ممکن است در صورت ادامه این روند با وضعیت سختی در باشگاه مواجه شود. به‌خصوص که امشب احتمالا مارک آندره ترشتگن، گلر آلمانی تیم به دلیل مصدومیت قادر به همراهی تیمش نباشد و این فرصتی طلایی برای مهاجمان پورتو و به‌خصوص طارمی است که بتوانند دروازه حریف را باز کنند. گاوی دیگر غایب بارسا است که پس از پارگی رباط صلیبی ادامه فصل را از دست داد.
سوی دیگر میدان پورتو هم شرایطی مشابه بارسا دارد و با سه برد و یک باخت یکی از امیدهای صعود از گروهش است. پورتو البته با توجه به اینکه در بازی نخست خود در این گروه 3 بر یک شاختار را شکست داده حتی درصورت هم‌امتیاز شدن با این تیم اوکراینی نیز دست بالاتر را برای صعود خواهد داشت اما با این حال سرجیو کونسیسائو می‌داند که امتیاز گرفتن از بازی امشب برای آنها بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود. پورتو با سه برد پیاپی در دیدارهای اخیر خود راهی اسپانیا شده و البته این هفته لیگ این کشور برگزار نشد و آنها در جام حذفی برابر مونتالگره به برتری 4 بر صفر رسیدند تا با روحیه‌ای خوب برای رویارویی با بارسای پرستاره آماده شوند. کونسیسائو برای بازی جمعه شب تیمش به طارمی که در دیدارهای اخیر همانند دو فصل قبل در اوج آمادگی نبوده، استراحت داد تا برای مسابقه مهم امشب در شرایطی بهتری باشد و او می‌تواند با توجه به شناختی که سرمربی حریف از زمان حضورش در السد از او دارد مهم‌ترین نگرانی ژاوی در مسابقه امشب باشد. ولادمار، ستاره سال‌های دور پورتو که حدود 50 سال پیش در رقابت‌های جام یوفا در ترکیب این تیم برابر بارسا به میدان رفته بود و از قضا هر دو مسابقه با برتری اژدهاها به پایان رسیده بود، معتقد است که تیم کنونی با در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون طارمی و په‌په توانایی تکرار آن اتفاق بزرگ را دارد: «به نظرم ما توانایی برتری در این مسابقه را داریم، البته مشکل اینجاست که تیم نسبت به سال‌های قبل تضعیف شده و در خط میانی قدرت لازم را ندارد. من عاشق پورتو هستم و امیدوارم بتوانیم از این بازی با سه امتیاز خارج شویم وگرنه من شب خوابم نمی‌برد. به نظر من در این مسابقه شایسته برد هستیم و از آن نوع بازی‌هایی است که بسیار به آن علاقه دارم. در چنین دیدارهایی بازیکنان‌ انگیزه‌های مضاعفی دارند و به همین دلیل اگر ما در زمین بارسلونا به برتری برسیم اصلا تعجب نمی‌کنم. به نظرم در این مسابقه نقش طارمی و په‌په بسیار مهم خواهد بود و آنها می‌توانند مشکلات تیم کونسیسائو را برطرف کرده و سرنوشت بازی را تغییر دهند.»

جدال با اتلتیکو بدون جهانبخش
امشب در روتردام، فاینورد از اتلتیکو مادرید که این روزها بسیار آماده نشان داده، پذیرایی می‌کند و البته آرنه اسلات، سرمربی تیم هلندی نمی‌تواند از جهانبخش به دلیل مصدومیتی که در دیدارهای ملی نصیبش شد، استفاده کند. فاینورد در بازی رفت در وندا متروپولیتانو نمایش خوبی داشت و در دیداری نزدیک با نتیجه 3 بر 2 شکست خورد. به همین دلیل هواداران این تیم امیدوارند تیم‌شان در بازی امشب بتواند از حریف قدرتمند خود امتیاز بگیرد تا در بازی آخر برای صعود امیدوار باشند. با توجه به بازی نه‌چندان سختی که لاتزیو برابر سلتیک دارد، شکست در مسابقه امشب می‌تواند حتی باعث حذف فاینورد از لیگ قهرمانان شود. در گروه F که گروه مرگ این تورنمنت است نیز دورتموند که با 7 امتیاز صدرنشین است در صورت برتری برابر میلان 5 امتیازی می‌تواند صعودش را قطعی کند و پاری‌سن ژرمن هم برای اینکه حداقل رتبه دوم را حفظ کند باید برابر نیوکاسل به برتری برسد اما با توجه به برتری 4 بر یک تیم انگلیسی در لیگ جزیره برابر چلسی در ابتدای هفته، بدون شک کار بسیار سختی برابر این تیم خواهند داشت.

مرتبط ها